מעדיפים להתחיל לאכול רק בצהריים? אחרי השעה שבע בערב אתם לא מכניסים כלום לפה? יכול שההרגל הזה יעזור לכם לרדת במשקל. מחקר חדש שנערך במשך 14 שבועות מצא שדיאטה המגבילה את שעות צריכת המזון במהלך היממה (דיאטת צום לסירוגין, 16/8) נותנת תוצאות טובות יותר ואף משפרת את מדדי לחץ הדם.
המחקר נערך על ידי צוות מדענים מאוניברסיטת אלבמה בארצות הברית וממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. החוקרים ביקשו לבדוק את ההשפעה של דיאטת הצום לסירוגין בהשוואה לדיאטה רגילה בקרב מבוגרים (בגילים 75-26) הסובלים מהשמנת יתר.
קראו עוד:
במחקר השתתפו כ-90 נבדקים והוא נערך בין השנים 2020-2018. כלל המשתתפים קיבלו תוכנית תזונה על ידי הקליניקה של האוניברסיטה ואף אחד מהם לא סבל מסוכרת או מחלות כרוניות אחרות בתחילת המחקר. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 43, 80% היו נשים ו-20% גברים.
"הממצא המרכזי של המחקר שלנו היה שדיאטה המוגבלת בשעות צריכת המזון הייתה יעילה יותר לירידה במשקל מאשר אכילה במשך לאורך כל שעות היום", ציינו החוקרים
המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות: קבוצה אחת נדרשה לצרוך את המזון במשך שמונה שעות בלבד ביממה – בין השעות 7:00 ל-15:00. הקבוצה השנייה הייתה יכולה לצרוך את המזון במשך 12 שעות – בדומה לרוב האוכלוסייה. המשתתפים קיבלו הנחייה להקפיד על שעות צריכת המזון שהוקצו להם לפחות שישה ימים בשבוע והתבקשו לבצע פעילות גופנית מתונה של 150-75 דקות בשבוע.
2 צפייה בגלריה
תזמון ארוחות
תזמון ארוחות
הקבוצה שצרכה מזון במשך שמונה שעות בלבד איבדה 2.3 ק"ג יותר ביחס לקבוצת הביקורת
(shutterstock)
לאחר 14 שבועות, גילו החוקרים שדיאטת הצום לסירוגין הובילה לצריכה מופחתת של 214 קלוריות ליום בהשוואה לקבוצה שצרכה את המזון לאורך כל היום וחברי הקבוצה רשמו ירידה ממוצעת במשקל של 6.3 קילוגרם לעומת 4 ק"ג בקבוצה שצרכה את המזון במשך 12 שעות ביום.
עוד מצאו החוקרים שדיאטה המגבילה את שעות צריכת המזון הביאה לשיפור בלחץ הדם הדיאסטולי ושיפרה את מצב הרוח של המשתתפים שעשו דיאטה ללא הגבלת שעות. יחד עם זאת, לא נמצאו הבדלים מובהקים באחוזי השומן או בגורמים אחרים בין שתי הקבוצות. החוקרים ציינו שכ-41% ממשתתפי הניסוי אמרו שהם מתכננים להמשיך באורח החיים הזה גם לאחר סיום המחקר.
"הממצא המרכזי של המחקר שלנו היה שדיאטה המוגבלת בשעות צריכת המזון הייתה יעילה יותר לירידה במשקל מאשר אכילה לאורך כל שעות היום", אמרו החוקרים. "במחקר הזה הקבוצה שצרכה מזון במשך שמונה שעות בלבד איבדה 2.3 ק"ג יותר ביחס לקבוצת הביקורת".

מחקר בסין: לדיאטת הצום לסירוגין אין יתרון

ואולם, נעשו גם מחקרים שהגיעו למסקנה כי אין לצום לסירוגין יתרון מובהק על פני דיאטה עם הגבלה קלורית וכי צמצום שעות האכילה לחלון בן שמונה שעות אינו גורם לשיפור במדדים המטבוליים. כך למשל, מחקר שפורסם השנה במגזין ניו אינגלנד לרפואה (NEJM). המחקר שנערך בסין במשך שנה, לא מצא תועלת בדיאטת הצום לסירוגין. תוצאות המחקר מראות כי בכל הקשור לירידה במשקל ולשיפור במדדי הסיכון המטבוליים, לאופן פיזור הארוחות על פני היממה אין משמעות, והסך הקלורי ביממה הוא זה שעושה את ההבדל. מומחים לתזונה קוראים לערוך מחקרים גדולים יותר כדי להגיע למסקנה חד משמעית.
ד"ר רז הגואל: "דיאטה כזו עלולה לגרום להפרעות אכילה, לאכילה בולמוסית ולפגיעה משמעותית במנגנוני הרעב והשובע של הגוף. בנוסף, קשה לשמור על דיאטה כזו לאורך זמן ופעמים רבות הקילוגרמים שאבדו חוזרים שוב"
ד"ר רז הגואל מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה: "יש לא מעט מחקרים שהוכיחו שלצום לסירוגין אין השפעה על ירידה במשקל ואף שדיאטה כזו עלולה לגרום להפרעות אכילה, לאכילה בולמוסית ולפגיעה משמעותית במנגנוני הרעב והשובע של הגוף. בנוסף, קשה לשמור על דיאטה כזו לאורך זמן ופעמים רבות הקילוגרמים שאבדו חוזרים שוב. תהליך נכון של ירידה במשקל צריך לכלול תוכנית טיפול ממוקדת, בליווי אישי של מערך תומך המשלב צוות מקצועי – רפואי, תזונתי ורגשי – לשינוי אורחות חיים ושימור התוצאות לאורך זמן".
2 צפייה בגלריה
צום לסירוגין
צום לסירוגין
צום לסירוגין עלול לגרום להפרעות אכילה
(צילום: shutterstock)
הדיאטנית הקלינית שירי נקש כבר המליצה בכתבה שסקרה את המחקר בנושא, שלא להתמקד בספירה הקלורית אלא באיכות המזון: איכותי, מלא וטבעי, שאינו מתועש ומעובד. היא גם ציינה שמגבלת מסגרת זמני האכילה של הצום לסירוגין אינה מתאימה לכולם. "יחד עם זאת, ניתן להחליט על גבולות אכילה מסוימים שאינם קיצוניים, כדי לרדת במשקל ולאכול בריא יותר, בתנאי שאלו נעשים בשילוב של מסגרת קלורית. חלק מהאנשים, למשל, ימצאו שכדי לשמור על מסגרת אכילה מסודרת, יקל עליהם להתחיל לאכול בשעה 11 או 12 ולא בשבע-שמונה בבוקר או לחלופין לייצר מגבלת זמן ריאלית לארוחה האחרונה ביום".