שושלת האומיקרון מתפצלת? מדענים מדווחים כי זיהו גרסה "חמקנית" של האומיקרון שעלולה לא להתגלות בבדיקת PCR שגרתית. ה"גרדיאן" הבריטי מדווח כי לווריאנט החמקני החדש יש מוטציות משותפות רבות עם זן האומיקרון, אך אין בו שינוי גנטי מסוים המאפשר לאתר אותו בחלק מבדיקות ה-PCR. הגרסה עדיין מזוהה כנגיף קורונה בכל הבדיקות הרגילות וניתן לזהותה בבדיקות ריצוף גנטי, אך בחלק מהמקרים הוא עלול להתחמק מבדיקת ה-PCR השגרתית.
קראו עוד:
לדברי החוקרים, מוקדם מדי לדעת אם הצורה החדשה של האומיקרון מתפשטת באותו אופן כמו האומיקרון המקורי, אך גרסה זו שונה גנטית, ולכן עלולה להתנהג אחרת. הגרסה החדשה זוהתה לראשונה בריצופים גנטיים שהגיעו מדרום אפריקה אוסטרליה וקנדה, אך ייתכן שכבר התפשטה באופן נרחב יותר.
2 צפייה בגלריה
אומיקרון דרום אפריקה
אומיקרון דרום אפריקה
הגרסה החדשה זוהתה לראשונה בריצופים גנטיים שהגיעו מדרום אפריקה, אוסטרליה וקנדה
(צילום: רויטרס,AP)
גילוי הצורה החדשה של אומיקרון הוביל את החוקרים לפצל את "שושלת האומיקרון" B.1.1.529 לווריאנט הסטנדרטי, אותו כינו BA.1, ולגרסה החדשה החמקנית - BA.2.
חלק מהמכשירים של בדיקות ה-PCR מאתרים שלושה גנים בנגיף הקורונה. בזן האומיקרון ישנו שינוי גנטי הקרוי "מחיקה" של גן הספייק הקשור לחלבון הנגיף. בדיקת ה-PCR מאתרות את אותה "מחיקת גן" ומתרגמת אותה כבדיקה המכילה את זן האומיקרון. אולם, בגרסה החמקנית החדשה אין אותה "מחיקת גן" המאפשרת לבדיקת ה-PCR לזהות את וריאנט האומיקרון.
משמעויות הממצא עדיין לא ברורות. לא ידוע למשל האם יהיה צורך בעדכון מכשירי ה-PCR כך שיתאימו לגרסת האומיקרון החדשה. מה שברור הוא, שכל עוד לא נגיע לחסינות עדר - נגיף הקורונה ימשיך להתפשט, ייצור עוד ועוד מוטציות, והאומיקרון ככל הנראה לא יהיה הווריאנט האחרון שבהם.