צניחה משמעותית בשיעור הילדים המחוסנים בעולם - וגם בישראל: דוח שפורסם בסוף השבוע על ידי ארגון הבריאות העולמי וארגון יוניצ"ף מעלה שמיליוני ילדים ברחבי העולם החמיצו חיסונים שגרתיים נגד מחלות זיהומיות נפוצות כמו דיפתריה, בעיקר משום שמגפת הקורונה שיבשה את שירותי הבריאות הרגילים או תרמה להפצת פייק ניוז לגבי חיסונים. מבדיקה שערך ynet מתברר שירידה נרשמה גם בישראל.
קראו עוד:
על פי הדוח החדש, 25 מיליון ילדים לא התחסנו בשנה שעברה נגד דיפתריה, טטנוס ושעלת, ושיעור המחוסנים צונח בהתמדה מאז 2019 ועד היום. "זוהי נורה אדומה בנושא בריאות הילדים", אמרה קתרין ראסל, מנכ"לית יוניצ"ף. "אנחנו עדים לירידה המתמשכת הגדולה ביותר בשיעורי ההתחסנות של ילדים, וההשלכות יבואו לידי ביטוי בחיי אדם שאבדו ויאבדו".
על פי הנתונים, הרוב המכריע של הילדים הלא מחוסנים הם ממדינות מתפתחות, בהן אתיופיה, הודו, אינדונזיה, ניגריה והפיליפינים. ההשפעות הקשות ביותר נראו במזרח אסיה ובאזור האוקיינוס השקט.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ילדים חיסוני ילדים
חיסון חיסונים ילדים חיסוני ילדים
על פי הדוח החדש, 25 מיליון ילדים לא התחסנו בשנה שעברה נגד דיפתריה, טטנוס ושעלת, ושיעור המחוסנים צונח בהתמדה מאז 2019 ועד היום
(צילום: shutterstock)
מומחים מטעם הארגונים אמרו ש"נסיגה היסטורית" זו בשיעור החיסונים מטרידה במיוחד מכיוון שהיא התרחשה במקביל לעלייה בשיעור הילדים המצויים בתת תזונה, שלהם יש מערכת חיסונית חלשה ונטייה גבוהה יותר להידבק בזיהומים כמו חצבת, שעלולים להיות קטלניים עבורם במיוחד.
על פי החוקרים, שיעורי חיסונים נמוכים כבר הביאו להתפרצויות של מחלות כמו חצבת ופוליו. במארס 2020 ביקש ארגון הבריאות העולמי ממדינות העולם להשעות את מאמצי מיגור הפוליו שלהן על רקע מגפת הקורונה שבדיוק התפרצה. מאז דווחו התפרצויות של פוליו ביותר מ-30 מדינות.
על פי נתוני משרד הבריאות, הצניחה התלולה ביותר נרשמה במספר המתחסנים נגד דלקת כבד נגיפית מסוג A. ירידה נוספת נרשמה במתחסנים נגד המופילוס אינפלואנזה, בחיסון המשולש נגד דיפתריה, טטנוס ושעלת ונגד פוליו
גם בישראל יש צניחה בשיעור הילדים המחוסנים. על פי נתוני משרד הבריאות שהגיעו ל-ynet, מאז 2017 חלה ירידה של עד 14% בשיעור ההתחסנות. הצניחה התלולה ביותר נרשמה במספר המתחסנים נגד דלקת כבד נגיפית מסוג A. ירידה נוספת נרשמה במתחסנים נגד המופילוס אינפלואנזה, בחיסון המשולש נגד דיפתריה, טטנוס ושעלת ונגד פוליו - ירידה שכבר הביאה להתפשטות של הנגיף השנה.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כיסוי חיסוני שגרה בישראל הינו גבוה לאורך שנים. עם זאת, מהנתונים ניתן לראות שגם בישראל יש ירידה מסוימת בשנתיים האחרונות בהיקף של בין 0.5% ל-כ2% בכיסוי החיסוני, בעיקר במנות הדחף. הדבר יכול לנבוע מסיבות שונות. משרד הבריאות החל בסקר עמדות בקרב הורים כדי להבין את הנושא. ועדה משותפת של המשרד, איגוד רופאי הילדים וגופים רלוונטיים נוספים, כמו עמותת מדעת ומחוסגן, יבחנו את ממצאי הסקר ויבנו תוכנית עבודה לקידום העלאת כיסוי החיסון".
ד״ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים ספרא לילדים בשיבא, הוסיפה: "החיסונים הביאו לירידה עצומה בתחלואה ובתמותה של ילדים. הכיסוי החיסוני בישראל גבוה מאוד. עם זאת, על פי ניטור שעורך משרד הבריאות, קיימת מגמה קלה של ירידה בקבלת חיסונים, במיוחד במנות הדחף, שלהן חשיבות עצומה בקיבוע הזיכרון החיסוני לטווח הארוך. אנו יודעים מניסיון עבר שכאשר חלה ירידה בכיסוי החיסוני, מתפרצות מחלות שאותן ניתן למנוע. דוגמאות מצוינות היו התפרצות החצבת ב-2017 והתפרצות הפוליו הנוכחית. לכן, דרושה התערבות - ראשית, כדי להבין את הסיבות לשינוי, ולאחר מכן כדי לנקוט פעולות בנושא. אני קוראת לכלל ההורים להשלים את מתן החיסונים בהתאם לגיל ילדם, כי כל דחייה או אי מתן של חיסון היא בבחינת הימור על בריאות וחיי הילדים".