בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית
סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים ישראלים – על פי ההערכות, אצל שליש מהגברים בני 50 ומעלה יש תאים סרטניים בערמונית, ואצל בני 80 ומעלה הנתון עולה ליותר מ-50%. מדוע חשוב לאבחן את המחלה בשלב מוקדם? כיצד משפיעה ההתמודדות עם המחלה על התפיסה של הגבר כלפי עצמו? וכיצד שומרים על שגרת חיים בעזרת תמיכה ומידע מהסביבה?
פאנל מיוחד בהנחייתו של פרופ' רפי קרסו, בהשתתפות ד"ר דוד סריד, מנהל שירות לגידולי מערכת השתן בבית החולים איכילוב ויושב ראש החוג הישראלי לגידולי מערכת השתן, אליעד אנטמן, הפסיכולוג הרפואי ופסיכולוג אחראי במערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, חיים דגן, נציג עמותת "חיים עם סרטן הערמונית", ואלי קופל, מתמודד עם סרטן הערמונית.
צפו בפאנל המלא:
"בישראל מגלים מדי שנה כ-2,500 חולים, מהם 300 יגיעו למחלה גרורתית"
לדברי ד"ר סריד, כל גבר שביעי עלול לחלות במחלה במהלך חייו, אך חלק מהם לא ירגישו כלל את המחלה והיא לא תופיע אצלם קלינית. "בישראל מתגלים מידי שנה כ-2,500 חולים בסרטן הערמונית, מתוכם כ-300 יגיעו למחלה גרורתית ויזדקקו לטיפולים לאורך החיים".
בכל הנוגע לשאלה האם אפשר לאבחן את המחלה מוקדם יותר כדי למנוע את ההגעה לסרטן גרורתי, ד"ר סריד אומר כי בעולם הרפואה יש מחלוקת גדולה, "משום שאצל חלק מהחולים הגילוי נעשה בשלב מוקדם מדי ואז לעיתים מוציאים לפועל טיפולים, ניתוח או הקרנות ללא הצדקה, עם כל הסבל ותופעות הלוואי הכרוכות בכך".
קראו עוד:
"הייתי צריך לבחור בין ניתוח להקרנות" קופל מספר בפאנל כי הבעיות אצלו התחילו ב-2006 עם גילוי של ערמונית מוגדלת אך שפירה. "לאחר טיפול מתאים, האורולוג ליווה אותי והקפיד לעשות כל שנה בדיקת PSA. אחרי קרוב לעשור, היו לי דימומים והתברר שיש לי סרטן. ה-PSA עלה, הופניתי ל-MRI שהפענוח שלו העלה חשד, בהמשך היתה בדיקת 4KSCORE שכוללת משלוח דגימת דם לארצות הברית וביופסיית פיוז'ן. בין היתר עשיתי גם בדיקת PET PSMA, שהעלתה באופן חד משמעי שהיתה קליטה רק בתוך הערמונית".
בשלב זה התחיל החלק הקשה של המסלול, מספר קופל. "נתנו לי להחליט לבד בין ניתוח להקרנות. היה לי קשה לחשוב על הדרך שאצטרך לעשות הלוך וחזור לבית החולים להקרנות. בשלב זה נפגשתי עם רופא שהציע לי שיטה חדשנית הכוללת חמש הקרנות בלבד. זה הכריע את הכף לטובת הקרנות".
המחלה שגורמת לגברים לשאול את עצמם - 'מה זה אומר עליי כגבר?' בעקבות העובדה כי מדובר בסרטן בפרוסטטה, שהיא חלק מהמערכת הגברית, סרטן הערמונית עשוי להשפיע על התפיסה של החולה לגבי עצמו.
לדברי אנטמן, "המיקום וההשלכות הפוטנציאלית על האונות, מעוררים רתיעה וחשש ורמות חרדה גבוהות יותר ממחלות סרטן אחרות". לדבריו, אותו חשש אף גורם לגברים להימנע מבדיקה, שמא ימצאו אצלם סרטן. "אותו אדם עומד מול משהו שמאיים עליו כגבר, הוא שואל את עצמו איך ייתפס על ידי בת הזוג והסביבה", אומר אנטמן. "פעמים רבות המטופלים שואלים את עצמם 'מה אני שווה עכשיו? איך אוכל להמשיך לתפקד?'. בנוסף, ישנן שאלות לגבי הטיפולים והמשך התפקוד במעגלים חברתיים ומשפחתיים".
'חיים עם סרטן הערמונית' משתלבת בתמיכה החל מהאבחון ולאורך כל הדרך לדברי דגן, המסע המטלטל שגברים נקלעים אליו בזמן האבחון והטיפול בסרטן הערמונית, מלווה לא אחת בחששות ובצורך במידע נוסף שלא זמין תמיד. "לכן, העמותה מנהלת קבוצת פייסבוק סגורה שחולים חברים בה, שם אפשר להעלות התלבטויות וחששות, מעין קבוצת תמיכה".
עוד מספר דגן כי העמותה מנגישה מידע לחולים באירועים מקוונים בשיתוף פעולה עם מרכזים רפואיים גדולים, בהשתתפות מיטב המומחים אשר סוקרים את החידושים והעדכונים בשיטות הטיפול והאבחון. "לכל אירוע יש נושא מרכזי, והם מושכים אליהם קהל גדול יחסית. בנוסף, ההקלטות עולות לאתר העמותה", אומר דגן.
מעבר לכך, אתר העמותה כולל פורום שאלות תשובות. "כאשר עולה שאלה, היא מופנית למומחה הרלוונטי לקבלת תשובה מקצועית", מספר דגן. יישום נוסף שפותח ביוזמת יו"ר העמותה איצי באר, הוא 'עץ ההחלטות', אשר מציג צמתי החלטה חשובים בתהליך הגילוי וההתמודדות עם סרטן הערמונית, על בסיס הידע הרחב שהצטבר אצל העמותה. "מומלץ מאוד לכל מי שסובל מהמחלה להיות בקשר עם העמותה כדי לקבל מידע ותמיכה", אומר דגן.
"ישנן תרופות חדשות ומאריכות חיים באופן משמעותי" לסיום, ד"ר סריד מספר כי למרבה השמחה, יש 10 תרופות חדשות יחסית שמאריכות חיים באופן משמעותי עבור חולים אלו.
חלק מהטיפולים, אומר ד"ר סריד, "הם טיפולים מוכווני-מטרה, או targeted therapies. עבור חולים עם מוטציית BRCA הידועה, למשל, יש טיפול יעיל מאוד, יש טיפולים רדיואקטיביים שמביאים את החומר הרדיואקטיבי ישר לתא הסרטני כמו טיל מונחה".
לסיכום, אומר ד"ר סריד, "יש היום טיפולים שמאריכים חיים ונותנים איכות חיים טובה לאורך כל הדרך".
בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית - לפרטים על העמותה לחצו כאן
מוגש כחסות בלתי תלויה של חברת נוברטיס ישראל