לפי הערכות, בישראל חיים קרוב למיליון בני אדם הסובלים ממיגרנות; חלקם הגדול מעולם לא אובחן בצורה מסודרת, ורבים מטפלים בעצמם בעזרת תרופות ללא מרשם במקום לפנות לייעוץ רפואי ולקבל את הטיפול המיטבי עבורם. סביר להניח שרבים מאלו שמשתמשים בתרופות ללא מרשם אינם מודעים לסכנה הטמונה בכך: לא רק ששימוש יתר בתרופות אינו מקל על הסבל, אלא שהוא עלול להוביל להתפתחות של כאבי ראש כרוניים.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
מיגרנה כאב ראש כאבי ראש מיגרנות כאבים
מיגרנה כאב ראש כאבי ראש מיגרנות כאבים
אין סיבה לסבול ולקחת עוד ועוד תרופות ללא מרשם. צריך רק לפנות לרופאים המתמחים בתחום ולקבל טיפול מתאים
(צילום: shutterstock)
מה ההבדל בין סוגי המיגרנה השונים? כאבי הראש של המיגרנה יכולים להופיע במחצית הראש או בכולו, וההתקפים יכולים להיות קשים או קלים. אבל מיגרנה אינה רק כאב ראש: היא יכולה להיות מלווה גם בבחילות ובהקאות ולכלול רגישות לאור, לרעש ואצל אנשים מסוימים גם לריחות. רגישות זו יכולה ללוות את כאב הראש או לשמש לו טריגר: חשיפה לאור חזק או לריח בושם במעלית עלולה לגרום להתקף.
מהי מיגרנה עם אאורה? במיגרנה זו מופיעים לפני כאב הראש תסמינים של הפרעה נוירולוגית כמו הפרעה בראייה, טשטוש או נצנוצים בשדה הראייה. יכולים להופיע גם הפרעה בדיבור, חולשה ואפילו שיתוק זמני. תסמינים אלו חולפים בתוך מספר דקות עד שעה.
האם המיגרנה היא מחלה תורשתית? יש לה בסיס תורשתי: לעיתים קרובות יש לסובלים ממיגרנה בני משפחה שסובלים גם הם מהמחלה. כתוצאה מכך, פעמים רבות אנשים המתמודדים עם מיגרנות לא פונים לייעוץ רפואי אלא מסתמכים על עצות של קרוביהם כדי להחליט איזה תרופה לקחת. הבעיה היא שמיגרנה של אדם אחד אינה זהה לזו של אחר, גם אם הם בני אותה משפחה: יש מי שמתמודד עם התקפי מיגרנה נדירים, יש הסובלים מהתקפים תכופים, ויש כאלו שההתקפים שלהם קשים במיוחד, וכדור נגד כאבים לא עוזר להם.
מי שלוקח תרופות נגד כאבים בכמויות גדולות ובצורה לא מפוקחת, נמצא בסיכון לסבול מכאבי ראש כרוניים. כאבים אלה שונים באופיים מהמיגרנה: הם יותר עמומים, יותר לוחצים ופחות פועמים. בדרך כלל הם גם מורגשים בכל הראש ולא רק במחציתו
המיגרנה מתנהגת באופן שונה אצל אנשים שונים, ולכן צריך לפנות לייעוץ מקצועי. אחת הבעיות של קבלת עצות מהסביבה היא שהעצות לא תמיד מתאימות לצרכים של המטופל ואף יכולות להזיק לו. יכול להיות שמי שנותן את העצה מסתפק בכדור או שניים בחודש, אבל מי שמקבל את העצות נמצא במצב אחר: הוא צורך המון כדורים ובכך מחמיר את מצבו, שכן עלולים להתפתח כאבי ראש חדשים כתוצאה מנטילת כמויות גדולות של כדורים.
רגע, כדורים נגד כאבים יכולים לגרום לכאבי ראש? בהחלט. מי שלוקח תרופות נגד כאבים בכמויות גדולות ובצורה לא מפוקחת, נמצא בסיכון לסבול מכאבי ראש כרוניים. כאבים אלה שונים באופיים מהמיגרנה: הם יותר עמומים, יותר לוחצים ופחות פועמים. בדרך כלל הם גם מורגשים בכל הראש ולא רק במחציתו, והכאב הוא חלש עד בינוני ונמשך כל היום. המנגנון המדויק שגורם להופעתם אינו מובן עד תום, אולם המחקר מראה שהם ללא ספק נגרמים כתוצאה משימוש יתר בתרופות.
איזה תרופות עלולות לגרום לכאבי הראש האלה? הכי מסוכנות הן אלה המכילות אופיאטים: חומרים אלה עלולים לגרום גם לכאבי ראש כרוניים וגם להתמכרות. גם תרופות שמכילות שילוב של חומרים פעילים שונים מגבירות את הסיכון להתפתחותו של כאב הראש הכרוני, וכך גם תרופות נוגדות כאב הנמכרות בלי מרשם – אם לוקחים אותן בכמויות גדולות.
ד"ר נירית לבד"ר נירית לבצילום: חן גלילי
מה זה "כמויות גדולות"? מי שלוקח חמישה עד עשרה כדורים בחודש, כל חודש, נמצא בסיכון מוגבר, במיוחד לאחר שלושה חודשים כאלה. הסובלים ממיגרנה צריכים להיות מודעים לסכנה של נטילת עוד ועוד תרופות ללא מרשם.
אז מה עושים כשהראש מתפוצץ? כיום יש הבנה טובה יותר של המנגנונים הגורמים למיגרנות, ובעזרתה פותחו בשנים האחרונות תרופות ייעודיות למיגרנה שיעילות יותר מהתרופות ללא מרשם. למשל, לפני כ-30 שנה התגלה שבזמן התקפי מיגרנה יש ייצור מוגבר של חלבון קצר במוח, CGRP, שמעורב במנגנון של כאב הראש. כיום יש תרופות שפועלות על המנגנון הזה, והן יעילות גם כטיפול מונע וגם לטיפול בהתקפי מיגרנה חריפים.
לכן, לאנשים שסובלים מכאבי ראש, ובמיוחד אלה שסובלים מריבוי התקפים, חשוב להגיע לאבחון אצל רופא משפחה או נוירולוג. יש היום טיפולים יעילים ובטוחים למיגרנה, כך שאין סיבה לסבול ולקחת עוד ועוד תרופות ללא מרשם. צריך רק לפנות לרופאים המתמחים בתחום ולקבל טיפול מתאים.
הכותבת היא מנהלת המחלקה הנוירולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא