ברקע המלחמה, במערכת הבריאות ערכו בימים האחרונים מספר שינויים משמעותיים שמטרתם להקל על השירות הרפואי עבור תושבי עוטף עזה ושדרות שנעקרו מביתם וזקוקים לטיפול, תרופות והליכים רפואיים בקופות ובבתי החולים.
אתמול (א') הכריז שר הבריאות הנכנס אוריאל בוסו, כי הסדרי הבחירה ייפתחו לכל מי שגר במרחק של עד שבעה קילומטרים מהרצועה. המשמעות: כל תושבי העוטף ושדרות יוכלו לקבל טפסי 17 עבור טיפול רפואי בכל אחד מבתי החולים ברחבי הארץ.
עם זאת, יש לציין כי תושבי העיר אשקלון שספגה מטחים כבדים ביותר מאז פרצה המלחמה – לא כלולים בהחלטה של השר בוסו.
1 צפייה בגלריה
 מפונים מהעוטף בנתניה
 מפונים מהעוטף בנתניה
מפונים מהעוטף בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)

חזרת הניתוחים האלקטיביים, הנפקת תרופות גם שבוע אחרי התאריך

במוצאי שבת הודיע משרד הבריאות על חזרה הדרגתית לפעילות של הניתוחים האלקטיביים בבתי החולים, אך לא כמקשה אחת. בעוד בתי החולים בדרום עדיין מבטלים ניתוחים אלקטיביים – במרכז ובצפון אמורים לחזור לפעילות שגרתית, אם כי דחיות של הליכים שאינם דחופים עדיין עשויים להתרחש.
החלטה נוספת שהתקבלה היא להנפיק באופן אוטומטי תרופות גם עד שבוע לאחר פקיעת תאריך התפוגה שלהן, וזאת כדי לתת למפונים זמן להיערך להנפקת מרשמים חדשים. במהלך פרק הזמן הזה כי שיוכל לרשום את כלל התרופות הם רופאי המשפחה. ואולם, העובדה כי הקופות לא יודעות היכן שוהים המבוטחים שלהן בשלב זה, אשר מפוזרים בין 107 בתי מלון, מהווה את אחד האתגרים המרכזיים.
לעוד כתבות:
לדבריה של הגר וקסלר, האחות הראשית ומנהלת המשל"ט במאוחדת, "אנחנו מתמודדים עם פערים בהעברת מידע לדעת מי נמצא איפה ולאיזו קופה הוא שייך. 60 אלף אנשים פונו ואף קופה לא יודעת לאן המבוטח שלה פונה – 107 בתי מלון ואף קופה לא יודעת היכן נמצאים המבוטחים שלה. עוד לא קיבלנו מידע מפיקוד העורף כדי שנוכל לעשות התערבות ממוקדת.
"בכל בית מלון שמנו איש קשר של הקופה שאנחנו מנסים לת שם את המענה". לדבריה, "בים המלח, בגלל שאין שם שירותי רפואה בשגרה, מרפאות אחודות מספקות שירותי בריאות בלי הפרדה בין קופות. כרגע כל קופה נותנת עם המענים לכל מי שצריך. במקביל יצרנו פה מערך ליצירת קשר עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים גם בשביל לתמול וגם בשביל לראות".
בנוסף, בקופות הבהירו כי כמו בימי שגרה – המבוטחים זכאים לגשת לרופא משפחה בכל אחד מהסניפים, ללא קשר לשיוך הגיאוגרפי. עם זאת, וקסלר מוסיפה כי "אנחנו עדיין מעודדים אותם להעשות שימוש היברידי מול רופא המשפחה". באשר לרופאי המשפחה סמכויותיהם הורחבו כך שכיום הם יכולים להנפיק אישורי נשק – כולל עבור אלו שאינם מטופלים שלהם.
