זינוק חד בשיעור מקרי התחלואה הנשימתית והשפעת נרשם בשבועות האחרונים לא רק במחלקות הפנימיות, כפי שפורסם ב־"ידיעות אחרונות" ו-ynet, אלא גם בקהילה ובקופות החולים.
בניגוד לשנה שעברה, אז לא נרשמו כמעט מקרי שפעת, המציאות במרפאות השנה שונה בתכלית. ילדים הם אחת הקבוצות שבהן נרשמה העלייה הגבוהה ביותר - על פי נתוני קופת החולים כללית, במחצית הראשונה של דצמבר 2021 נרשמה עלייה של כ־13.6 אחוזים באבחוני מחלות בדרכי הנשימה העליונות לעומת אותו פרק זמן שנה קודם לכן. עוד עולה מהנתונים כי במחצית הראשונה של חודש נובמבר 2021 נרשמה עלייה של 15 אחוזים בתחלואה נשימתית בקרב ילדים ובקרב מבוגרים עלייה של כארבעה אחוזים, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה בעונת החורף הנוכחית דווחו על 1,088 חולי שפעת מאושפזים, ביניהם 401 ילדים ו־70 יולדות ונשים הרות. עם זאת, עד כה התחסנו רק 17 אחוזים נגד שפעת מכלל האוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
תל השומר
תל השומר
עלייה במאושפזים בגלל מחלות נשימתיות
(צילום: דנה קופל)
"אנחנו רואים עלייה בתחלואה נשימתית ועלייה בתחלואת שפעת מסוג A, שקיימת בעיקר בבתי החולים כרגע", אומרת ד"ר תמי אלקלעי, האחות הראשית של מכבי. "זו מחלה קשה שההחלמה ממנה עשויה לקחת יותר משבוע. אנחנו לפני השיא והשנה יש לנו חורף קשה כי יש לנו גם שפעת וגם קורונה. בחורף שעבר הייתה קורונה אבל לא הייתה שפעת, אז אין ספק שאנחנו במצב הרבה יותר מורכב והרבה יותר קשה. אנחנו עוד לפני גל תחלואה חדש. יש הרבה מאוד פניות בקהילה בשל תחלואה דמוית שפעת, ובתוך כך יש גם קורונה. הכל סביב סימפטומים דומים, גם בתחלואה של דלקות ריאה. אנחנו מחסנים לשפעת השנה בשיעורים שדומים לשנים עברו, לא בשנה שעברה ולא לפני שנתיים. זה אף פעם לא מספיק. יש לנו את כל האמצעים להגן על הציבור. למה לחלות, להיות מנוטרל ולהפסיד ימי עבודה? אני קוראת לכולם להתחסן. זה הזמן ולא דקה מאוחר יותר".
לדברי ד"ר רוני ורד, מנהל רפואי של מחוז תל אביב יפו בכללית, במרפאות מורגשת עלייה חדה בשיעור של תחלואה נשימתית, בעיקר אנשים עם תסמינים מוכרים של שיעול, נזלת, קצת חום ואותם וירוסים מוכרים שאנחנו רואים מדי חורף. "ראינו אותם פחות בשנה שעברה, ויש לכך כמה סיבות. ייתכן שזה משום שהשנה יש פחות הקפדה על מסכות. מחלת השפעת היא שונה מהתקררות או מהצטננות רגילה, משום שהיא קשה יותר. היא מופיעה בבת אחת ועם תסמינים משמעותיים יותר כמו חום גבוה, כאבי שרירים, שיעול ונזלת. מעבר לזה, גם תחושה של חולשה קשה, ויש לה סיבוכים. הסיבוך העיקרי שלה הוא דלקת ריאות ועד כדי תמותה. שפעת כמעט לא ראינו בשנה שעברה. יש כ־500 חולים מאובחנים בשפעת בבתי החולים. אני מעריך שאנחנו עדיין לא בשיא ולמעשה את החורף המשמעותי אנחנו רואים רק בשבועות האחרונים. אנחנו בחודש דצמבר ועוד יש לנו מספיק זמן לעלייה בתחלואת השפעת כשבמקביל אנחנו רואים את העלייה בתחלואת הקורונה. אנחנו רואים השנה לצערנו אחוז התחסנות נמוך יותר, כך שזו אחת הסיבות לכך שאנחנו רואים עלייה בשיעור תחלואת השפעת. אין שום ספק ששיעור התחלואה הוא הרבה יותר גבוה ממה שידוע לנו כי אנשים רבים כלל לא מגיעים למרפאות, כך ששיעור המחלות הנשימתיות הוא גבוה הרבה יותר".