התקדמות נוספת ברפואה תוצרת כחול לבן: חברת פלסאנמור הישראלית פיתחה מכשיר אולטרסאונד חדשני שמאפשר לנשים שעוברות טיפולי פוריות לעקוב אחר הביציות מהבית, מה שיאפשר להן להימנע מהגעה לבדיקות אולטרסאונד תכופות אצל גינקולוג.
קראו עוד:
כעת החברה נמצאת במשא ומתן מתקדם עם קופות החולים על החדרת המכשיר לשוק והכנסתו לבתי הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
פלסאנמור מכשיר אולטרסאונד טיפולי פוריות
פלסאנמור מכשיר אולטרסאונד טיפולי פוריות
המכשיר החדש של פלסאנמור. העלות למטופלת טרם נקבעה

מעצמה של טיפולי פוריות

ישראל נחשבת למעצמה עולמית בתחום של טיפולי הפוריות: מדי שנה מבוצעים כאן כ-50 אלף מחזורי טיפול, כשעד גיל 45 רשאיות נשים לעבור טיפולים ללא הגבלה. מדובר בתהליך מורכב ומתיש, שכולל לא רק הזרקות הורמונים, אלא גם ביקורים תכופים אצל הגינקולוג - לפחות שלושה בחודש, ולעיתים גם חמישה או שישה - לצורך בדיקות אולטרסאונד.
מגפת הקורונה גרמה לכך שמרפאות פוריות רבות נאלצו לסגור את שעריהן או לפחות לצמצם את שעות קבלת הקהל. הנשים עצמן חששו להגיע למרכזים הרפואיים ולהיחשף לסיכון הדבקה בקורונה. המכשיר החדש אמור לפתור חלק מהבעיות שמפריעות גם בשגרה. "זוגות שכמהים לילד נאלצים לבזבז זמן רב בנסיעות לבית חולים, מאבדים ימי עבודה ונחשפים למטופלים אחרים", אומר מנכ"ל חברת פלסאנמור, ד"ר אלעזר זוננשיין. "בנסיבות אלו התבקשנו על ידי מרכזים רפואיים לפתח מכשיר אולטרסאונד שיאפשר לעקוב אחר טיפולי פוריות. אחרי הצלחת מכשיר האולטרסאונד שלנו שמבצע בדיקות ביתיות לנשים בהיריון, הדרך לפיתוח מכשיר כזה הייתה קצרה".
זרוע מכשיר האולטרסאונד דומה לזו שנמצאת במכשירי האולטרסאונד הוותיקים, אבל עם מספר שינויים: הותקנו בו חיישנים המנחים את המטופלת בכל שלב של הסריקה, כך שאם היא לא התבצעה כראוי, מתקבלת התראה
וכך זה עובד: מכשיר האולטרסאונד מגיע למטופלת עם מתמר וגינאלי, שאותו מחדירים בעדינות. על המסך מתקבלת תמונה של הזקיקים השחלתיים שבכל אחד מהם נמצאת הביצית. מעקב אחר הזקיקים וגודלם מאפשר לתזמן את מועד הפוריות האופטימלי שמשפר את סיכוי הצלחת הפוריות: ביום ה-14 למחזור החודשי הזקיק גדל עד שהביצית שבתוכו פוקעת ומשתחררת, פנויה למפגש עם הזרעון. החידוש במכשיר האולטרסאונד הביתי הוא ביכולתו למדוד את גודלם של הזקיקים. הנתונים מועברים לגינקולוג המטפל שמחליט על המשך הטיפול.
זרוע מכשיר האולטרסאונד דומה לזו שנמצאת במכשירי האולטרסאונד הוותיקים, אבל עם מספר שינויים: הותקנו בו חיישנים המנחים את המטופלת בכל שלב של הסריקה, כך שאם היא לא התבצעה כראוי, מתקבלת התראה - למשל, ליישר את המתמר או להצמידו.
הסריקה כוללת שלושה שלבים מרכזיים: סריקת זקיקים בשחלה הימנית, סריקה בשחלה השמאלית וסריקה של עובי רירית הרחם. התהליך מתחיל בהחדרה עדינה של המתמר, בדומה לטמפון, והצמדתו לדופן הנרתיק. המתמר שולח גלי קול לכיוון השחלה, ומתקבלים גלים שחזרו מאזור השחלה. מערכת מפענחת אותם ויוצרת תמונה על טלפון סלולרי או טבלט. עם סיום הסריקה, סרטי הסריקה עולים אוטומטית לענן של קופת החולים, שם מתבצע עיבוד נוסף של המידע. לאחר הזיהוי מתבצע סימון של הזקיקים ומספורם.
אם גודל הזקיק הגדול הוא כ-15 מ"מ, למשל, רופאים יעדיפו להמתין עד שהוא יגיע לקוטר 18 עד 21 מ"מ. אם גודל הזקיק מתאים, תתקבל התראה אצל הרופא והמטופלת לצורך החלטה מיידית בנוגע להפריה
כעת מופעלת מערכת המבוססת על אינטליגנציה מלאכותית, המתאימה מבנה גאומטרי לצורת הזקיק וממדיו ומנפיקה דוח מדידות לרופא כדי שיחליט אם להתחיל מחזור הפריה או להמתין כמה ימים. אם גודל הזקיק הגדול הוא כ-15 מ"מ, למשל, רופאים יעדיפו להמתין עד שהוא יגיע לקוטר 18 עד 21 מ"מ. אם גודל הזקיק מתאים, תתקבל התראה אצל הרופא והמטופלת לצורך החלטה מיידית בנוגע להפריה.
חברת פלסאנמור מסרה שהיא נמצאת במשא ומתן מתקדם עם קופת חולים כללית על מכירות ראשונות של המוצר. על פי ההסכם המתגבש, כללית תרכוש מהחברה אלפי יחידות של המכשיר כהזמנה שנתית מינימלית. העלות למטופלות טרם נקבעה, אבל המחיר יהיה מסובסד. החברה נמצאת במשא ומתן גם עם מכבי.