הורים מחוסנים מגנים על ילדיהם מפני קורונה: מחקר של מכון המחקר של כללית, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת תל-אביב, בחן את ההגנה העקיפה שניתנת לילדים לא מחוסנים באמצעות חיסון הוריהם בחיסון נגד קורונה של חברת פייזר.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים
חיסון חיסונים
יעילות החיסון. הורים מחוסנים מגינים על ילדיהם
(צילום: shutterstock)
המחקר שפורסם היום (ה') בכתב העת הרפואי Science, מצא כי חיסון הורה אחד במנת חיסון שלישית (בוסטר) מפחית את הסיכון להדבקת ילדים הגרים באותו הבית ב-20.8%, בהשוואה להורים שחוסנו בשתי מנות חיסון בלבד.
קראו עוד:

"חיסון הורים מעניק הגנה משמעותית לילדים המתגוררים באותו משק בית"

בין החודשים יוני-לאוקטובר 2021, פקד את ישראל גל קורונה שהזן הדומיננטי בו היה דלתא. במהלך תקופה זו, נבדקו נתונים של 181,307 ילדים שבאותה עת היו מתחת לגיל חיסון (גיל 11 ומטה) מ–76,621 משקי בית שונים, והשוו הורים שחוסנו במנה שלישית (בוסטר) מול הורים שקבלו רק שתי מנות לפחות חמישה חודשים לפני כן.
מתוצאות המחקר עלה כי חיסון הורה אחד במנה שלישית, כאמור, הפחית את הסיכון להדבקה ב-20.8%, בעוד שחיסון שני הורים בבוסטר הפחית את הסיכון להדבקה ב-58.1%.
במקביל נבדקה גם השפעת החיסון בתקופת הגל הראשון, בין דצמבר 2020 למרץ 2021, בעת גל האלפא. במהלך תקופה זו המחברים חקרו 400,733 נבדקים שהיו מתחת לגיל חיסון (גיל 15 ומטה) באותה עת מ-155,305 משקי בית שונים.
הם השוו הורים לא מחוסנים כלל להורים שקיבלו שתי מנות של חיסון ומצאו שההגנה העקיפה של חיסון הורים על ילדיהם חזקה אפילו יותר מהממצאים במהלך גל הדלתא.
ד"ר סמאח חאיכ, חוקרת בכירה במכון כללית למחקר: "החיסונים משפיעים לא רק על המתחסנים עצמם, אלא גם מעניקים חסינות עקיפה ללא-מחוסנים שגרים באותו הבית"
בהסתכלות על תת-קבוצות ספציפיות, החוקרים מצאו שההשפעה העקיפה של חיסון ההורים היא עקבית על פני משקי בית בגדלים שונים ועל פני קבוצות גיל שונות של ילדים, לרבות בקרב ילדים בגילי 0-2 ו–3-6 שנים, אשר גם כיום אינם מועמדים לחיסון.
"תוצאות המחקר מראות כי חיסון הורים מעניק הגנה משמעותית לילדים המתגוררים באותו משק בית", אומרית בכללית. "תוצאות אלו מחזקות את חשיבות הגברת החיסונים בקרב אוכלוסיית הזכאיות לחיסון על מנת לסייע בבלימת התפשטות מגפת הקורונה, ולהגן על אלו שאינם יכולים להתחסן".
לדברי ד"ר סמאח חאיכ, חוקרת בכירה במכון כללית למחקר, "החיסונים משפיעים לא רק על המתחסנים עצמם, אלא גם מעניקים חסינות עקיפה ללא-מחוסנים שגרים באותו הבית".
פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומנהל מערך החדשנות של כללית, אמר: "המחקר בחן וכימת מספר מנגנונים בהם מוקנית הגנה בלתי-ישירה מהורים מחוסנים לילדיהם, ביניהם עדות לסיכויי הדבקה נמוכים יותר מהורים מחוסנים אשר נדבקו בקורונה (זן דלתא וקודמיו), זאת בהשוואה להורים לא מחוסנים שנדבקו בקורונה, בסיכון להדביק את ילדיהם הלא מחוסנים".
המחקר נערך על ידי: ד"ר סמאח חאיכ, ד"ר גלית שחם, יתיר בן שלמה, ד"ר אלדד קפטן, ד"ר נעה דגן, פרופ' רן בליצר וד"ר נועם ברדה ממכון המחקר של כללית. יחד עם פרופ' מארק ליפשיץ מבית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארוורד, פרופ' בן רייס מבית החולים לילדים בבוסטון ובית הספר לרפואה באוניברסיטת הארוורד, וד"ר דניאל נבו מאוניברסיטת תל-אביב.