גבר כבן 75 מבת ים מאושפז בימים האחרונים ביחידה לטיפול נמרץ של בית החולים איכילוב בתל אביב לאחר שנדבק בחיידק ויבריו וולניפיקוס כתוצאה מאכילת דג מושט. בעקבות האירוע, ולקראת חג השבועות, החליט משרד הבריאות לחדד את ההנחיות לציבור בדבר רכישה ובישול של דגים במטרה לצמצם את הסיכוי להיחשף לחיידק.
קראו עוד:
המטופל הגיע לבית החולים בתחילת השבוע, ובתחילת אשפוזו הורדם והונשם. אחר כך מצבו השתפר, והוא מוגדר כעת כקשה אך יציב.
2 צפייה בגלריה
דגי מושט. "יש לקנות דגים רק במקומות מסודרים ומפוקחים ולהקפיד על בישול טוב ויסודי"
דגי מושט. "יש לקנות דגים רק במקומות מסודרים ומפוקחים ולהקפיד על בישול טוב ויסודי"
דגי מושט. "יש לקנות דגים רק במקומות מסודרים ומפוקחים ולהקפיד על בישול טוב ויסודי"
(צילום: ערן יפה כהן)

עיקר התחלואה - בקיץ

ויבריו וולניפיקוס (Vibrio vulnificus) הוא חיידק המצוי בצורה טבעית במי ים, בחופים ובבריכות לגידול דגים ונמצא בעיקר בקשקשי הדגים, בסנפיריהם, באזור הזימים ובזנב. עיקר התחלואה מתרחשת בקיץ, כשטמפרטורת המים בים ובבריכה גבוהה ומאפשרת לחיידק לשגשג ולהתרבות. הדגים אינם חולים בשום מחלה, אבל החיידק נישא על גבי הקשקשים ומועבר לאדם.
משרד הבריאות מסר: "התחלואה בקרב בני אדם נגרמת ברוב המקרים על ידי צריכה של דגים ופירות ים שלא עברו בישול מלא ונאות. במקרים אלו, סימני התחלואה יהיו מוגבלים למערכת העיכול, אך במקרים שבהן קיימות גם מחלות רקע כגון כשל כבדי (בעיקר על רקע אלכוהוליזם), כשל כלייתי ודיכוי מערכת החיסון, או אצל אנשים עם בעיות בחילוף החומרים של ברזל - החיידק עלול לחדור למחזור הדם ולגרום לאלח דם ולהליך נמקי של קרומי השרירים".
פרופ' רונן בן עמי מאיכילוב: "יש חשש שבדג נא תהיה כמות חיידקים חריגה. החיידק הזה עלול להתקדם מהר ולפגוע בעור ובגפיים. מדובר בזיהומים שצריך לטפל בהם בצורה דחופה ואינטנסיבית"
פרופ' רונן בן עמי, מנהל מערך הזיהומים באיכילוב, הוסיף: "הפעם האחרונה שבה נתקלתי במקרה כזה הייתה לפני יותר מעשר שנים. מדובר בחיידק ששוכן במים, מעין קרוב משפחה של חיידק הכולרה. בעבר טיפלנו במקרים של פציעות כתוצאה מטיפול בדגים שגודלו בבריכות ונמכרו כדגים חיים. בעקבות המקרים הללו יצאה תקנה של משרד הבריאות שאוסרת על מכירת דגים חיים ודורשת שמירה של הדגים בקרח מהרגע שהם נמשים מהבריכה ועד שהם נמכרים לצרכן. הפעולות הללו הפסיקו את התופעה הזו של זיהומים מדגים.
"המקרה הנוכחי הוא נדיר יחסית בישראל. האדם לא נפצע מדג אלא אכל דג מושט שכנראה לא בושל בצורה מספקת, ובעקבות זאת פיתח זיהום מעיים שהתפשט לזרם הדם. האיש נזקק לניתוח לצורך ניקוי של רקמה, וכעת מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ, כשמצבו יציב.
"בדג הייתה כנראה כמות חיידקים גבוהה, וזה נמצא בבדיקה של משרד הבריאות. כדי לצמצם את הסיכון, יש לקנות דגים רק במקומות מסודרים ומפוקחים ולהקפיד על בישול טוב ויסודי, שכן יש חשש שבדג נא תהיה כמות חיידקים חריגה. החיידק הזה עלול להתקדם מהר ולפגוע בעור ובגפיים. מדובר בזיהומים שצריך לטפל בהם בצורה דחופה ואינטנסיבית".
2 צפייה בגלריה
פרופ' רונן בן עמי
פרופ' רונן בן עמי
פרופ' רונן בן עמי. "בדג הייתה כנראה כמות חיידקים גבוהה"
(צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב)

משרד הבריאות: כך תימנעו מחשיפה לחיידק

משרד הבריאות פרסם הנחיות שנועדו לצמצם את הסיכון להיחשף לוויבריו:
1. יש לקנות דגים אך ורק במקומות מורשים, בעלי רישיון עסק.
2. יש לוודא שהדגים המוצגים במקרר החנות מצופים בשבבי קרח.
3. אין לקנות דגים ישירות מבריכות או מדוכנים פתוחים שבהם אין תנאי קירור נאותים.
4. יש להימנע ממגע ישיר עם דגים חיים או טריים. מומלץ להשתמש בכפפות מגן לשם כך.
5. יש להקפיד לקנות דגים רק לאחר שהם נוקו מסנפירים, מקשקשים, מזימים ומאברי בטן.
6. יש לקבל דגים במשלוח הביתה רק אם יש קרח בשקית שבהם הובלו.
7. לחולים במחלות כרוניות ולבעלי פצעים פתוחים בידיים מומלץ להימנע מכל מגע עם דגים.