מטופלי מכבי יכולים לשוב ולקבל טיפול בשיבא: כחצי שנה לאחר הודעת קופת חולים מכבי כי מבוטחי הקופה לא יוכלו לקבל שירותי בריאות מבית החולים שיבא (תל השומר), פסק היום (ב') בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי מכבי תיאלץ להחזיר את ההסדר הישן לפיו כל מבוטחי מכבי מאזור המרכז יוכלו לקבל טיפול בבית החולים שיבא.
עם זאת, בית המשפט לא קיבל את הטענה לפיה קיימת אפליית מטופלים ופסק כי יינתנו למכבי 90 יום כדי לשקול מחדש את ההחלטה שניתנה על ידה לעניין ההסדר.
בפסק הדיו נכתב כי "באותו פרק זמן ועד שתינתן ההחלטה המחודשת יימשך ההסדר הקודם – שלפני השינוי שחל בהסדר הבחירה – קרי קבלת שירותים רפואיים בשיבא לכלל תושבי מחוז מרכז המבוטחים במכבי".
עוד נכתב כי "אנו ממליצים למדינה, שכאמור ציינה שדעתה לא נוחה מהשינוי שאותו ביצעה מכבי, לשקול את העניין בהידברות נוספת בינה ובין מכבי. לאחר תום התקופה וההחלטה בדבר הבחינה המחודשת – אם יוחלט על שינוי - ייערך פרסום כנדרש בתקנות״.
קראו עוד:
בראשית חודש פברואר הודיעה הקופה כי מבוטחיה לא יוכלו לקבל שירותי בריאות מבית החולים שיבא (תל השומר). יום למחרת הודעה זו, הודיעה הקופה כי שתי ערים (בני ברק ורמת גן) יוחרגו מהמהלך ותושביהן יוכלו להמשיך ולקבל את השירותים, כפי שהיה עד כה וללא כל שינוי.
ראשי הרשויות המקומיות של גבעתיים, קרית אונו, יהוד-מונסון, אור יהודה, גני תקווה, סביון וגבעת שמואל, פנו למכבי ולמשרד הבריאות בכתב ובעל פה, במטרה להביא לסיום המשבר. בין היתר, נשלח מכתב לשר הבריאות עם דרישה להתערב בהחלטה. לאחר שלא נענו, החליטו ראשי הרשויות לעבור לאמצעים משפטיים והגישו כתב תביעה לבית הדין לעבודה.
1 צפייה בגלריה
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר
בית חולים שיבא תל השומר . מטופלי מכבי ישובו לקבל טיפול בבית החולים
(המרכז הרפואי שיבא)
כתב התביעה העלה מספר רב של טיעונים נגד ההתנהלות הן מצד קופ"ח מכבי והן מצד משרד הבריאות, זאת לצד טענות משפטיות אחרות הנוגעות לפגיעה בתושבי הערים בגוש דן המתרחשת בימים אלו.
הפסיקה היום, כאמור, החזירה את הסדר על כנו. "החלטה של מכבי חרגה ממתחם הסבירות", נכתב בפסק הדין, "מכבי היא גוף שמעניק שירות ציבורי חיוני מהותי לחייהם ובריאותם של אזרחי המדינה לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ומהווה לעניין זה גוף דו-מהותי אשר חלות עליו הנורמות של המשפט המינהלי".
,עוד נכתב כי "מנגד כאמור טענה מכבי כי השירות שניתן – אחרי הגריעה של שיבא לא חורג מכללי הסבירות. במקרה דנן לא מדובר בהסדר ראשוני אלא בשינוי שנערך בהסדר בחירה – גריעתו של בית חולים שיבא מרשימת המרכזים הרפואיים שבהסדר – ובכך צמצום חופש הגישה לבתי חולים".
ממכבי נמסר בתגובה: "הסדרי הבחירה כפי שהיו, נקבעו בתיאום מלא עם משרד הבריאות. חשוב להדגיש שמשרד הבריאות קבע שמכבי מעניקה את הסדרי הבחירה הרחבים ביותר בישראל מבין קופות החולים. בית הדין העיר, בין היתר, על אופן פרסום שינוי הסדרי הבחירה במרפאות וכן הורה לשקול מחדש את ההחלטה תוך 90 יום. מכבי מכבדת את פסק הדין ותפעל בהתאם".
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "אנו מברכים את תושבי מדינת ישראל על כך שבית הדין קבע כי זכות הבחירה בשירותי רפואה היא בידם. פסיקה זו מעצבת מחדש את חופש הבחירה במערכת הבריאות הישראלית".
נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה, מסרה בתגובה: "אנחנו מברכים את בית המשפט שביטל לאלתר את החלטת מכבי. טובת המטופלים חייבת להיות הגורם הראשון שמנחה את הקופה בהתנהלותה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בית הדין הצביע על שיקולים שעל קופת החולים מכבי לשקול בשנית קודם לקבלת החלטה על ידה ואנו מעריכים שכך ייעשה.
"משרד הבריאות מאמין שכל קופות החולים יפעלו להרחבת הסדרי הבחירה שלהן לטובת מבוטחיהן, ומקווה כי קופת החולים מכבי ובית החולים שיבא ישכילו להגיע להסכמה שתאפשר את המשך ההתקשרות ביניהם".