היום זה קורה: מבצע החיסונים יורחב ויכלול גם את הילדים הצעירים. קופות החולים כבר נערכות לוגיסטית בסניפים ברחבי הארץ ומדווחות על עומסים במוקדי זימון התורים. לצד זאת נערכים במערכת הבריאות לסייע להורים להפיג את החששות באמצעות הסברה של הצוותים הרפואיים וקמפיין ציבורי שיעודד התחסנות.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
חיסון ילדים חיסונים מתחסנים
חיסוני הילדים. מתחילים היום
(צילום: shutterstock)
ד"ר שרה יניב, מנהלת מינהלת תל־אביב בקופת חולים כללית

מתי ניתן יהיה לזמן תורים?

"זימון התורים כבר נפתח. אפשר להזמין באפליקציה, בטלפון או דרך המרפאה. יש לנו הרבה תורים והרחבנו את שעות הפעילות בחלק ממוקדי החיסונים. נחסן בעיקר במרפאות בריאות הילד, כדי שההורים יוכלו להתייעץ עם רופאי הילדים והצוות הסיעודי לפני כן".

האם אפשר להגיע ללא תור?

"גם מי שיגיע ללא תור וירצה להתחסן - נחסן אותו. לא נבקש ממי שכבר הגיע ועומד בקריטריונים ללכת הביתה. עם זאת, עדיף לזמן תור מראש".
קרא עוד על חיסוני הילדים:

האם יהיה ניתן להתחסן בכל הסניפים, או שהחיסונים לילדים ייפתחו בהדרגה?

"בהתחלה יהיו לנו 110 נקודות בפריסה ארצית, ואם יהיה צורך נוכל להרחיב. אנחנו לא צופים מחסור בחיסונים וכל מי שירצה להתחסן יוכל לעשות זאת. במידת הצורך נדע איך לנווט את החיסונים בין המרכזים".

האם תהיינה עמדות שונות לילדים במוקדי החיסונים?

"מרכזי בריאות הילד יחסנו כעת רק את גילאי 5-11. במידה שיחוסנו ילדים במקומות אחרים, זה יתבצע בעמדות נפרדות כדי למנוע טעויות וכדי שהילדים יקבלו את המינון המתאים להם".

מה קורה לאחר החיסון?

"לפני החיסון מתשאלים את ההורים - האם היה חולה קודם, בחינת אלרגיות וקריטריונים נוספים. לאחר החיסון הילדים ימתינו במשך רבע שעה יחד עם הוריהם במרפאה".

האם הצוות הסיעודי עבר הכשרה מיוחדת?

"מדובר על אחיות ואחים של בריאות הילד, צוות מנוסה שמטפל בילדים ביומיום. הצוות קיבל הדרכה איך להשתמש בחיסונים המותאמים".

האם הקופות יאספו נתונים אודות תופעות לוואי?

"כן. יש הנחיה לדווח על תופעות לוואי בקרב מתחסנים, גם במיידי וגם בימים שלאחר מכן. הדיווחים יועברו למשרד הבריאות".

האם יהיה קמפיין שינסה להביא את ההורים למוקדי החיסונים?

"לא נעשה דבר בכפייה. החשש הוא מובן, אך ננסה לפנות להיגיון של הציבור וההורים. הקמפיין יסביר את היתרונות והניסיון שקיים בעולם, כך שנוכל לשכנע את ההורים לחסן את ילדיהם. ההסברים יתנהלו ברוח טובה מתוך רצון לתת מענה למי שחושש".
ד"ר נוי כהן, רופא ילדים בכיר בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד

מה ידוע על תופעות הלוואי בקרב ילדים שהתחסנו?

"אנחנו מכירים תופעות לוואי, אך היות שמדובר על מדגם קטן - יש פחות ידע. למשל, לגבי דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס). בגילאי 12-15 תופעות לוואי מוכרות אחרות הן הגדלה של קשריות לימפה, שהן הדבר הנפוץ ביותר. יתר התופעות היו מקומיות וזניחות יחסית למספר המתחסנים".

מדוע יש צורך לחסן את הילדים?

"אנחנו חלק מקהילה שצריכה למגר את המגפה, וזה ייעשה על ידי צמצום מספר הילדים החולים. בנוסף, החיסון ימנע בידודים והוצאה מבית הספר. המחלה אמנם לא קשה בילדים, אבל אנחנו כן רואים לא מעט תופעות של תסמונות “פוסט-קורונה” כמו PIMS ו-'לונג קוביד'. הדרך הכי נכונה להימנע מתחלואה היא חיסונים. קורונה היא מחלה קשה, וכשאנחנו בוחנים את תופעות הלוואי של החיסונים הן עדיפות על פני תופעות לוואי ארוכות טווח של המחלה”.

מה לגבי המרווח בין המנות?

"אמש הוחלט במשרד הבריאות על מרווח של שלושה שבועות בין המנה הראשונה לשנייה".

מדוע הילדים יקבלו מנת חיסון קטנה יותר?

"נבדק האם אפשר להשיג אותו אפקט עם מנה יותר קטנה ונמצא שכן, ולכן אין סיבה לתת מנה גדולה יותר. זה קורה לא מעט עם חיסונים ותרופות בקרב ילדים. במקרה הזה, בקרב ילדים מתחת לגיל 12, נכון להתאים את החיסון למשקל והגיל של הילד.