המסע לילד עשוי להיות אצל חלקנו משימה קשה, שמצריכה לעיתים התערבות רפואית. בשלב הזה עשויות לעלות בעיות במערכת הזוגית ובקשר המיני – נושא שלא מרבים לדבר עליו, ושלעיתים לא מקבל את המענה הראוי והנדרש. אני סבור שהגיע הזמן לדבר גם על הבעיות וגם על הפתרון.
קראו עוד:
אחת המוטיבציות הבסיסיות ביחסי מין, מלבד התשוקה והאינטימיות, היא הצורך הבסיסי להתרבות. כאשר היכולת הזאת מאותגרת, מערכת היחסים בין בני הזוג עלולה להיקלע למשבר. כדור השלג הזה עשוי להוביל לפגיעה בביטחון העצמי של כל אחד מבני הזוג, לירידה בדימוי הגוף ואף להפרעה מגדרית שבאה לידי ביטוי במחשבות כמו "איזו מין אישה אני? אני לא יכולה להיכנס להיריון", "איזה גבר אני אם יש לי זרע פגום" וכו'. אצל שני בני הזוג עולות תחושות של חשש וחוסר ביטחון שמפחיתות את החשק המיני ומגבירות חרדה. מחשבות כמו "איך כולן נקלטות ואני לא" מעלות תחושת תסכול, כעס וקנאה שיוצרות מעמסה משמעותית על שני בני הזוג.
בעיית הפריון עשויה להוביל לפגיעה בביטחון העצמי של כל אחד מבני הזוג, לירידה בדימוי הגוף ואף להפרעה מגדרית שבאה לידי ביטוי במחשבות כמו "איזו מין אישה אני? אני לא יכולה להיכנס להיריון", "איזה גבר אני אם יש לי זרע פגום" וכו'
קורה שבמהלך בירור של בעיית פריון עולה קושי ברור אצל אחד מבני הזוג, מה שגורם לו להיתפס כ"אשם" בבעיה ולהתמלא תחושת אשמה. תחושה זו לא תמיד תתבטא במילים, אלא יכולה לעבור בתחושות בלבד ולא לצוף על פני השטח. ייתכן גם לחץ סביבתי מבני משפחה ומחברים. זה מאפיין מאוד את האווירה הישראלית החמה – חמה מדי, לעיתים – שמאפשרת לאנשים לשאול את בני הזוג בצורה פתוחה, "למה אין לכם ילדים?"
כל אלו יוסיפו לתחושת האשמה והבושה וישפיעו על הדינמיקה בין בני הזוג. הקושי המיני ייעשה יותר ויותר משמעותי. אתגר זוגי ללא מענה ראוי עלול להסתיים גם בהרס הזוגיות ובפרידה. והמענה הראוי כולל טיפול מיני.
1 צפייה בגלריה
מחשבות כמו "איך כולן נקלטות ואני לא" מעלות תחושת תסכול, כעס וקנאה שיוצרות מעמסה משמעותית על שני בני הזוג
מחשבות כמו "איך כולן נקלטות ואני לא" מעלות תחושת תסכול, כעס וקנאה שיוצרות מעמסה משמעותית על שני בני הזוג
מחשבות כמו "איך כולן נקלטות ואני לא" מעלות תחושת תסכול, כעס וקנאה שיוצרות מעמסה משמעותית על שני בני הזוג
(צילום: shutterstock)

לצמוח מהקושי

טיפול מיני מספק מענה פסיכולוגי וזוגי המשתלב בהליך הרפואי, ובמהלכו ניתן להעלות בעיות מיניות שייתכן שהיו קיימות עוד קודם והחריפו, כמו גם בעיות חדשות שצצו ושיש להציף אותן. זהו מקום סטרילי, שמאפשר לשני בני הזוג לפרוק לחצים שהופיעו בתקופה זו, ולתת מקום לתחושות השונות שעולות אצלם. דווקא מהקושי הם יכולים לצמוח כזוג.
כלים שימושיים לתקופה זו יכולים לכלול שיחות, תגבור של הליבידו באמצעות עזרים (סרטים מעוררי ליבידו, סרטים ארוטיים וכו') וכן עזרים תרופתיים בהתאם לבעיות שעולות (הפרעות בזקפה, יובש נרתיקי ועוד). טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים יכולים לעזור בהפחתת החרדה. שילוב נכון של טיפול רפואי ומיני יאפשר לבני הזוג להיות מודעים לתהליך ומוכנים לו, כך ששניהם ירגישו שהתחושות האישיות שלהם מקבלות מענה כולל.
חשוב להיות מודעים לכך: אי-פריון עלול ליצור משבר זוגי, עם פגיעה בביטחון העצמי ובמיניות. בזמן האבחנה והטיפול חשוב להתייחס לתפקוד המיני ולהימנע מהפיכת יחסי המין לחובה. ההתערבות הרפואית צריכה להיות מותאמת לצרכים הספציפיים, כפי שיעלו בעזרת מטפל מיני מוסמך. השילוב בין החלק הרגשי לרפואי ייצור את האיזון המושלם, החשוב כל כך לצורך יצירה של חיים חדשים.
הכותב הוא מומחה בפוריות, גינקולוגיה ומיילדות, מנהל מרכז בריאות האישה של כללית בבת-ים ומתמחה בטיפול ובשיקום מיני בבית החולים השיקומי רעות