הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות אישר אמש (יום ד') לחסן ילדים ישראלים בני חמש עד 11 נגד קורונה, ובשבועות הקרובים המבצע אמור לצאת לדרך: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, יחתום על אישור החירום לחיסוני הילדים, ועל פי ההערכות ההיענות תהיה גבוהה, בדומה להיענות הנרחבת מאוד למבצע של חיסוני הילדים בארצות הברית.
קראו עוד:
כך יתבצע מבצע החיסונים בישראל: המינונים, החשיבות, תופעות הלוואי וגם הפייק ניוז שמסתובב ברשת ושכדאי לשמור ממנו מרחק.
3 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים בארה"ב
ילדים מתחסנים בארה"ב
בארה"ב אושרו חיסוני הילדים נגד קורונה פה אחד בכל אחד מהפורומים שדנו בנושא
(צילום: AP)

על סמך מה ניתן אישור חיסוני הילדים?

מבצע חיסוני הילדים בישראל מתבסס על מחקר של פייזר, שבעקבותיו נערכו דיונים ממושכים, תחילה בקרב פאנל מומחים חיצוני למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), אחר כך במינהל עצמו ובמרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC). בכל אחד מהפורומים אושרו חיסוני הילדים פה אחד.
במרכז הדיונים הוצג מחקר קליני של פייזר שבו השתתפו 2,258 ילדים בני חמש עד 11. הם קיבלו שתי זריקות בהפרש של שלושה שבועות. חלק קיבלו פלסבו ללא חומר פעיל, ואחרים קיבלו את המינון הרגיל של מבוגר או שליש ממינון מבוגר. החוקרים בדקו אצל כל ילד את רמות הנוגדנים שנוצרו בגוף תקופות שונות לאחר החיסון, ועקבו אחר שיעורי ההדבקות. במקביל, נבדקו דיווחים על תופעות לוואי.
תוצאות המחקר הראו כי 16 ילדים מתוך אלו שקיבלו זריקת פלסבו נדבקו בקורונה בהשוואה לשלושה בלבד בקבוצת המחוסנים. התברר כי יעילות החיסון בקרב ילדים מגיעה ל-90.7% במניעת הדבקה סימפטומטית
תוצאות המחקר הראו כי 16 ילדים מתוך אלו שקיבלו פלסבו נדבקו בקורונה בהשוואה לשלושה בלבד בקבוצת המחוסנים. מכיוון שמספר כפול של ילדים קיבלו את החיסון בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, נערך עיבוד ממצאים, והועלה כי יעילות החיסון בקרב ילדים מגיעה ל-90.7% במניעת הדבקה סימפטומטית. פייזר מסרה כי רמת הנוגדנים שנמצאו אצל הילדים המחוסנים הייתה גבוהה ביותר ועמדה בדרישות ה-FDA.
האזינו להסכת: כל מה שצריך לדעת על חיסוני הילדים

בחברה מסרו גם שלא דווחו תופעות חמורות לאחר החיסון, והתופעות הקלות שנמצאו היו דומות לאלו שדווחו בקרב ילדים בני 12 ומעלה.
בישראל חוסנו בחודשים האחרונים מאות ילדים בני חמש עד 11 הסובלים ממחלות כרוניות, ועל פי דיווחים של קופות החולים, גם כאן לא נצפו תופעות לוואי חריגות.
בדיון ב-CDC השתתפו גם נציגים של האיגוד האמריקני לרפואת ילדים, האיגוד האמריקני לרפואת משפחה והאיגוד האמריקני למחלות זיהומיות בילדים. כולם טענו שחיסוני הילדים בטוחים, יעילים וחשובים לא רק במניעת קורונה בקרב ילדים, אלא גם במניעת הדבקה של מבוגרים.
3 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה מתחסנים חיסונים
חיסון ילדים קורונה מתחסנים חיסונים
כל נציגי האיגודים האמריקניים טענו שחיסוני הילדים בטוחים, יעילים וחשובים לא רק במניעת קורונה בקרב ילדים, אלא גם במניעת הדבקה של מבוגרים
(צילום: shutterstock)

מה בוצע בארה"ב מאז האישור?

זה כשבוע מתבצע שם מבצע חיסוני ילדים נרחב ביותר: מיליוני מנות חיסון הוזרמו למרכזי בריאות הילד ולבתי המרקחת, וכמיליון ילדים בני חמש עד 11 כבר חוסנו. גורמי בריאות אמריקניים אמרו שהם מקווים לסיים לחסן אחוז גדול מאוכלוסיית הילדים עד חג המולד, אז צפוי גל הדבקות חדש בעקבות ההתכנסויות המשפחתיות. סקר שערך CDC מצא שמרבית ההורים מסכימים שילדיהם יחוסנו במרפאות או במוסדות החינוך.

