בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית
כאשר מדובר בסרטן, גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. כאשר מדובר בסרטן הערמונית, אשר יכול להישאר בגוף ללא שינוי במשך שנים רבות, ללא תסמינים כלל, הדבר חשוב פי כמה. מהי החשיבות של אבחון מוקדם של סרטן הערמונית? ואיך מתמודדים עם הגילוי? נושאים אלו ואחרים עלו בפאנל מיוחד בהנחייתו של פרופ' רפי קרסו, התארחו איצי באר, יו"ר עמותת 'חיים עם סרטן הערמונית', ד"ר שי גולן, מנהל השירות לאורולוגיה אונקולוגית בבית החולים בילינסון ויו"ר החוג לאורולוגיה אונקולוגית של האיגוד הישראלי לאורולוגיה, ואבי אלמויאל, מתמודד עם סרטן הערמונית.
צפו בפאנל:
"אבחון מוקדם יכול להביא לירידה של עד 20% בתמותה מסרטן הערמונית" לדברי ד"ר גולן, "עדויות ממחקרים איכותיים בעשור האחרון שהראו כי אבחון מוקדם של סרטן הערמונית יכול להביא לירידה של עד 20% בתמותה מסרטן הערמונית", מעבר לכך, האבחון המוקדם לא רק מוריד את התמותה מהמחלה, אלא גם מאפשר טיפולים פשוטים יותר במחלה מקומית לעומת התמודדות עם מחלה מתקדמת יותר.
קראו עוד:
"אובחנתי באופן אקראי. ברגע הגילוי משהו מתהפך בחיים ובבית" אלמויאל סיפר בפאנל כי "אובחנתי באופן אקראי. היה לי כאב בצד, ניגשתי לרופא ששלח אותי לבדיקה של אבן בכליות, ותוך כדי בדיקה גילו שיש לי ערמונית מוגדלת. שלחו אותי לאורולוג שזיהה משהו חשוד, משם ל-MRI, ביופסיית פיוז'ן - ומשם להמשך טיפול".
אלמויאל אובחן עם סרטן בדרגת גליקסון 7, "כלומר, סרטן בינוני. האורולוג, והאונקולוג המליצו לי חד משמעית –-לעשות כריתת ערמונית, אותה ביצעתי לאחרונה".
בכל הנוגע לרגע הגילוי, "ראשית, היתה לי תחושה בבטן על זה שיש משהו לא בסדר. בסופו של דבר, משהו מתהפך בבית. אני אבא ל-5 ילדים די קטנים, ופתאום הכל מתהפך. כל הכללים משתנים. למרבה השמחה, בבדיקה ראשונה של PSA אחרי הניתוח התוצאה שואפת לאפס ואין גרורות. נשאר לי רק להיות במעקב והשגחה".
מעבר לתמיכה הרבה שקיבל בבית, "התייעצנו לא מעט עם עמותת 'חיים עם סרטן הערמונית'", סיפר אלמויאל.
"הפעילים בעמותה הם חולים בעצמם, שמכירים את כל התופעות והאתגרים" אחד המרכיבים הקריטיים של התמודדות ראויה עם מחלת הסרטן הוא תמיכה מהסביבה. עמותת 'חיים עם סרטן הערמונית', אשר נוסדה ומופעלת על ידי חולים ומחלימים מסרטן הערמונית, מציעה תמיכה מאנשים שמכירים את התופעות, הטיפולים והתחושות של מי שחולה.
"כשמודיעים לך על המחלה, אתה מרגיש שהשטיח נמשך לך מתחת לרגליים, אתה מרגיש אבוד בעולם", אמר באר בפאנל. "הדבר הראשון שאנחנו מנסים לעשות זה להרגיע, להגיד לאנשים שסרטן ערמונית זה לא גזר דין מוות ושיש טיפולים טובים ורופאים טובים". לדבריו, יש חשיבות גדולה למעגלי תמיכה - החל מהבית והחברים ועד לאנשי המקצוע. "כל מי שתומך בחולה, מרים אותו עוד קצת", אמר באר. "כשרואים אנשים שהחלימו והתאוששו, אנשים שהתמודדו - החולים מבינים שיש אור בקצה המנהרה. כשרואים את הטיפולים החדשים, הם מבינים שזה לא רק אור, אלא פרוז'קטור".
עוד סיפר באר כי "אנחנו מקבלים הרבה אהדה מהחולים, אומרים לנו שאנחנו עושים עבודה חשובה".
כדאי להיבדק גם אם אין תסמינים - הכל מתחיל בבדיקת דם פשוטה ושגרתית ד"ר גולן הסביר בפאנל כי הרוב המוחלט של המטופלים לא מרגישים אותה ואין סימפטומים ספציפיים. "לכן, הבדיקה החשובה היא בדיקת PSA, אותה אפשר לעשות עם הפניה מרופא המשפחה או לשוחח עליה עם האורולוג. ההמלצה היא לבצע את הבדיקה פעם בשנה-שנתיים בגילאי 55 עד 69. עבור מי שיש לו היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית וסוגי סרטן נוספים, כדאי להתחיל בגיל מוקדם יותר, החל מגיל 45".
בחינת תוצאות הבדיקה מתוחכמת יותר כעת. "היום יודעים לחשב צפיפות PSA ומדדים נוספים שעוזרים לנו להבין האם השינוי בערך ה-PSA דורש המשך בירור או מעקב בלבד", סיפר ד"ר גולן. מעבר לכך, בדיקת ה-PSA אינה עומדת היום בפני עצמה. "יש לנו אמצעים מעבדתיים ובעיקר אמצעי הדמיה, כמו MRI ו-PET PSMA, שמראים לנו את מאפייני המחלה מבחינת מיקום והיקף. השלב הבא הוא ביופסיית פיוז'ן, הנחשבת למתקדמת והמדויקת ביותר בתחום".
"הרוב המוחלט של מי שמגיע למחלה גרורתית, לא נבדק בגיל המתאים" לדברי באר, "ברוב המוחלט של מקרים בהם המחלה הגיעה למצב מתקדם, אותם אנשים לא נבדקו בגיל המתאים". לכן, "כל גבר בישראל שלא נמצא ברמת סיכון, צריך להיבדק אחת לשנה מגיל 50 והלאה. זה יכול להציל חיים, למנוע מחלה גרורתית והרבה סבל".
לסיכום, ד"ר גולן אמר כי "חשוב להבין שבמקרים של גילוי בשלב מוקדם, שיעור הריפוי הוא מעל 90%. עוד חשוב להבין שגם אם בדיקת ה-PSA לא יצאה תקינה לחלוטין, בעידן הנוכחי אנחנו לא שולחים מיד לביופסיה או טיפול, ולא מאבחנים באופן מיידי". לדבריו, עצם העובדה כי ניתן לאבחן את המחלה באמצעות הדמיה, נותן לרופאים כלים לטפל בצורה ממוקדת באמצעות טיפולים פוקליים שנכנסו לפעילות בשנים האחרונות. "לכן, ההמלצה לבצע בדיקת PSA היא חד-משמעית נכונה לאור השלבים הרבים בתהליך והיכולת שלנו לאפיין לפרטי פרטים את המחלה ולגבש טיפול מתאים למחלה".
בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית - לפרטים על העמותה לחצו כאן
מוגש כחסות בלתי תלויה של חברת נוברטיס ישראל





פורסם לראשונה: 10:39, 05.07.23