שרון כידון
פרופ' רהב: עלייה בתחלואת קורונה, שימו מסיכה בטיסה לחו"ל
08:47

זן חדש של קורונה מתפשט בעולם ומעורר דאגה, ובכמה מדינות נרשמת עלייה במספר הנדבקים והמאושפזים. "אנחנו לא יודעים אם הזן החדש גורם למחלה קשה יותר, אבל יש לו כנראה המון מוטציות חדשות, והוא התחיל להרים ראש", אמרה ל-ynet Live פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות. "אני לא יכולה להגיד שיש תחלואה יותר קשה, אבל הוא קיים, והקורונה בכלל מרימה ראש - גם הזנים הקודמים. התחלואה עולה, ויש יותר מקרי הדבקה".
קראו עוד:
הזן החדש נקרא BA.2.86 וקיבל את הכינוי "פירולה" (על שם אסטרואיד שנע ליד כוכב הלכת צדק). "בארץ היה מקרה אחד", אומרת פרופ' רהב, "והיו מקרים גם באנגליה, בדנמרק ובארצות הברית".
גליה רהבפרופ' גליה רהבצילום: דנה קופל
בניו יורק מדווחת מגמת עלייה במקרי הקורונה בשבועות האחרונים, ומומחים מתחילים לקרוא לתושבים בקבוצות סיכון לשוב ולעטות מסכה. ההמלצות מכוונות בעיקר לחולים כרוניים, מדוכאי חיסון וקשישים, כשחלק מהמומחים אף קראו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בן ה-81 לתת דוגמה אישית ולהתהלך עם מסכת N95.
בשלב זה, המרכז לבקרת מחלות האמריקני (CDC) לא שינה את הנחיותיו ולא קורא לתושבים לעטות מסכה. זה יקרה רק כאשר יאותרו 2010 או יותר חולי קורונה מאושפזים על כל 100 אלף תושבים. הנתונים האחרונים מצביעים על רמת סיכון נמוכה בהרבה מספי המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, כששיעור מאושפזי הקורונה עומד על כארבעה לכל 100 אלף תושבי ארה"ב.
אז הקורונה לא מאחורינו, בניגוד למה שחשבנו? פרופ' גליה רהב: "היא ממש לא מאחורינו, אבל אין ספק שהקורונה היום שונה לגמרי מזו שהכרנו בהתחלה. זו מחלה שאנחנו חיים איתה. הפחד הוא שהזן החדש יצליח לחמוק מהחיסונים. המצב של הקורונה כרגע הוא טוב יחסית, כי אנחנו התחסנו וחלינו, כך שמערכת החיסון שלנו מכירה את מרבית הזנים. הפחד הוא שיבוא זן חדש שהיא לא תכיר אותו, ואז עלולה להתפתח מחלה קשה יותר, שתתפשט יותר".
באיזה אופן בדיוק הקורונה מרימה ראש? "יש הרבה יותר תחלואה, הרבה יותר חולים, אם כי בארץ עוד לא רואים את זה בבתי חולים. רואים את זה בעיקר במקומות שיש בהם אוכלוסייה קשישה, כמו מרכזים גריאטריים. יש מדינות שמדווחות על יותר אשפוזים, אם כי לא יותר תמותה".
יש תחושה שהקורונה מגיעה לישראל במטוסים. זה נכון? "מטוס הוא מקום סגור וצפוף, עם הרבה אנשים, כך שבהחלט יש סיכון להידבק בטיסות, ולכן אני ממליצה לעטות מסכה בטיסה. בהחלט".
2 צפייה בגלריה
מסכות מסכה קורונה מטוס טיסה טיסות
מסכות מסכה קורונה מטוס טיסה טיסות
"מטוס הוא מקום סגור וצפוף, עם הרבה אנשים, כך שבהחלט יש סיכון להידבק בטיסות", אומרת פרופ' רהב
(צילום: shutterstock)
מהו המצב שבו אתם, המומחים, מרימים דגל אדום? "כשרואים עלייה באשפוזים, ומאוחר יותר עלייה בתמותה. מה שמפחיד אותנו זה שהזן החדש יגרום למחלה קשה יותר".
