בשיתוף אסטרהזניקה
השמנה היא גורם סיכון להתפתחות של סוכרת, בעיקר סוכרת מסוג 2. לעיתים ההשמנה עלולה לגרום לסוכרת ולפעמים להפך. שתי המחלות האלו נמצאות בשכיחות גבוהה יחסית באוכלוסייה הכללית ושתי המחלות האלה הן גורם סיכון להתפתחות של מחלות לב ומחלות כליה.
"הרבה פעמים מחלות אלו מופיעות בשילוב של היעדר פעילות גופנית ועישון", אומרת ד"ר מיכל לאופר-פרל – מנהלת מרפאות הלב בבית החולים איכילוב. "ישנם אפילו מקרים שאנשים שעישנו, נגמלו וכתוצאה מזה עלו במשקל מפני שהם מחפשים איזשהו מנגנון פיצוי לעישון. לצערנו הם אוכלים ועולים במשקל ובחלק לא מבוטל של המקרים הם חוזרים לעשן אבל לא חוזרים למשקל הקודם שלהם. השמנת ייתר, לחץ דם ועישון הם גורמי סיכון להתפתחות סוכרת, מחלות לב ומחלות כליה".
המומחיות משיבות:

מקרה בוחן: למרות הטיפול בסוכרת ערכי הסוכר לא מאוזנים

מטופלת בת 50, סובלת מסוכרת והשמנה .היא התחילה טיפול סוכרת, אבל עדיין ערכי הסוכר שלה לא מאוזנים. ביקורים אצל הדיאטנית לא הועילו והיא עדיין סובלת מהשמנת-יתר ומתקשה לרדת במשקל, עד כמה זה שכיח?
"מדובר במקרה שכיח מאוד", מסבירה ד"ר איריס יעיש מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה מבית החולים איכילוב, "סוכרת, והשמנה, אלו שתי מגפות של העולם המערבי". לדבריה לעיתים על אף שהמטופלת עושה מאמצים רבים ומחליפה את התפריט, היא מתקשה לרדת במשקל. "אורח החיים שלנו הוא אורח חיים מערבי, ואופן כללי, הוא קשה ואינטנסיבי. לכן והרבה פעמים אנחנו מנסים לפצות על הקושי באמצעות אכילה. לא מעט אנשים חוזרים הביתה אחרי יום עבודה עמוס ומתיש וכתוצאה מאכילה רגשית הם פותחים את המקרר ומכניסים לפה את כל מה שיש בדרך. לא פשוט לעשות פעילות גופנית ולהקדיש לכך זמן כשאתה צריך לעבוד הרבה שעות ביממה", מוסיפה ד"ר יעיש. "החיים באופן כללי, לא מאפשרים לנו כל כך להתמיד ולהיות באיזושהי רוטינה של דיאטה ולכן גם במקרים שאנשים שמצליחים לרדת במשקל, פעמים רבות לאחר תקופה מסוימת הם עלולים בחזרה ולהעלות את הקילוגרמים שהשילו".
ד"ר יעיש סבורה שלמרות הקושי, ניתן לאמץ אורח חיים בריא ולהקפיד על פעילות גופנית לאורך זמן. "אומנם זה לא פשוט, אבל יש לא מעט אנשים שמצליחים לעשות את זה. במקרים מסוימים יש מטופלים שזקוקים לירידה משמעותית של בערך 20-30 קילוגרם. הם צריכים איזשהו 'פוש' שייתן להם את התמריץ הזה להתמיד ולהמשיך".
אחד השינויים המשמעותיים שחלו בתחום בשנים האחרונות היה הטיפולים לסוכרת שהוכחו כיעילים גם לירידה במשקל. "יש שתי קבוצות של טיפול למחלת הסוכרת, שמעבר להיותם משפרים ומפחיתים את רמות הסוכר בדם, הם יכולות לסייע לירידה במשקל", מסבירה ד"ר יעיש, "הקבוצה הראשונה היא תרופות מסוג -2SGLT שפועלת במנגנון כלייתי והן יכולות להביא גם להפחתה של אירועים קרדיו וסקולאריים, אי ספיקת כליות ולב והקבוצה השנייה היא תרופות מסוג GLP1 . שתי הקבוצות האלו הוכיחו ירידה במשקל בצורה משמעותית בנוסף לירידה בערכי הסוכר".

מקרה בוחן: כשערכי הסוכר לא מאוזנים – מה השיקולים להוסיף תרופה נוספת?

מטופל בן 60 שסובל מסוכרת ויתר-לחץ דם ובדיקות עדיין ערכי הסוכר שלו לא מאוזנים, למרות שהוא מטופל בתרופה לסוכרת. רופא המשפחה אמר לו שהוא רוצה להוסיף לו טיפול בתרופה נוספת לסוכרת בגלל זה. מה השיקולים של הרופא?
"היום כשאנחנו באים להוסיף תרופה לסוכרת אנחנו צריכים רגע לעצור ולחשוב", אומרת ד"ר לאופר-פרל, "נכון שאנחנו רוצים להוריד את הסוכר אבל מה בעצם היעד הסופי שלנו? אנחנו רוצים למנוע מחלות לב ומחלות כליה". לדבריה, קיימות כיום קבוצות טיפול שלא רק מורידות את ערכי הסוכר, אלא הן גם יכולות למנוע מחלות לב ואי ספיקת לב. "אם לרופא יש התלבטות בין לתת תרופה לסוכרת, שאין לה שום יתרון למניעת המחלות האלו, לבין לתת תרופה מהקבוצות טיפול החדשות שכן הוכחו ככאלו שיכולות למנוע תחלואה נוספת, בעיניי ההחלטה היא קלה ופשוטה. החולים צריכים לקבל את התרופות שבאמת מפחיתות את הסיכון שלהם לאי ספיקת לב וכליות. סוכרת זה איזשהו מרקר. אנחנו לא יכולים רק לראות את ערכי הסוכר וההמוגלובין המסוכרר, אלא לנסות לחשוב מעבר ולראות מה ואיך אנחנו יכולים למנוע תחלואה נוספת".
מוגש כשירות לציבור בחסות אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 08:20, 13.10.21