היא נחשבת לסיבת המוות המובילה, אך באזורים מסוימים ברחבי הארץ המענה לחולי הסרטן הוא חלקי בלבד, ואפילו לא קיים כלל. למרות בקשות חוזרות ונשנות ותוכניות בנושא - משרד הבריאות לא מאשר פתיחה או הרחבה של כמות מיטות האשפוז האונקולוגיות בכמה בתי חולים. בכמה מהם - כפי שאנחנו מפרסמים הבוקר (יום א') - אין ולו מיטת אשפוז ייעודית אחת לחולי סרטן. התוצאה: חולים רבים מטורטרים לבתי חולים מרוחקים אם הטיפול בהם מסתבך, או במקרים מסוימים מאושפזים במחלקות שאינן מתאימות להם, בהן מחלקות פנימיות - ללא המעטפת ההכרחית.
4 צפייה בגלריה
שרון מויאל
שרון מויאל
שרון מויאל. "זו זעקה לשמיים וזה שזה לא קיים זו ‑ פשוט שערורייה"
קראו עוד:
"לפני שבוע וחצי חתמתי על סירוב אשפוז, כי אנחנו נזרקים למחלקות הפנימיות. מבלי לפגוע בהן, כי עושים שם עבודת קודש, הן לא מותאמות במיומנות של הצוותים", מספרת שרון מויאל מקיבוץ כפר גלעדי, שאובחנה עם סרטן השד במאי 2022 ומטופלת בבית החולים זיו.
"באתי עם מערכת חיסונית חלשה ולהתאשפז במחלקה פנימית זה לסכן את החיים שלי עם זיהום. חולה אונקולוגי עם חום צריך להגיע לבית חולים ולרוב להתאשפז. מחלקה פנימית לא מיועדת לטפל במצבי למעט מעקב אחר הסימפטומים", מתארת שרון בכאב, "הפחד לחטוף זיהום הוא משמעותי מאוד וברמת סיכון חיים למי שחולה בסרטן והמערכת החיסונית שלו חלשה. יש לנו תופעות לוואי מהטיפולים עצמם ואנחנו מסכנים את החיים שלנו כי יש מלא זיהומים. למחרת הסירוב, כשהבנתי את החומרה אושפזתי בפנימית. לא הייתה להם היכולת לבודד אותי כי אני חולה אונקולוגית".
פרופ' סלמאן זרקאפרופ' סלמאן זרקאצילום: יובל חן
שרון מוסיפה לסיכום כי "אנחנו בפריפריה ועד לא מזמן לא היה לנו מכון הקרנות. לחולים אונקולוגים שבוחרים להישאר פה אין ברירה, כי רמב"ם רחוק. שעתיים נסיעה, ואם אני מגיעה לשם אני לבד. חובה להקים מחלקת אשפוז, ובהקדם האפשרי. זו זעקה לשמיים וזה שזה לא קיים זו ‑ פשוט שערורייה".

באילת ובצפת אין אפילו מיטת אשפוז אחת לחולי סרטן

ממסמך פנימי של המועצה הלאומית למניעה, אבחון וטיפול במחלות ממאירות עולה כי בבתי החולים זיו, ברזילי, יוספטל ובני ציון, אין כלל מיטות אשפוז וכי הם מפעילים עמדות טיפול יומיות בלבד כחלק מהמערך האמבולטורי.
בדיקה נוספת מעלה כי בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד שש מיטות בלבד. ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי חלק מבתי החולים הללו, ובהם זיו וברזילי, מנסים מזה שנים להקים מחלקות אשפוז לחולי הסרטן שימנעו את אותו טרטור – אך משרד הבריאות במשך שנים לא אישר את הקמת המחלקות. באשר לזיו, יש לציין כי הרעיון הראשוני והתוכנית עלו עוד בתחילת העשור הקודם וכבר למעלה מעשר שנים לא ניתן האישור מהמשרד.
אינפו מרכזי בריאות
4 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי
בית חולים ברזילי
בית החולים ברזילי באשקלון. אין מחלקת אשפוז אונקולוגית
"יש לנו ארבע מיטות לאשפוז אונקולוגי בלבד", אומר פרופ' חזי לוי, מנהל ברזילי. "אני חושב שאנחנו צריכים לפתוח לפחות עוד 12 מיטות לאשפוז אונקולוגי והמטו-אונקולוגי. ביקשנו את המיטות האלה ואני מקווה שזה יהיה בתכנית החומש הבאה. מרבית החולים האונקולוגים הולכים לביתם בתום הטיפול אבל ללא ספק ישנם חולים שזקוקים לאשפוז מעבר למיטות הפנימיות, ולא כחלק מהן. הקצאת המיטות מאוד איטית ולוקה בחסר. זו סיבת המוות מספר אחת והיא מקדימה את מחלות הלב, ואנחנו נראה יותר ויותר את הצורך במיטות כאלה.
"כשחולה מסתבך אני משאיר אותו במחלקה הפנימית שלנו ומטפלים בו, אבל צריך מיטה אונקולוגית עם הבידוד המתאים והתנאים מיוחדים. המחלקה מייצרת בסיס ידע וידע טיפולי ולכן זה נכון שתהיה מחלקה".
