בשיתוף פורום Reboot
מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם אתגרים רבים, המשתנים בקצב חסר תקדים. אחת הדרכים להתמודד עם אתגרים אלו היא כמובן יזמות וחדשנות. כדי לתמוך בכך, "ידיעות אחרונות", ynet ופורום Reboot עורכים מדי שנה את תחרות "מיזם הבריאות של השנה", שמטרתה לקדם ולתמוך ביוזמות בריאות אשר יכולות לשפר ולייעל את המערכת, לסייע לחולים ולבני משפחותיהם ולצוותים הרפואיים.
  • בעקבות בקשות שהגיעו לפורום, הוחלט להאריך את מועד ההגשה הסופי עד ל-22 בספטמבר 2022, בחצות. יש לכם רעיון מנצח? היכנסו לכאן
פורום Reboot הינו יוזמה לתועלת הציבור, הפועל על בסיס התנדבותי משנת 2014 במטרה לקדם את תחום הבריאות לראש סדר העדיפויות הלאומי, וכחלק קבוע מהשיח הציבורי. תחרות "מיזם הבריאות של השנה" מאפשרת לממש רעיונות שיסייעו לחולים או ישפרו את מערכת הבריאות שלנו. ליוזמות הנבחרות מוענקת חבילת סיוע הכוללת תמיכה כספית (150 אלף שקל ליוזמה הזוכה ו-50 אלף שקל ליוזמה הזוכה מטעם עמותה), היכרות אישית ו"פתיחת דלתות" מקצועית עם בכירים ממערכת הבריאות, מהאקדמיה ומהתעשייה וכן חשיפה תקשורתית.
התחרות פתוחה לאלו שיש להם יוזמות שיסייעו בקידום ובשיפור הטיפול והשירות לחולים ולאלו התומכים בהם. מבחינת בשלות, לתחרות יתקבלו יוזמות עם הערכת זמן ותוכנית פעילות המאפשרים יציאה מהירה לדרך או כאלו שכבר נמצאות בתהליך בשלב של פיילוט.
דוגמאות לנושאים רלוונטיים: העלאת מודעות והגברת הידע בנושאי בריאות שונים, אבחון מוקדם, התמדה והיענות לטיפול, מניעת מחלות, שירות לחולה ויוזמות נוספות שעשויות לשפר את שביעות הרצון ממערכת הבריאות או את התוצאות הטיפוליות, תמיכה בצוותים הרפואיים, פיתוח מוצרים, שירותים וטכנולוגיות חדשות ועוד.
2 צפייה בגלריה
רופא
רופא
מה היוזמה הבריאותית שלך?
(צילום: shutterstock)

מי יכול להשתתף בתחרות?

התחרות פתוחה לכולם – לעובדי מערכת הבריאות, לעובדי הגופים הציבוריים, לעמותות ולארגונים חברתיים ולחברות פרטיות בתחום. אם אתם יזמים בנשמה, אתם מוזמנים להגיש את הרעיון שלכם ולתרום לעתיד בריאות במדינת ישראל.
עשר היוזמות שיעפילו לגמר יוצגו בפני חבר שופטים מומחה המונה נציגים בכירים ממערכת הבריאות, עולם האקדמיה, אנשים מתעשיית הבריאות, נציגי החולים ונציגים ממערכת 'ידיעות אחרונות' ו-ynet. אותם יזמים יזכו להיכרות אישית עם בכירים במערכת הבריאות, קופות-החולים והתעשייה ולסיקור בלעדי באתר ynet כאשר היוזמה הזוכה תקבל חשיפה רחבה, כולל במהדורה המודפסת של העתון "ידיעות אחרונות" וכמובן פרס כספי.
"המשימה העומדת בפני יוזמות בריאות חדשות היא מורכבת מאוד, כאשר גיוס משאבים כספיים הינו רק חלק ממנה. היכרות עם הגורמים המתאימים במערכת הבריאות והבנת התהליכים המורכבים בהוצאתן לפועל, חשובות לא פחות, ולעיתים אף יותר. הפורום מנסה לספק 'קיצור דרך' ליוזמות שלהתרשמותנו יש להן יכולת להביא בשורה לתחום בריאות הציבור בישראל, וזאת על ידי חשיפת היוזמה לציבור ולגורמים בכירים במערכת הבריאות ובתעשיית הבריאות", אומר ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר הפורום.
2 צפייה בגלריה
ד"ר יצחק ברלוביץ
ד"ר יצחק ברלוביץ
ד"ר יצחק ברלוביץ. יו"ר פורום Reboot
"חדשנות היא רכיב קריטי בקיימות ובשיפור מתמיד של מערכת הבריאות הישראלית. עצם ההתמודדות בתחרות ובוודאי הגעה לרשימת 10 היוזמות המובילות, מסייעת ליזמים בארגוני בריאות, בעמותות ובתעשייה, לזכות בנראות ובתמיכה משמעותיים", מוסיף פרופ׳ רן בליצר, המנהל המדעי של פורום ריבוט.

