על פרשת דרכים: האם אומיקרון יהיה הווריאנט שיסיים את המגפה או דווקא זה שיחזיר אותנו כמעט שנתיים אחורה? בשלב זה נראה שכל תשובה יכולה להיות נכונה. כידוע, חוסר הוודאות הוא אחד המוטיבים החזקים שמלווים אותנו מאז פרץ וירוס הקורונה לחיינו. והקורונה כבר הוכיחה את יכולתה להפתיע את כולנו, לחיוב ולשלילה.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה. האם נחזור למראות הקשים של תחילת המגפה?
(צילום: שאול גולן)
המציאות מלמדת שלאורך ההיסטוריה, בין אם בקריאה בכוכבים או ביצירת תרחישים מדעיים, חיזוי העתיד אף פעם לא היה הצד החזק של האדם. אז רגע לפני שמוכרים את המניות בבורסה או קופצים מייאוש לתקווה כדאי לקחת אוויר ולהמתין שיצטבר עוד קצת מידע.
קראו עוד:
בימים האחרונים כל העולם עוקב בדאגה אחר התפשטות הווריאנט החדש של הקורונה שזוהה בדרום אפריקה. בכל כמה שעות מתפרסם "מידע ראשוני" אחר, שלא לומר סותר, תוך שהוא משנה את מצב הרוח העולמי מתקווה לחרדה ואז שוב חזרה לתקווה. כך לדוגמה, המרחב הציבורי מוצף במידע מטריד על קצב התפשטות חסר תקדים (הכפלה כל יום או יומיים) לצד נתונים מעודדים על תחלואה יחסית קלה.
לנתונים הראשוניים המבלבלים יש להוסיף את האמירות הסותרות של מנכ"לי חברות התרופות מודרנה ופייזר, ביחס לאפקטיביות המשוערת בהגנה שמעניק החיסון מפני הווריאנט החדש. רק דבר אחד נשאר ודאי – הערפל המדעי עדיין סמיך ונכון להיום אף אחד לא באמת יודע כיצד האומיקרון ישפיע על מהלך המגפה.
אז על רצף האפשרויות ניצבות שתי נקודות קיצון אפשריות:
האחת, האומיקרון יציף את מדינות העולם בצונמי של תחלואה משמעותית תוך שהוא מאיים להטביע את הטובות שבמערכות הבריאות? ככל שיתברר שמדובר בווריאנט שפוגע דרמטית בהגנה שמעניק החיסון; שמדביק בקצב מהיר משהיכרנו ושהוא מייצר תחלואה קשה שמתורגמת לאשפוזים רבים. אם תרחיש זה יתממש, או אפילו משהו קרוב לו – התקופה הקרובה תהיה מאתגרת עד מאוד. תקופה שבה נראה יותר ויותר מדינות נכנסות למצב של כוננת ספיגה וחוזרות למדיניות של הגבלות קשות.
השנייה, האומיקרון ישטוף את העולם בגל משמעותי של תחלואה קלה תוך שהוא מייצר אפקט עדר עולמי? גם בקרב מדינות ששיעור ההתחסנות נמוך עד זניח (בין שמדובר במדינות עם נגישות כלכלית נמוכה לחיסונים ובין שמדובר במדינות שהאוכלוסייה נמנעת מלהתחסן). סיטואציה שבמצבים מסוימים עשויה לצמצם גם את התחלואה וגם את הפוטנציאל להתפתחות עתידית של וריאנטים חדשים. כך שהלכה למעשה, בזכות האומיקרון, מגפת הקורונה תעבור תהליך של "שפעתיזציה" ותפסיק לאתגר את מערכות הבריאות.
כך או כך, ייקח עוד מעט זמן עד שנדע את התשובה כיצד האומיקרון ישפיע ויעצב את פני המגפה. או שבעצם נגלה כי קיים תרחיש שלישי והוא שבמציאות של מגפה עולמית, האומיקרון הוא עוד וריאנט אחד מיני רבים. עם זאת, בימים של וריאנט חדש עם מאפיינים מטרידים ולאור חוסר הוודאות, ראוי ונכון שכל אחד ואחת ינקטו במידה של זהירות (עטיית מסכה בחלל סגור, הקפדה על כללי התור הירוק והתחסנות). זו בדיוק המשמעות של שגרת החיים לצד מגפה.
ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות ואסטרטגיה; מרצה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א וחבר בקבינט המומחים של 'מגן ישראל'