זן חדש של הקורונה, שקיבל את הכינוי "פיורלה", מעורר דאגה בעולם וגם בארץ. עד כה הוא התגלה אצל שישה חולים, בהם ישראלית בשנות ה-80 לחייה שאושפזה לאחרונה.
קראו עוד:
בימים האחרונים התקיימו מספר שיחות בין גורמים במערכת הבריאות הישראלית לגופי בריאות אמריקניים ובינלאומיים, בהם ארגון הבריאות העולמי, והתקבלה הערכה שבשלב זה לא צפויה התפרצות נוספת של המגפה. זאת, משום שמרבית האוכלוסייה כבר נדבקה בנגיף, כך שהזיכרון החיסוני יכול למנוע הדבקה נוספת. במשרד הבריאות מוטרדים מהתסמינים שעלול לגרום הזן החדש. עדיין לא ברור אם מדובר במחלה קשה. עם זאת, במשרד הבהירו כי אין כוונה להחזיר את בדיקות הקורונה לקופות החולים.
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, הסביר ל-ynet Live: "כל זן שמסתובב בעולם יסתובב גם בישראל, וכרגע יש שניים שעוקבים אחריהם. הראשון, המכונה 'אריס', התגלה כבר לפני כמה שבועות, ואנחנו רואים שהוא עולה מאוד. הוא הופך לווריאנט הדומיננטי בכמה מדינות, כשאצלנו הוא התגלה ברבע מהמקרים.
"הווריאנט השני התגלה בימים האחרונים ועלה בבת אחת על הרדאר של ארגון הבריאות העולמי. הוא מדאיג אותנו כי יש לו כ-36 מוטציות, שזה המון. זה מזכיר את הקפיצה שהייתה מתקופת הדלתא לתקופת האומיקרון. פתאום יש וריאנט שאנחנו לא יודעים איך לאכול אותו, כי אנחנו לא יודעים מה הוא מסוגל לעשות. אבל צריך להרגיע ולומר שכרגע אין עדויות שהוא גורם למחלה קשה. מצד שני, הרבה מוטציות הן תמיד פתח להתחמקות ממערכת החיסון".
אז אנחנו עדיין לא יודעים? "אנחנו לא יודעים מה מידת החומרה של הווריאנטים האלה. יכול להיות שהווריאנט החדש יעלה קצת ואז פתאום ייעלם, או שהוא יישאר כמה שבועות בלי להדאיג אותנו, ואז בבת אחת יתפרץ. אנחנו צריכים לעקוב ולחשוב איך שומרים על אוכלוסיות הסיכון".
זני קורונה

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אמר שיש עלייה קלה במספר חולי הקורונה שמאושפזים. "בארצות הברית יש כבר סימנים של גל", אמר. "יש עלייה במספר המקרים בצורה שמעוררת חשד לגל. בארצות הברית יש כ-600 אלף מקרי הדבקה בשבועות האחרונים, אבל צריך להבין שהמשמעות הנוכחית של גל היא שונה ממה שהיה בעבר, בגלל האמצעים שננקטו. לחולי הקורונה אין אפילו מחלקה נפרדת בבתי החולים: הם מאושפזים במחלקה פנימית, בחדרים מבודדים. היחס לקורונה מאוד השתנה. כל הווריאציות של האומיקרון גורמות מחלה קלה יחסית אם מערכת החיסון היא תקינה".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה. משרד הבריאות לא מתכוון להחזיר את הבדיקות לקופות החולים
(צילום: shutterstock)
אבל יש גם אוכלוסייה שנמצאת במצב יותר בעייתי, ועליה אנחנו כבר לא שומרים באמצעות בידודים ומסכות. "אבל אנחנו יודעים להיערך, לטפל, לזהות החמרה. גם יש לנו חיסון. המצב הוא די טוב. אנחנו צריכים לאסוף מידע על הזנים החדשים, אבל לא צריך להיכנס לפאניקה".
פרופ' הן הוסיף: "החיסונים החדשים, שיגיעו לארץ בקרוב, יהיו מותאמים לזנים החדשים, ואוכלוסיות בסיכון יקבלו המלצה לקבל אותם יחד עם חיסוני השפעת. אנשים מבוגרים, אנשים עם דיכוי חיסוני, אנשים שיש להם מחלות רקע - זאת תהיה כנראה המדיניות לגביהם. לגבי שאר האוכלוסייה אנחנו כרגע לא חוששים, כי אנשים בריאים בדרך כלל יודעים להתמודד עם הקורונה - לפחות עם האספקטים הקלים שלה".