היוזמות שזכו במהלך השנים

לאורך השנים הוגשו לתחרות מאות רבות של יוזמות. כדי להבין את סוג היוזמות שמחפשים בתחרות להלן מספר דוגמאות ליוזמות שזכו בשנים עברו: היוזמה הזוכה לשנת 2021 היא C-Pi "רפואה מדויקת, מנבאת, יוזמת ומונעת" - יוזמה שהוגשה על-ידי קופת חולים כללית, שמטרתה לסייע לצוותים הרפואיים בקידום רפואה מדויקת-מותאמת אישית, יוזמת ומונעת. יוזמת ה UBER רפואה דחופה של מכבי שירותי בריאות שזכתה ב 2020 מעניקה טיפול במצבים דחופים שאינם מסכני-חיים, במסגרת מרפאות הקהילה. רשת ר"ד מקשרת – בסגנון “Uber” – באופן מהיר וממוקד בין המטופלים לבין מאות רופאי ר"ד בשבעה תחומי מומחיות שונים, שהוכשרו במיוחד לטיפול במצבים אלו.
יוזמה נוספת שזכתה בעבר היא חיבו"ק – חיבור בריאות וקהילה לשיפור איכות חייהם של חולים המוגדרים מרותקי בית, שמטרתה להקל על ההתמודדות היומית שלהם עם שגרת המחלה, והנגשת שירותי תמיכה למשפחות אותם חולים כרוניים מרותקי בית, במודל בו סטודנטים לרפואה ומתמחים מתנדבים לסייע לחולים אלו בהתמודדות עם המחלה והליכי הבירוקרטיה הקשורים לטיפול בה ועוד.
בין מאות היוזמות שהוגשו בשנה שעברה, כ-30 הוגשו על ידי נציגים של עמותות ומלכ"רים, וליוזמה המובילה בתחום זה ניתן מענק כספי לסייע בקידומה. היוזמה שנבחרה הוגשה על ידי יעקב לופוליאנסקי אגף מו"פ וד"ר יואל גיל, מנהל רפואי בעמותת "יד שרה" אשר הציגו את "מרכז פרנקל לרפואה דחופה" - מרכז רפואי אשר מטרתו למנוע אשפוז בבית החולים, בכך שהוא מאפשר חלופת אשפוז בית בגיבוי המרכז הרפואי. המרכז כולל מחלקת ילדים, מבוגרים ונשים ומאויש ברופאים מומחים, מעבדה ומכון דימות, ואף מצויד בציוד רפואי מתקדם כולל השאלה להמשך החלמה בבית.
השנה חבר השופטים יכלול בין היתר את ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום Reboot ומשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר; פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, ויו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; פרופ' רפאל ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם. מנכ"ל הקרייה הרפואית רמבם לשעבר; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; גב' טינה מירי מלוסיאן, מנכ"לית, סאנופי ישראל; גב' נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה; דורון קופרשטין, עורך ערוץ הבריאות של ynet.
בשיתוף פורום Reboot