בכלי הדם זורמים חומרים שמתחזקים את כל המערכות, ביניהן מערכת החיסון. כשמתחיל להיות קר, והטמפרטורה יורדת, כלי הדם החשופים באף ובסינוסים מתכווצים ונסגרים כדי לשמור על חום הגוף, וכדוריות הדם הלבנות, כמו כל מרכיביה של מערכת החיסון, נמצאים בנוכחות מופחתת. מצב זה מאפשר לווירוסים להשתלט על תאים ורקמות ריריות באף, ומשם הם מתפשטים למערכת הנשימה. לכן, חשוב לשמור על חום הגוף על ידי אכילה, לבוש, שתייה ופעילות גופנית מתאימה.
קראו עוד:
צמחי תבלין מועילים לזירוז זרימת הדם לקצות הנימים ומשפרים את הפעילות החיסונית באזור מערכת הנשימה תוך הקטנת הסיכון לחדירת פולשים למערכת (וירוסים, חיידקים וכו'). מהצמחים האלו ניתן לרקוח חליטות וטיפות להקלה על תסמיני החורף. לפניכם מתכונים טבעיים, קלים ומועילים למניעת התקררות, לחיזוק מערכות הגוף, לזרימת הדם ולשמירה על חום הגוף.
3 צפייה בגלריה
רוקחות טבעית
רוקחות טבעית
צמחי תבלין מועילים לזירוז זרימת הדם לקצות הנימים ומשפרים את הפעילות החיסונית באזור מערכת הנשימה תוך הקטנת הסיכון לחדירת וירוסים וחיידקים
(צילום: חיים חזן)

חליטה מתערובת צמחים

התערובת מורכבת מרבע כפית מכל מרכיב: קינמון, הל, זנגביל (ג'ינג'ר), ציפורן, אגוז מוסקט או כל מרכיב אחר על פי טעמכם - וכפית אחת של תימין (קורנית). מומלץ להכין תערובת יבשה מוכנה מראש על ידי טחינת כל המרכיבים ושמירתם בכלי סגור היטב. מומלץ להשתמש בשעות הבוקר ובשעות החשיפה לקור. חולטים בין רבע כפית לכפית בכוס מים רותחים. בנוסף, מומלץ להעשיר את המזונות המבושלים הביתיים בתבלינים מחממים, כמו כורכום, אזוב (זעתר), אורגנו וג'ינג'ר.

להקלה על נזלת דולפת

חשוב להבחין בין נזלת דולפת שקופה לסינוסים גדושים סמיכים. בשלב של נזלת שקופה דולפת רצוי להכין חליטה מהתבלינים המחממים, המסייעים בהמרצת הדם למערכת הנשימה. הם מגבירים את פעילותה של מערכת החיסון, ועל ידי כך מופחתת הדליפה. החומרים: קורט ג'ינג'ר, קורט הל, קורט פלפל שחור, חופן נדיב של זעתר או אורגנו וחופן תימין (קורנית). את כל התערובת יש לחלוט במים חמים. בנוסף, מומלץ להכין טיפות אף מחליטת תימין ולטפטף לפי הצורך להקלה בדליפה.
3 צפייה בגלריה
נזלת
נזלת
בשלב של נזלת שקופה דולפת רצוי להכין חליטה מהתבלינים המחממים, המסייעים בהמרצת הדם למערכת הנשימה
(צילום: shutterstock)

להקלה על גודש בסינוסים

על מנת להקל על גודש בסינוסים, רצוי להמעיט במאכלים חריפים ותבלינים חמים כגון ג'ינג'ר וקינמון. רצוי להכין חליטה בריכוז עדין מקורט ג'ינג'ר יבש או מחצי כפית ג'ינג'ר טחון ומקל קינמון ולשתות עד שתי כוסות ביום. כמו כן, מומלץ לשתות חליטה מחופן נדיב של נענע עם תה ירוק וכפית תימין. ניתן להכין טיפות אף מחליטה של כף קורנית, חופן נענע ורבע כפית מלח לכוס אחת של מים רותחים.

להקלה על נשימה וסינוסים גדושים

יש להניח קומפרסים חמים וקרים על המקומות הגדושים לזירוז של שחרור הסינוסים והקלה על הנשימה: להרתיח במים תפוח אדמה נקי או ביצה, ובעודם חמים, לעטוף אותם בבד ולעסות מסביב לאף והפנים. מדי כמה דקות להניח בקבוק קר, או שקית עם קרח, לכמה שניות, על אותם מקומות גדושים. הכיווץ וההרחבה מניעים את הסינוסים ומסייעים לניתוק הגודש מדפנות הסינוס.

