192 נפטרו בישראל ב-2020 ממלנומה ו-1,675 חולים חדשים אובחנו. משרד הבריאות פרסם היום (ב') נתונים לציון שבוע המודעות לסרטן העור. כ-92% מהלוקים במלנומה של העור אובחנו בשלב מוקדם מאוד.
עוד מתברר מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות כי בין השנים 2020-1996 חלה ירידה מובהקת במגמות התמותה ממלנומה חודרנית של העור בקרב נשים. שיעורי התחלואה והתמותה ממלנומה חודרנית של העור בישראל נמוכים בהשוואה לעולם, בניגוד למצב לפני עשור ויותר.
בחברה הערבית בישראל מלנומה חודרנית של העור היא בעלת שכיחות נדירה יחסית, כאשר מדי שנה נרשמים מקרים בודדים של תחלואה. בשל שיעורי התחלואה הנמוכים בחברה הערבית, הנתונים המוצגים מתייחסים לחברה היהודית בלבד.
4 צפייה בגלריה
סרטן העור מלנומה
סרטן העור מלנומה
המטרה: אבחון מוקדם
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא זה:
ברוב המוחלט של המקרים, מופיעה מלנומה בעור ורק באחוז ורבע מהמקרים מעורבות רקמות אחרות (מוח, מערכת העצבים המרכזית, העין ועוד). גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינה על-סגולית שמקורה בעיקר בקרינת השמש או ממתקני שיזוף מלאכותיים, היסטוריה של כוויות שמש, עור בהיר, היסטוריה משפחתית למחלה, ריבוי שומות ועוד.

היזהרו ממתקני שיזוף

משרד הבריאות ממליץ להימנע משימוש במתקני שיזוף שהוגדרו בידי ארגון הבריאות העולמי כגורמים לסרטן. לאנשים שנמצאים בסיכון גבוה למחלה מומלץ לבצע בדיקה שנתית אצל רופא עור. ניתן לצמצם את הסיכון למחלה באמצעות התגוננות מפני השמש באמצעות שימוש בקרם הגנה, כובע רחב שוליים, ביגוד מתאים, העדפת שהות בצל והעדפת חשיפה בשעות שבהן הקרינה מופחתת - שעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים המאוחרות.
בשנת 2020 אובחנו בישראל 1,675 חולים חדשים עם מלנומה של העור (1,012 עם גידול חודרני ו-663 עם גידול ממוקד). שיעור המלנומה של העור מכלל מקרי הסרטן החודרני עמד על 4.5% בקרב גברים יהודים ואחרים, 3.9% בקרב נשים יהודיות ו-0.5% בקרב גברים ערבים ונשים ערביות.
בהשוואה בינלאומית ובניגוד למצב לפני עשור ומעלה, ישראל נמצאת במקום ה-23 (10.3 חולים ל-100,000 אנשים) מתוך 30 המדינות בעלות שיעורי התחלואה של מלנומה עורית הגבוהים בעולם, כאשר אוסטרליה (36.6) וניו זילנד (31.6) בעלות השיעור הגבוה ביותר. ביחס לתמותה מהמחלה, ישראל נמצאת במקום הנמוך ביותר מתוך 30 המדינות בעלות שיעורי התמותה הגבוהים בעולם (1.4 נפטרים ל-100,00 אנשים). ניו זילנד (4.7) ונורבגיה (3.2) בעלות שיעורי התמותה הגבוהים ביותר.