במה שונה החיסון לילדים מהחיסון הרגיל לקורונה?

החיסון לילדים מהווה שליש ממינון המבוגרים, כלומר 10 מיקרוגרם במקום 30. מינון זה נמצא מתאים להגנה מספקת וממזער למינימום את תופעות הלוואי. החיסון יינתן בבקבוקונים נפרדים, בעלי פקק כתום.

האם ילדים יכולים לקבל חיסונים נוספים במקביל לחיסון נגד קורונה?

כן, ניתן לקבל באותו יום ובאותה שעה את החיסון נגד הקורונה וכל חיסון ילדים אחר. כל חיסון יינתן בזרוע אחרת או לפחות במרחק של כשלושה ס"מ בין מקומות ההזרקה. כך ניתן לקבל חיסונים נגד מחלות ילדות, חיסון נגד שפעת וחיסון נגד קורונה.

למה בעצם צריך לחסן ילדים אם המחלה קלה יותר אצלם?

ראשית, יש סיכון למחלה קשה ביותר המובילה לאשפוז ביחידה טיפול נמרץ תחת הנשמה או אקמו בשל קריסת מערכות המכונה PIMS. על פי ההערכות, כמעט כל ילד שלא מחוסן יידבק בקורונה בשנים הקרובות, כך שהסיכון גדול. עד כה אושפזו בישראל כ-150 ילדים במצב קשה אחרי שנדבקו בקורונה.
הסיבה השנייה לחשיבות החיסונים היא הקורונה הכרונית: יותר ויותר עדויות מצביעות על כך שלפחות 10% מהילדים שנדבקים סובלים מתסמינים של קורונה כרונית (לונג קוביד), ובהם הפרעות נפשיות, בעיות זיכרון, קשיי נשימה, עייפות וכנראה גם פגיעה באיברים שונים. לדעת מומחים, תסמיני הקורונה הכרונית עשויים להימשך חודשים ארוכים, ואף לכל החיים.
הסיבה השלישית לחשיבות חיסוני הילדים היא העובדה שהילדים הם גורם משמעותי המדביק מבוגרים: הילדים שנדבקים מדביקים גם את הוריהם, וגם אחרים בסביבתם המצויים בסיכון מוגבר, כמו חולים כרוניים וקשישים. ללא חיסוני הילדים אין סיכוי להתגבר על מגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
חיסון ילדים התחסנות מתחסנים קורונה
ללא חיסוני הילדים אין סיכוי להתגבר על מגפת הקורונה
(צילום: shutterstock)

האם לחסן עכשיו את הילדים נגד שפעת, או שבגלל הקורונה צריך להמתין?

החיסון לשפעת חשוב ביותר כעת, הן בשל החשש מ"דואודמיה" – מחלה כפולה של קורונה ושפעת גם יחד - הן בגלל סיכוני השפעת, אף שהם פחותים מהקורונה, וגם בשל ההערכה שייתכן שהחיסון לשפעת מפחית את הסיכונים לקורונה. ניתן להתחסן לשפעת במקביל לחיסון הקורונה, באותה שעה, כשכל חיסון ניתן בזרוע אחרת.

יש תופעות לוואי שונות בין ילדים ומבוגרים?

תופעות הלוואי אצל ילדים קלות יותר, אם בכלל, וכוללות במקרים נדירים כאב קל במקום ההזרקה, אדמומיות, חום מקומי, עייפות או כאבי שרירים.

האם יש סיכון לדלקת בשריר הלב?

במחקר פייזר לא נמצא אף מקרה של דלקת בשריר הלב בקרב הילדים המחוסנים בני חמש עד 11. היו דלקות קלות מאוד שלא גרמו לפגיעה בלב, ופקדו ילדים גדולים יותר, לרוב מעל גיל 16.

האם יש סיכון לפגיעה בעוד כמה שנים בעקבות החיסון?

מדובר בפייק ניוז שמתנגדי החיסונים מפיצים זמן רב. אף חיסון בעולם אינו גורם לתופעות לוואי מאוחרות, חודשים או שנים לאחר מכן. גם כאן זה לא צפוי.

מתי צפוי להתחיל מבצע החיסונים בישראל?

חיסוני הילדים של פייזר צפויים להגיע לישראל בשבועות הקרובים. שבוע לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל לחסן. עדיין לא הוחלט היכן יתבצעו החיסונים, אבל יש להניח שהם יינתנו במרפאות קופות החולים, בטיפות החלב וייתכן שבנקודות נוספות שיוקמו סמוך לבתי ספר ולגנים.
פורסם לראשונה: 22:22, 10.11.21