להקלה על כאב בגרון

להכין חליטה המורכבת מכף גדושה קמומיל, כף גדושה אזוב, אורגנו או קורנית ולהקפיד לשתות לגימה כל כמה דקות. רצוי לגרגר את החליטה לפני שבולעים. כשהגרון צורב ויבש, מומלץ להוסיף לחליטה כף זרעי פשתן וזרעי צ'יה או עלי חובזה, המוסיפים לחות ומרגיעים את הצריבה.
לאמיצים: ניתן לחלוט גם קורט ציפורן, קורט פלפל צ'ילי וקורט פלפל שחור בחצי כוס מים חמים, לגרגר ולבלוע.
טיפות או תרסיס לגרון: המרכיבים - כף אבקת ציפורן, כף קמומיל וכף תימין. להוסיף רבע כוס ערק, לערבב היטב ולסגור בצנצנת. רצוי להשרות במשך 12 שעות, אך ניתן גם להשתמש בטיפות כחצי שעה אחרי שהמרקחה נוערה היטב. ניתן לטפטף לתוך הגרון או לשים במעט מים חמים ולגרגר, להקלה ולחיטוי עוצמתיים.

להקלה על שיעול

לחלוט שלושה חופני אורגנו ותימין בקנקן, לצקת שלוש כוסות מים רותחים ולכסות את הקנקן. כשהנוזל פושר, להוסיף שלוש כפות זרעי פשתן או זרעי צ'יה או עשרה עלי חובזה (חלמית) חתוכים. לערבב היטב כדקה, להשרות את התערובת כעשר דקות, לסנן ולהמתיק (רק במידת הצורך). רצוי לשתות כרבע כוס בכל עת שמתאפשרת, לפחות חמש פעמים ביום.
3 צפייה בגלריה
יש פתרון לשיעול שלה. מומלץ לשתות ממנו חמש פעמים ביום
יש פתרון לשיעול שלה. מומלץ לשתות ממנו חמש פעמים ביום
יש פתרון לשיעול שלה. מומלץ לשתות ממנו חמש פעמים ביום
(צילום: shutterstock)

להורדת חום

חום הגוף עולה כדי לסייע למערכת החיסונית במאבקה עם הפולש (חיידק, וירוס וכדומה). עם זאת, חום גוף יכול להיות מתיש ומכביד, ולעיתים אף מסוכן. מומלץ לנסות להוריד את החום על ידי הזעה מתונה ושתייה מספקת, תוך הימנעות מכמויות גדולות של תבלינים "חמים". לפיכך, רצוי לשתות חליטת נענע ועשב לימון ולמרוח ערק על בית החזה על מנת לגרום להזעה מתונה.

עזרה ראשונה ושנייה

צמחי מרפא נוספים המומלצים כערכת עזרה ראשונה ושנייה בכל בית להקלה על סימפטומים בעונת החורף: פירות סמבוק, הטובים להגנה משפעת ולטיפול בה, פרחי סמבוק, להקלה על גודש, ושורש הליקוריץ, המועיל לחיזוק מערכת החיסון ולהקלה על שיעול, במיוחד יבש.
לטיפול בשפעת: ניתן להכין סירופ מפירות סמבוק בתוספת חמוציות והיביסקוס. לטחון שתי כפות מכל מרכיב, לבשל במשך שעה בליטר מים, לסנן ולשתות.
להקלה על גודש באף, להזעה ולוויסות החום: ניתן להכין חליטה מפרחי סמבוק ביחס של כף אחת לכל כוס מים.
לחיטוי ולסיוע בפירוק ליחה כשהשיעול יבש: להכין חליטה מחופן נדיב של תימין, כף זרעי פשתן, כף פרי סמבוק וכף ליקוריץ לכמות של שתי כוסות מים. מבשלים כדקה, מסננים ושותים.
הכותב הוא הרבליסט הוליסטי ותזונאי קליני. ישתתף בתערוכה חקלאית שתתקיים ב-23-24 בפברואר בתחנת הניסויים יאיר שחצבה, בערבה התיכונה. יתארחו בה 200 חברות שיציגו חידושים בתחום החקלאות, המים, חשמל סולרי ועוד. הכניסה - ללא תשלום