בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית
סרטן הערמונית הוא חלק מהחיים של גברים ישראלים רבים, במיוחד מגיל 50 ומעלה. פאנל מיוחד בהנחייתו של פרופ' רפי קרסו, פרופ' למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר אילן, עוסק בהתמודדות עם הגילוי והחיים לצד המחלה, שמירה על שגרת חיים עבור החולים ובני המשפחה, והטיפולים החדשניים בתחום. צפו:
בפאנל מתארחים איצי באר, יו"ר עמותת 'חיים עם סרטן הערמונית', ד"ר אביבית פאר, אונקולוגית בכירה, מנהלת מרפאת גידולי דרכי השתן באונקולוגיה ומנהלת המחקרים הקליניים בבית החולים רמב"ם, ואריק גולד, מתמודד עם סרטן הערמונית. צפו:
ארגז כלים של טיפולים, ממנו בונים מסלול מותאם אישית לפי סוג הסרטן והמטופל לדברי ד"ר פאר, חשוב ראשית להבדיל בין מחלה מקומית ברת ריפוי, לבין מחלה גרורתית מתקדמת שלא ניתן להחלים ממנה אלא לחיות לצידה, כאשר מדובר על שני נתיבים שונים מבחינת הגישה הטיפולית.
במצב של מחלה גרורתית המוגדרת סרטן מתקדם, אומרת ד"ר פאר, קיים היום ארגז כלים שלם של טיפולים ותרופות, על פיו מתאימים מסלול אינדיבידואלי עבור כל מטופל, על פי נתונים כגון גיל, רקע רפואי, סוג הגידול והגנטיקה שלו, מידת הרצון והיכולת של המטופל להתמודד עם טיפולים במשך השנים. לכן, מבהירה ד"ר פאר, "כאשר חברים משווים את הגידולים והטיפולים של כל אחד, אפשר להתבלבל משום שהם עשויים להיות טיפולים שונים לחלוטין. חשוב לזכור שהרופאים בוחרים לכל מטופל מסלול מותאם אישית, המושפע מפרמטרים רבים".
קראו עוד:
"כשגילו לי את המחלה, חשבתי שאני הולך למות" - הכל מתחיל בבדיקת דם פשוטה לגילוי ה-psa גולד מספר כי על המחלה גילה ב-2009 לאחר בדיקת דם פשוטה המבוצעת עם הפנייה של רופא המשפחה. כאשר הרופא הודיע לו על זיהוי מחלה עם רמה של גליסון 10, הנחשבת למחלה בסיכון גבוה, גולד חשב שהוא עומד למות ואף הודיע על כך לאשתו. "אחרי שאמרתי לה, היא אמרה לי שנילחם יחד במחלה ותמכה בי", כך סיפר גולד. במחקר שעשה על המחלה, בין היתר בעזרת אחות ורופא איתם התייעץ, גילה גולד כי ישנם הרבה טיפולים כיום. "מעגלי תמיכה הם מרכיב מאוד חשוב בהתמודדות עם סרטן הערמונית ועם סרטן באופן כללי", לדבריו.
"אפשר לחיות עם מחלה מתקדמת - חשוב לקבל תמיכה מהסביבה ומידע רלוונטי" אחד ממעגלי התמיכה הזמינים לחולי סרטן הערמונית הוא עמותת 'חיים עם סרטן הערמונית', המורכבת מחולים וחולים לשעבר. לדברי באר, "זו הסיבה לכך שאנחנו יכולים להציע תמיכה ועידוד, לצד מידע עבור החולים החדשים בעיקר".
לדבריו, "אנחנו מבהירים לאנשים שסרטן הערמונית זה לא גזר דין מוות ואפשר לחיות איתו. גם אני, שאובחנתי לפני 20 שנה עם מחלה מתקדמת. זו הוכחה ניצחת לכך שאפשר לחיות טוב עם סרטן ערמונית מתקדם".
בין היתר, העמותה מספקת מידע חיוני לחולים, לרבות כלי מיוחד הנקרא 'עץ ההחלטות לחולי סרטן הערמונית', המשמש בתור מפת דרכים על האפשרויות העומדות בפניו, לרבות בדיקות וטיפולים. בנוסף, העמותה מנהלת פורום חולים, דף פייסבוק, פגישות טלפוניות ופנים אל פנים עם החולים, ועוד. לדברי באר, "יש חולים שנעזרים בנו ואומרים אחר כך שהצלנו להם את החיים והרמנו אותם ממצב נמוך מאוד".
מה עושים אחרי גילוי של סרטן ערמונית גרורתי? לדברי באר, "הדבר הראשון הוא לא להסתיר את המחלה. להגיד לקרובים אלייך, לבנות מעגלי תמיכה של משפחה, חברים, אחיות ורופאים". לדבריו, התמיכה של הסביבה וגורמי המקצוע יכולה לשנות חיים.
צעד חשוב נוסף הוא ללמוד על המחלה, לאסוף את המידע הרלוונטי והצעדים האפשריים העומדים בפני החולה. כחלק מתהליך הלימוד, באר ממליץ להתייעץ עם רופאים ועם חולים עם ניסיון שעברו את הטיפולים השונים.
טיפולים חדשניים מתחילים מפרופיל גנטי של המטופל והגידול לדברי ד"ר פאר, החדשנות בטיפולים של סרטן הערמונית "מתחילה בהבנה כי צריך לעשות לכל מטופל עם מחלה מתקדמת פרופיל גנטי, משום שיש תת-קבוצות עם טיפולים מותאמים ביולוגיים למוטציות מסוימות, בדומה לסרטן הריאה". לדבריה, ישנן תרופות ייעודיות אשר יכולות לשנות את תוחלת החיים ולהוביל לדילוג על הטיפול הכימותרפי, למשל.
בנוסף, ד"ר פאר סיפרה כי הרפואה נמצאת כיום בעידן הטרנוסטיקה, אשר כולל הליך 'צביעת' התאים הסרטניים וקבלת תרופות המשחררות חומר רדיואקטיבי באזור כדי להרוג את התאים, "ממש כמו טיל מונחה", לדבריה. "כאשר אנחנו יודעים את הגנטיקה של הגידול, אנחנו נותנים חומר שקושר אותו ואז ההקרנה תפגע בתאים הסרטניים. ישנם טיפולים המוזרקים דרך הוריד, אחריהם המטופל הולך הביתה ומגיע שוב אחרי מספר שבועות לקבלת הטיפול השני. לטיפולים האלו יש מעט מאוד תופעות לוואי ואפשר לקבל אותם גם בגיל מאוד מבוגר. והכי חשוב - איכות החיים נשמרת במהלך הטיפול".
גולד מספר כי "אני מקבל היום טיפול של לוטטיום, בלי תופעות לוואי בכלל. ארבעה ימים אחרי הטיפול השני, הגשמתי חלום וטסתי למצרים, הגעתי עד לגבול עם סודן, לא הרגשתי כלום. היום אני מרגיש יותר טוב ממה שהרגשתי במשך הרבה שנים".
ד"ר פאר מסכמת ואומרת: "צריך לקבל תמיכה ולשמור על איכות החיים בזמן הטיפול בסרטן הערמונית, משום שמדובר במסע ארוך. זו ריצת מרתון וחשוב מאוד לעשות את זה תוך שימור הדברים שעושים לנו טוב בחיים".
בשיתוף חיים עם סרטן הערמונית - לפרטים על העמותה לחצו כאן

מוגש כחסות בלתי תלויה של חברת נוברטיס ישראל