לראשונה בישראל הותאמה לאדם פצוע קסדה מיוחדת, שהודפסה במדפסת תלת ממד ונועדה להקל על כאביו. הפצוע הוא שי בן שלמה (38) מאלעד, אחד מנפגעי הפיגוע שהיה במוצאי יום העצמאות בעיר מגוריו, והקסדה הותאמה לו בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.
קראו עוד:
בן שלמה היה בזירת הפיגוע באלעד עם ארבעת ילדיו, שלא נפגעו. הוא פונה לבילינסון במצב קשה, לאחר שהותקף בראשו באמצעות גרזן, ואושפז כשהוא מורדם ומונשם. לאט-לאט חזר להכרה, ומצבו היום מוגדר קל. במהלך אשפוזו הוחלט בבית החולים להכין לו קסדה ראשונה מסוגה בישראל: החלק בגולגולתו שנפגע יודפס במדפסת תלת ממד, והוא ישתמש בקסדה הזו עד שיעבור השתלה של אותו חלק בגולגולת שנפגע.
2 צפייה בגלריה
פצוע קסדה בילינסון
פצוע קסדה בילינסון
שי בן שלמה עם הקסדה המיוחדת. צפוי להשתחרר לשיקום בימים הקרובים
(צילום: דוברות בילינסון)
בן שלמה הגיע לבית החולים עם פגיעת ראש קשה, שכללה שבר מרוסק בחלק האחורי של הגולגולת. הוא נותח בדחיפות ונותר עם חסר גולגולת משמעותי, שיתוקן בהמשך בניתוח באמצעות שתל מותאם אישית שיודפס בטכנולוגיה של הדפסת תלת ממד. עד לתיקון הסופי הוא קיבל שתל חיצוני, מעין קסדה, שהודפס גם הוא באותה טכנולוגיה, וזאת כדי להקל על כאביו ולהעניק לו הגנה מקומית. לדבריו, הכאב שלו אכן פחת, שכן הקסדה מפזרת את הלחץ ומונעת לחץ ישיר על האזור הפגוע במוח.
פרופ' הרנוף: "היכולת להגיע לפתרונות מותאמים אישית למטופלים, פותחת עולם חדש של כלים ויכולות, שמשפרים את תוצאות הניתוח ומקלים על תהליך ההחלמה והשיקום. הכלים הטכנולוגיים החדשים העומדים לרשותנו מאפשרים מגוון פתרונות שלא היו נגישים בעבר"
הקסדה תוכננה על ידי מערך הנוירוכירורגיה של בילינסון בראשות פרופ' שגיא הרנוף ובשיתוף חברת Synergy3DMed, ספקית השירות. החברה עושה שימוש בקבצי ה-CT של המטופל, ובאמצעותם מתכננת ומייצרת את האביזר המותאם אישית לחולה. האביזר מיוצר מחומרים ביוקומפטאבליים (תואמים ביולוגיים) בהדפסת תלת ממד. שיתוף הפעולה של המערך הנוירוכירורגי עם החברה הוא חלק מפרויקט חדשנות, שבו מפתחים הרופאים מגוון פתרונות מותאמים לחולים כהכנה או לשימוש בזמן ניתוח.
2 צפייה בגלריה
פרופ' שגיא הרנוף
פרופ' שגיא הרנוף
פרופ' שגיא הרנוף מציג את הקסדה. "זו בשורה פורצת דרך"
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' הרנוף אמר: "אני מתרגש שיש לנו יכולת לעזור לאדם שעבר טראומה נוראית ויצא מאירוע טרור רצחני, להקל על מכאוביו ולאפשר לו איכות חיים טובה יותר. זו בשורה פורצת דרך. היכולת להגיע לפתרונות מותאמים אישית למטופלים עם פגיעות ראש קשות, פותחת עולם חדש של כלים ויכולות, שמשפרים את תוצאות הניתוח ומקלים על תהליך ההחלמה והשיקום. הכלים הטכנולוגיים החדשים העומדים לרשותנו מאפשרים מגוון פתרונות שלא היו נגישים בעבר, מתכנון שתלים ואביזרים כירורגיים ועד לפתרונות שיקום ופיזיותרפיה".
בן שלמה עצמו אמור להשתחרר לשיקום בימים הקרובים, כשלושה שבועות אחרי הפיגוע.
לפני כעשרה ימים כתב גיסו, נתנאל יעקובוב, בפייסבוק: "גם כשהוא קיבל מכות אנושות, הוא חשב לגרום לילדיו כמה שפחות צער. עם ראש פתוח ומכות איומות בגוף הוא לקח אותם חצי מעולף לצד, הסתיר אותם, הגן עליהם והתמוטט".
לפני כעשרה ימים כתב בפייסבוק גיסו של הפצוע: "גם כשהוא קיבל מכות אנושות, הוא חשב לגרום לילדיו כמה שפחות צער. עם ראש פתוח ומכות איומות בגוף הוא לקח אותם חצי מעולף לצד, הסתיר אותם, הגן עליהם והתמוטט"
עוד הוא כתב: "מחבלים שפלים וארורים באו עם גרזנים לעיר והחליטו לקחת נשמות רק בגלל שהם יהודים, להרוג ולפצוע אותם באכזריות. אני כל היום חושב ושואל את עצמי, איך הם היו מסוגלים לגרזן לגיסי את הראש, כשהילדים הקטנים שלו על ידו ורואים הכול? איך הילדים האלו יצליחו להשתקם? למה ילדים קטנים צריכים להתעורר בלילה ולשאול איפה אבא?"
במשפחתו של בן שלמה הוסיפו: "חשוב לנו שיידעו איזה איש הוא: אבא שמגונן על ילדיו ונמצא המון במחיצתם. אדם צדיק, בעל אמונה גדולה שעבד בשתי עבודות וניצל את רגעיו הפנויים לתפילות וללימוד תורה. תמיד הוא חי בצניעות ולא רצה לקבל דבר מאיש. אנחנו מרגישים את החיבוק החם מהעם המיוחד שלנו, ושה' איתנו. חשוב לנו שתמשיכו להתפלל עבורו ולמען שאר הפצועים".