האם בקרוב יוכלו כלבים לזהות חולי סרטן מוקדם באמצעות טכנולוגיה חדשה? התשובה היא, ככל הנראה - כן, אם מסתמכים על תוצאות ראשוניות במחקר. SpotitEarly, סטארט־אפ הביוטק הישראלי שעובד בשנים האחרונות על פיתוח בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן באמצעות רחרוח של כלבים, חשף בימים האחרונים תוצאות ביניים של מחקר קליני שהחל לפני כשנה וחצי במטרה לבחון את יעילות הטכנולוגיה. על פי תוצאות המחקר, הכלבים רשמו קרוב ל־93% הצלחה בזיהוי ארבעת סוגי הסרטן שנבדקו: שד, ריאות, המעי הגס והערמונית.
קראו עוד:
עוד עולה מתוצאות המחקר כי נמצאה רגישות גבוהה לאיתור סרטן גם בשלביו המוקדמים, עוד בטרם הופיעו תסמינים למחלה. מדובר בממצא חשוב מאוד, שכן אחד הגורמים המשמעותיים שקובעים את תוצאות הטיפול ואת שיעורי המוות הוא מועד אבחון המחלה ותחילת הטיפולים.
1 צפייה בגלריה
כלבים כלב זיהוי סרטן
כלבים כלב זיהוי סרטן
המחקר בוצע בשני בתי חולים, ותוצאותיו מתבססות על דגימות של 575 משתתפים, ובהם 174 חולי סרטן מאומתים. הכלבים איתרו את רובם
(צילום: SpotitEarly)
הטכנולוגיה של SpotitEarly מבוססת על בינה מלאכותית. היא מפענחת את התנהגות כלבי ההרחה, שהם חלק מצוות המעבדה של החברה. השלב הראשון של הבדיקה הוא נשיפה במשך חמש דקות לתוך מסכה ייעודית, פעולה שניתן לבצע בבית, במכון הסקר או במרפאה. לאחר מכן נכנסת המסכה לאריזה הרמטית ונשלחת למעבדה, שם הכלב מרחרח אותה, והתוכנה מנתחת את תגובותיו וקובעת אם מדובר באדם חולה או בריא.
המחקר בוצע בשני בתי חולים, ותוצאותיו מתבססות על דגימות של 575 משתתפים: 174 חולי סרטן מאומתים – חלקם בשלב מוקדם מאוד של המחלה - והשאר משתתפים בריאים ששימשו קבוצת ביקורת. הבדיקה העלתה כי כלבי ההרחה צדקו ב־92.8% מה"אבחנות" החיוביות שלהם - זאת אומרת, כשחשבו שיש סרטן - וטעו רק ב־7.2% מהמקרים. ההבדל בין סוגי הגידולים השונים נע בין 91 ל־95 אחוזי הצלחה.
השלב הראשון של הבדיקה הוא נשיפה במשך חמש דקות לתוך מסכה ייעודית, פעולה שניתן לבצע בבית, במכון הסקר או במרפאה. לאחר מכן נכנסת המסכה לאריזה הרמטית ונשלחת למעבדה, שם הכלב מרחרח אותה, והתוכנה מנתחת את תגובותיו וקובעת אם מדובר באדם חולה או בריא
על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו בימים האחרונים לרגל יום המודעות הבינלאומי לסרטן, ב-2020 אובחנו כ־30 אלף ישראלים עם סרטן, וכ־12 אלף הלכו לעולמם. "גילוי הסרטן בשלב המוקדם של המחלה, לעיתים טרם הופעת הסימפטומים, הוא קריטי עבור סיכויי ההחלמה של המטופל", מסביר אריאל בן דיין, לשעבר מפקד יחידת עוקץ וכיום מנכ"ל החברה, שאותה הקים ביחד עם רועי אופיר, אוהד שרון ואודי בוברובסקי. "מדי שנה מושקעים כ־150 מיליארד דולר בבדיקות שונות לגילוי סרטן, אך רק 54% מהנבדקים מאותרים במועד מוקדם מספיק. זאת, בשל סיבות שונות הנוגעות לנגישות בדיקות הגילוי המוקדם, עלותן והעובדה שכל בדיקה מכסה סוג אחד של סרטן בלבד. מעבר לכך, מרבית הבדיקות הן חודרניות ולא נעימות, ולכן אנשים מעדיפים לעיתים להתעלם מהנחיות מערכת הבריאות ולא להיבדק.
"אנחנו מקווים שהטכנולוגיה הקלה והיעילה שאותה אנחנו מפתחים, תגדיל משמעותית את כמות האוכלוסייה המבצעת בדיקת סקר לסרטן ותוביל לגילוי המחלה בשלביה המוקדמים ולהצלת חיים", אמרו בחברה. "בתום שלב הפיתוח ולאחר קבלת אישורים מתאימים תוכל הבדיקה לשרת את האוכלוסייה. אנחנו מעריכים כי מדובר בתהליך של כשנתיים".