שירותי בריאות כללית מפעילים מתחילת המלחמה שירות בית מרקחת און-ליין של כללית - ללא תשלום דמי משלוח, ובנוסף נפתחו מרפאות חירום במקומות הפינוי של התושבים. צוותים של כללית ובהם רופאים, אחיות מכלל המקצועות, אנשי בריאות נפש מאיישים את מרפאות החירום המוקמות בשעות אלו בים המלח, קיבוץ שפיים, נתניה, מלונות בתל אביב ואילת. הצוותים מעניקים טיפול רפואי ראשוני על פי הצורך כולל אספקת תרופות והפנייה להמשך טיפול, באם יידרש. תושבי העוטף לקוחות כללית יוכלו לקבל שירות בכל מרפאת כללית באזור בו הם נמצאים.
אלי כהן, מנכ"ל כללית, מדגיש: "מרביתם של תושבי העוטף הם מטופלים שלנו שעימם יש לצוותים שלנו, שגם הם תושבי העוטף, היכרות קרובה מאוד. אנחנו נגיע לכל מקום שיידרש עם תגבור מתאים ונענה על כל צורך. התושבים המפונים עברו יממות קשות ואובדן אישי כבד ונהיה איתם בכל מצב. בימים הקרובים, וככל שיידרש, נמשיך להפעיל באופן מתוגבר את שירותי האון ליין ורפואה מרחוק, אנו רואים כי ישנה עלייה בדרישה לשירותים אלה, כמו גם פניות מרובות למוקד התמיכה הנפשית אשר פתחנו מיד עם תחילת הלחימה אשר יתוגבר באנשי מקצוע, ככל שיידרש".
בקופת החולים לאומית הודיעו כי "לאומית שירותי בריאות פתחה מוקד שירות לשעת חירום (משל"ח) לטיפול בכל צרכי לקוחות הקופה שפונו מבתיהם וגם ללקוחות שצריכים עזרה ושירות לאור המצב הבטחוני, בטלפון 507*.
המוקד יצר עד כה קשר עם אלפי בתי אב של לקוחות לאומית ממפוני עוטף עזה ושדרות, דרש בשלומם וסיפק להם מידע ואת השירות הנחוץ על מנת לשמור על רציפות הטיפול הרפואי, הנפשי והתרופתי לו הם זקוקים - המפונים קיבלו מידע בנושא שירותי טלמדיסין בהם ניתן להשתמש כעת, כולל שיחות טלפון עם הרופא האישי שלהם ורופאים נוספים, אספקת תרופות ומידע על מרכזים רפואיים הסמוכים לבתי המלון, במקומות שבהם לא נפתחו מרפאות בבתי המלון".
ד"ר ערן רוטמן, המשנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, הוסיף: "המטרה שלנו גם בזמן מלחמה היא לשמר רצף טיפול ושירותים לקהילה. בעת הזו ישנם פחות מבוטחים שמגיעים לבתי החולים וגם בקהילה. בנוסף, המצוקה הנפשית פוקדת כל בן אדם שני או כל בן אדם. אין אחד מאיתנו שלא מכיר מישהו שנפגע. גם הנושא הנפשי מתחבר למשימות האלה. עלינו לשמר את רצף הטיפול ובוודאי עבור כל האוכלוסייה שנעקרה מביתה, וגם אוכלוסיית הצפון. יש תנועה גדולה של מתפנים מאזור הצפון למרכז.
"אנשים שעוזבים את ביתם נמצאים במקום שלא ידוע לנו ולכן עלינו ברמה היוזמת להגיע למטופלים בבית המלון או במקום בו הם נמצאים. הסרנו את כל החסמים על מטופל לקבל שירות. אין הגבלה על שיוך רופא או הגבלה של פניות דיגיטליות. אין שום חסם מחשובי שעוצר את זה. ביטלנו צורך בהגעה עם כרטיס ולמעשה פתחנו את כל השערים כדי שאיפה שמבוטח של מכבי נוחת, הוא יקבל שירות, וגם מבוטחים של קופות אחרות. גם מבחינת בתי המרקחת והתרופות, הרחבנו את יכולת השילוח של תרופות עד הבית ללא עלות. פתחנו גם את היכולת של מתנדבים להביא תרופות מבתי המרקחת לבתי המרקחת. יצרנו שירותי אונליין למוקדי אחיות וגם למוקדי רפואת הנשים".