ואת זה, בינתיים לפחות, אנחנו לא רואים. "נכון".
"המצב של הקורונה כרגע הוא טוב יחסית", אומרת פרופ' רהב, "כי אנחנו התחסנו וחלינו, כך שמערכת החיסון שלנו מכירה את מרבית הזנים. הפחד הוא שיבוא זן חדש שהיא לא תכיר אותו, ואז עלולה להתפתח מחלה קשה יותר, שתתפשט יותר"
יש אוכלוסיות שמקבלות את הקורונה קשה יותר עכשיו? "אלו בעיקר קשישים עם מחלות רקע, בעיקר כאלה שחיים ביחד, בצפיפות, במוסדות כמו מרכזים גריאטריים ודיורים מוגנים. הם נמצאים יותר בסיכון. כך גם אנשים מדוכאי חיסון: אצל אנשים אלה רואים מקרים של סחיבת קורונה ישנה. הם לא מצליחים להיפטר מהקורונה".
יש אמצעים שאנחנו צריכים לנקוט עכשיו? "אנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק. מי שחולה, שיישאר בבית, שלא יבוא לעבודה. ולא לצאת. לא להדביק. ולהתרחק מאנשים שמשתעלים. יש לא מעט אנשים שנדבקים בקורונה שוב ושוב, אבל לא מצאנו פרופיל מסוים למי שנדבק יותר או פחות".
זני קורונה
לקורונה הנוכחית יש קשר לאנשים שלא התחסנו? "מי שלא התחסן, חלה במחלה קשה יותר לאורך כל הדרך. אבל האנשים האלה לא אשמים בכך שהקורונה מרימה ראש עכשיו".
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, אמר השבוע ל-ynet Live: "כל זן שמסתובב בעולם יסתובב גם בישראל, וכרגע יש שניים שעוקבים אחריהם. הראשון, המכונה 'אריס', התגלה כבר לפני כמה שבועות, ואנחנו רואים שהוא עולה מאוד. הוא הופך לווריאנט הדומיננטי בכמה מדינות, כשאצלנו הוא התגלה ברבע מהמקרים.

"הווריאנט השני התגלה בימים האחרונים ועלה בבת אחת על הרדאר של ארגון הבריאות העולמי. הוא מדאיג אותנו כי יש לו כ-36 מוטציות, שזה המון. זה מזכיר את הקפיצה שהייתה מתקופת הדלתא לתקופת האומיקרון. פתאום יש וריאנט שאנחנו לא יודעים איך לאכול אותו, כי אנחנו לא יודעים מה הוא מסוגל לעשות. אבל צריך להרגיע ולומר שכרגע אין עדויות שהוא גורם למחלה קשה. מצד שני, הרבה מוטציות הן תמיד פתח להתחמקות ממערכת החיסון".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
נשיא ארה"ב הנבחר ביידן. "אנשים איבדו אמון בחיסון"
מתגברות הקריאות לנשיא ג'ו ביידן לשמש דוגמה ולעטות מסכה
(צילום: רויטרס)
בינתיים ממשיכים כאמור להתפשט זני הקורונה האחרונים, ובהם EG.5 המכונה "אריס" (כוכב גמדי) וזן הקורונה החדש 2.86 -"פירולה"). הזנים החדשים נוטים לייצר תסמינים דומים שעיקרם חום, נזלת, שיעול יבש, כאבי שרירים ואיבוד חוש טעם וריח. על פי המידע שהפיצו חברות מודרנה ופייזר, החיסונים המעודכנים שאמורים לצאת בשבועות הקרובים, מעניקים הגנה גם נגד הווריאנטים החדשים.
ביממה האחרונה דיווח המרכז לבקרת מחלות האמריקני שזן ה"פירולה" מסוגל להדביק גם מחלימים ומחוסנים – יותר מאשר זנים קודמים. עם זאת עדיין מוקדם לקבוע האם הזן החדש גורם למחלה קשה יותר לעומת ווריאנטים קודמים יותר. עוד אמרו ב-CDC שהגידול הנוכחי בשיעור האישפוזים בארה"ב לא נגרם ככל הנראה מהזן החדש.