גילוי מוקדם משפר את הסיכוי להחלים

מלנומה חודרנית של העור היא גידול שחרג מעבר לשכבות האפידרמיס ברקמת העור ובעל פוטנציאל התפשטות. ככל שגילוי הגידול מוקדם יותר, כך גדל סיכוי ההחלמה. מלנומה ממוקדת היא גידול בשלב מוקדם מאוד שעדיין לא חרג משכבת האפידרמיס ברקמת העור. גם במקרה זה, אבחון מוקדם של מלנומה ממוקדת משפר את סיכויי ההחלמה.
מתוך 1,012 החולים שאובחנו בשנת 2020 עם מלנומה חודרנית של העור, 99% היו יהודים ואחרים (998 חולים, מתוכם 521 גברים ו-477 נשים).
שיעור התחלואה של מלנומה חודרנית של העור בשנת 2020 ביחס ל-100,000 אנשים היה 10.2 בקרב גברים ו-9.2 בקרב נשים.
מאמצע שנות ה-90, שיעורי התחלואה במלנומה חודרנית של העור גבוהים בגברים בהשוואה לנשים. בין השנים 2020-2015 חלה ירידה מובהקת של 4.5% ו-4.1% בשנה בשיעורי התחלואה בקרב גברים ונשים, בהתאמה.
4 צפייה בגלריה
סרטן העור מלנומה
סרטן העור מלנומה
אבחון מוקדם משפר את סיכויי ההחלמה
(צילום: shutterstock)
עיקר התחלואה בשנת 2020 הייתה בגילאי 65 ומעלה. הגיל הממוצע בעת האבחנה בשנה זו היה 65.7 בקרב גברים ו-61.5 בקרב נשים.
שיעורי ההישרדות מהמחלה עלו במהלך השנים. שיעורי ההישרדות היחסית של המאובחנים בין השנים 2001-1996 היו 83.7% בגברים ו-86.3% בנשים והם עלו ל-86.8% ו-88.4%, בהתאמה, עבור מי שאובחנו בין השנים 2008-2002. עבור מי שאובחנו בין השנים 2015-2009, שיעורי ההישרדות היחסית עלו ל-88.1% בגברים ו-89.4% בנשים.
בשנת 2020 נפטרו כאמור בישראל 192 אנשים ממלנומה חודרנית של העור (122 גברים ו-70 נשים). בשנה זו, מלנומה של העור הובילה ל-2.2% מכלל מקרי התמותה מסרטן בקרב גברים ו-1.4% בקרב נשים. שיעור התמותה ביחס ל-100,000 אנשים בשנת 2020 היה 1.9 בקרב גברים ו-0.9 בקרב נשים.
עיקר התמותה בשנת 2020 הייתה בגילאי 70 ומעלה. הגיל הממוצע בעת פטירה ממלנומה חודרנית של העור היה 72.2 בקרב גברים ו-78 בקרב נשים.
בין השנים 2020-1996 חלה ירידה מובהקת של 1.9% בשנה בתמותה ממלנומה חודרנית של העור בקרב נשים, המגמה בגברים נותרה יציבה.

פריצת דרך: חיסון למניעת סרטון עור

בשנה שעברה חלה פריצת דרך טיפולית לסרטן העור: חברת "מודרנה" חלוצת חיסוני ה-mRNA דיווחה על הצלחה בחיסון למניעת סרטן העור. החיסון החדש המבוסס אף הוא על mRNA הצליח למנוע את חזרת המחלה אצל חולים שהחלימו באחוזים גבוהים. אף שמדובר בתוצאות ראשוניות, מדובר בפריצת דרך שתוביל ככל הנראה לפיתוח חיסונים נוספים נגד גידולים סרטניים.
חברת מודרנהדיווחה כי בקרב 157 חולים שסבלו מסרטן העור מלנומה בשלב מתקדם, חיסון סרטן מותאם אישית שפיתחה החברה בשיתוף חברת התרופות "מרק" ושנוצר באמצעות החומר הגנטי mRNA שנבנה על בסיס הגידול הסרטני שהיה לכל חולה, הפחית את הסיכון להישנות המחלה או לתמותה ב-44% בהשוואה לטיפול סטנדרטי.
במחקר חולקו חולים באופן אקראי לקבלת אחד משני טיפולים:קבוצה אחת טופלה בתרופה "קיטרודה" המסייעת למערכת החיסון לתקוף תאים סרטניים. הקבוצה השניה קיבלה את התרופה הביולוגית קיטרודה" יחד עם חיסון סרטן מותאם אישית שנבנה כאמור על בסיס טכנולוגיית ה- mRNA.
כל החולים עברו ניתוח להסרת גידול המלנומה שלהם. החוקרים בנו מכל גידול של החולים רצף גנטי מותאם אישית כדי שמערכת החיסון תוכל לזהות אותו ולתקוף אותו. לאחר מכן הוזרק ה-mRNA שנבנה לזרועות החולים, באותו אופן שבו ניתנים חיסונים אחרים. כך, מערכת החיסון "למדה" להכיר את הגידול הסרטני ולהיערך להשמידו בעת הצורך.
בניסוי, החולים קיבלו עד תשע מנות של החיסון המותאם לסרטן. החולים טופלו ונוטרו במשך שנתיים לפחות. המטופלים ממשיכים במעקב ועל פי התחזיות בחודשים הקרובים תפרסם החברה תוצאות סופיות של החיסון. בחברה מעריכים שניתן אף להשתמש בחיסון גם אצל אנשים בריאים שאינם סובלים ממלונמה אך נמצאים בסיכון גבוה לסרטן העור, כדי למנוע את המחלה.

