רק כשלושה רופאים לכל אלף איש, לא מספיק מיילדות, מחסור גדול באחיות ומספר בוגרי לימודי רפואה בין הנמוכים באירופה: אלו הנתונים המדאיגים שעולים מדוח ארגון הבריאות העולמי שפורסם אתמול (ד') בוועידה האזורית של הארגון, המתקיימת בימים האחרונים במלון הילטון בתל-אביב.
קראו עוד:
מהדוח עולה כי מספר אנשי הצוות הרפואי, הצוות הסיעודי, המיילדות והפסיכולוגים בישראל נמוך מהממוצע האירופי. בעוד הממוצע באירופה הינו 121 ל-10,000. בישראל מטפלים רק כ-90 אנשי צוות רפואי וסיעודי ביחס לאותו מספר של אנשים.
הדוח בדק גם את מספר בוגרי לימודי הרפואה בשנה ביחס ל-100 אלף בני אדם, וממנו עולה כי בישראל המספר הינו בין הנמוכים באירופה: כשבעה בלבד לעומת כ-15 בממוצע האירופי
באשר למספר הרופאים ביחס לאוכלוסייה, הממוצע באירופה עומד על 37 רופאים ל-10,000 איש, לעומת ישראל, שבה יש מעל 30 - אך עדיין מתחת לממוצע. הממוצע באירופה של אנשי סיעוד הוא 80 לכל 10,000, וגם בתחום הזה המצב בישראל גרוע במיוחד: 50 אחים ואחיות בלבד לכל 10,000 איש - ובסך הכול 30 מתחת לממוצע.
הדוח בדק גם את מספר בוגרי לימודי הרפואה בשנה ביחס ל-100 אלף בני אדם, וממנו עולה כי בישראל המספר הינו בין הנמוכים באירופה: כשבעה בלבד לעומת כ-15 בממוצע האירופי.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הוועידה האזורית של ארגון הבריאות העולמית. ישראל מדשדשת מאחור מבחינת כוח אדם
(צילום: נדב אבס)
עוד עולה מהדוח כי גם בכמות הפסיכולוגים, בוגרי לימודי סיעוד ומיילדות – ישראל מתחת לממוצע. כך למשל, בעוד שהממוצע האירופי בתחומים אלו עומד על קרוב ל-40 בשנה, בישראל הוא רק מעט מעל 30, אך מתחת לממוצע. בישראל יש כשלוש מיילדות לכל 10,000 איש, לעומת הממוצע האירופי שעומד על קרוב לחמש. עם זאת, יש לציין כי גם במדדים שבהם ישראל מתחת לממוצע בכל הנוגע לכוח אדם – נרשם שיפור לעומת דוחות קודמים.

הורוביץ: הכרה בינלאומית במערכת הבריאות הישראלית

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בוועידה, התייחס שר הבריאות, ניצן הורוביץ, לעובדה שישראל מארחת לראשונה את הוועידה האזורית של אירופה. "זו זכות גדולה ויש לזה משמעות אדירה עבור מערכת הבריאות הישראלית ועבור מדינת ישראל", אמר הורוביץ. "המדיניות שהובלנו בקורונה, והיכולות של מערכת הבריאות הישראלית בלטו מאוד בזירה העולמית ועוררו עניין גדול מאוד גם בכנס הזה. נפגשתי עם עשרות שרים, וגם מנכ״ל המשרד, פרופ׳ אש, נפגש עם ראשי מערכות מכל אירופה, חתמתי על כמה וכמה הסכמי שיתוף פעולה חשובים.
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"ישראל היא שם חם בבריאות העולמית". השר ניצן הורוביץ נואם בוועידה
(צילום: מוטי קמחי )
"אחרי הימים האלו לא נותר מקום לספק - ישראל היא שם חם בבריאות העולמית. אני שומע הכרה והוקרה בינלאומית למערכת הבריאות הישראלית ומה שיש לה להציע לעולם. הכנס הזה היה בוסטר אדיר לקשר של ישראל עם אירופה, ולשיתופי פעולה בהמון תחומים בעולם הבריאות ומעבר".