גם בצפון מוטרדים מהיעדר המיטות. "משרד הבריאות ב-2010 הגדיר את זיו בתוך מרכז הסרטן הצפוני ביותר בישראל והחליט להקים שם מכון הקרנות", אומר פרופ' סלמאן זרקא, מנהל זיו. "החלה עבודת בנייה מתוך הבנה שיש גם צורך במחלקת אשפוז לחולים האונקולוגים. ברור שאם יש מרכז אונקולוגי בזיו יש צורך גם במחלקה, כי החולים לא יכולים לנסוע למרחקים וכי הם עלולים להסתבך עם הטיפולים הכימותרפיים והקרינתיים וזקוקים לאשפוז".
חזי לויפרופ' חזי לויצילום: דוברות משרד הבריאות
זרקא מוסיף ואומר כי "זיו קיבל ארבע מיטות לטובת החולים האונקולוגיים אבל המקום היחידי שיש לנו לפתוח את המיטות הללו הוא בשתי המחלקות הפנימיות שלנו. נוצר מצב בעייתי שאם החולה האונקולוגי זקוק לאשפוז ומצבו מאפשר אנחנו מאשפזים אותו בפנימית אבל אם לא – אנחנו שולחים אותו להתאשפז ברמב"ם, כך שכל הרעיון שעיקרו לתת טיפול זמין, מציל חיים, קרוב לבית, די נפגע. יש סקיצה לבנות מחלקת לחולי הסרטן וגם לתת מענה לחולים סופניים כי יש בצפון הוספיס אחד ואין מספיק מיטות, ואני מנסה לגייס תרומה כי עלות הקמת המחלקה כ-50 מיליון שקלים".
4 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי זיו
המרכז הרפואי זיו
המרכז הרפואי זיו. קיבל ארבע מיטות לטובת החולים האונקולוגיים
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
כימותרפיה סרטן
כימותרפיה סרטן
חולה אונקולוגי - כדאי שתגור במרכז הארץ
(צילום: shutterstock)
ד"ר מאור ממן, מנהל בית החולים העמק, מבהיר שגם אצלו פועלות מיטות אשפוז לחולים אונקולוגים במחלקות הפנימיות. "כבר היום פועלות 10 מיטות אונקולוגיה בבית החולים ועם המעבר לבניין 'בית שולמית', יגדל מערך האשפוז ל-36 מיטות", הוא אומר. "בנוסף, העמק הקים בשנה האחרונה ביחד עם כללית בצפון שלוחה אונקולוגית קדמית בקריית שמונה, שבה כבר מקבלים תושבי הצפון הרחוק טיפול אונקולוגי בסטנדרט של מרכז אונקולוגי, בהתאם לתוכנית הטיפול שנקבעת בבית החולים, על ידי רופאים אונקולוגיים של 'העמק' וצוות שעבר הכשרה ייעודית לנושא בבית החולים".
גם באגודה למלחמה בסרטן מכירים היטב את המציאות עמה מתמודדים חולי סרטן המתגוררים בסמיכות לבתי חולים בהם אין מחלקות אשפוז. "יש צורך חיוני לצמצם את הפערים בשירותים אונקולוגים ומיטות האשפוז ואת הפערים בצוות רפואי מומחה בין הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, לבין יישובי המרכז", אומרים באגודה.
"אנחנו נתקלים במקרים כאלו על בסיס יומי ומקבלים פניות רבות מחולים מהפריפריה במוקדי התמיכה שלנו. העלינו מספר פעמים את הנושא מול קובעי המדיניות וברוח זו אף רכשנו ויזמנו את ניידת הממוגרפיה שנועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה בין מגזרים מיוחדים באוכלוסייה ובין נשים המתגוררות ביישובי המרכז. יש לנו מלונית באזור המרכז לחולי סרטן שכוללת השגחה רפואית צמודה, לינה וארוחות, הסעות הלוך-חזור לטיפולים, המשמשת בית לחולי סרטן המתגוררים במקומות מרוחקים, אך מקבלים טיפולים במכונים האונקולוגיים של המרכזים הרפואיים באזור המרכז".
באגודה מדגישים כי "הפעילות שלנו היא הודות לתרומות הציבור, אך נדרשת התגייסות של מערכת הבריאות כולה לטובת צמצום פערי הטיפול בקרב החולים והמחלימים ברחבי הארץ". ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מרבית הטיפולים האונקולוגיים מתבצעים במסגרת אמבולטורית הכוללת טיפול מרפאות ואשפוז היום, ובכלל זה גם בבתי החולים שהוזכרו. כדי להרחיב את המענה פועל משרד הבריאות בימים אלו על תכנית כוללת לתחום האונקולוגיה יחד עם האיגוד האונקולוגי על מנת לתת מענה לחסר המקצועי ברופאים אונקולוגים. בין הצעדים ששוקל המשרד, גם תוספת מיטות אשפוז אונקולוגי בבתי חולים נוספים".