ארבעת הגימלים: צורות השומה החשודה

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לשים לב לארבעה סימנים מחשידים המכונים "ארבעת הגימלים". אם מצאתם שומה שתיאורה מתאים לאחד הבאים, גשו מיד לרופא לבדיקה:
  1. גדילה לא סימטרית: השומה הסרטנית לרוב תגדל באופן לא סימטרי, כשחציה האחד אינו שווה לחציה השני.
  2. גבול: שומה שגבולה אינה ברור ומוגדר (כולל מפרצים, זיגזגים, הפסקות וכו') חשודה כגידול סרטני.
  3. גוון: יש לשים לב לשומה שצבעה אינו אחיד, והיא מורכבת ממספר גוונים, כגון חום, שחור, ורוד וכחול.
  4. גודל: שומה שקוטרה עולה על 5 מילימטרים (קוטר של עיפרון) אף היא מוגדרת כחשודה ודורשת בדיקת רופא.
  5. שומות חריגות: כך נראים נגעי מלנומה

כדי להפחית את הסיכון לסרטן העור, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:

  1. הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00.
  2. בעת השהייה בשמש כסו את הגוף וחבשו כובע שיגן על הפנים והעורף.
  3. קרחים חשופים להתפתחות גידולים ממאירים בקרקפת, וזקוקים לכיסוי ראש בעת חשיפה לשמש.
  4. הרכיבו משקפי שמש בעלי מסנן קרינה.
  5. מרחו על העור שנותר גלוי לשמש שכבה נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה.
  6. בעלי עור בהיר, שומות ונקודות חן מרובות, או כאלה שיש אצלם היסטוריה משפחתית של סרטן העור נמצאים בסיכון גבוה במיוחד למחלה. לאלה וגם לאחרים מומלץ לערוך בדיקה עצמית של העור אחת לחצי שנה.
  7. מומלץ לבדוק את הגוף מלפנים ומאחור בחדר מואר היטב. חשוב להתבונן בכל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף, בין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת והגב יש צורך להיעזר באחרים.
  8. שומות חשודות: מומלץ להיבדק אצל רופא העור אחת לשנה לאיתור שומות חדשות בעלות צורה חשודה. כאמור - אם השומה כוללת את אחד הסימנים הבאים: גבולות לא ברורים ומוגדרים, צבע אדום, כחול או שחור, דימום, גירוד, או צורה לא סימטרית - ימליץ הרופא על ביופסיה בה מוסרת השומה החשודה ונבדקת תחת המיקרוסקופ. בהירי עור, אנשים שכבר נמצאו אצלם שומות חשודות, ובעלי היסטוריה משפחתית לסרטן העור יצטרכו מעקב הדוק יותר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)