מתכננים להפסיק לעשן? מזל טוב. עשיתם צעד ראשון בדרך לחיים בריאים יותר. היום, 31 במאי, מצוין היום הבינלאומי ללא עישון, שנועד להעלות את המודעות לנזקים הנגרמים מעישון, ובהם מחלות קשות, פגיעה בכושר הגופני ונזק אסתטי. ארגון הבריאות העולמי מגדיר את העישון כגורם המוות מספר אחת בעולם הניתן למניעה, וההערכות הן שבישראל גורם העישון לכ-8,000 מקרי מוות בשנה – כאשר כעשירית מהמקרים נגרמים מעישון פסיבי.
3 צפייה בגלריה
ריאות לאחר עישון
ריאות לאחר עישון
ריאות לאחר עישון
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
מנתונים של מכבי שירותי בריאות, עולה כי נכון ל-2022 עמד שיעור המעשנים בישראל על כ-20%. האוכלוסייה הזו חשופה לפגיעה כמעט בכל איבר בגוף ובתחומי בריאות רבים. דוגמאות: העישון עלול להקשות על נשים להרות ולהשפיע על בריאות העובר לפני הלידה ואחריה; הוא מגביר סיכונים ללידה מוקדמת, למשקל לידה נמוך ואף למות העובר; הוא יכול להשפיע גם על איכות הזרע בקרב גברים, להפחית פוריות ולהגביר סיכונים למומים מולדים ולהפלות.
אצל נשים מעשנות שעברו את שנות הפוריות עלול העישון להשפיע על חולשת העצמות ובכך להעלות את הסיכון לשברים. העישון משפיע גם על בריאות הפה ועלול לפגוע בשיניים ובחניכיים. ואשר לסוכרת – הסיכון ללקות במחלה בקרב מעשנים גבוה ב-40-30% מאשר בקרב לא מעשנים.
אבל מה קורה לגוף שלכם ברגע שהפסקתם לעשן? מה צפוי לכם במהלך השבועות הראשונים בלי הסיגריות? מתי יחלפו קוצר הנשימה והשיעול? כמה זמן ייקח לעור הפנים להשתקם? ובאיזה שלב יירד משמעותית הסיכון למחלות לב או לסרטן? לפניכם תשובות לכל השאלות האלה.
3 צפייה בגלריה
ריאות לאחר עישון
ריאות לאחר עישון
מימין: הדמיה של ריאה לאחר עישון לעומת ריאה בריאה
(צילום: shutterstock)

משתעלים יותר, אוכלים יותר

ההתמכרות לניקוטין נחשבת לאחת הקשות ביותר, ויש המשווים אותה להתמכרות לסמים קשים, כמו הרואין. כשמפסיקים לעשן, הגוף עובר תהליך גמילה פיזי ונפשי, הכולל לא רק גמילה מניקוטין אלא גם מכל ההרגלים שקשורים בעישון: הסיגריה הראשונה עם הקפה של הבוקר, הפסקת סיגריה באמצע יום עבודה, סיגריה אחרי ארוחת הצהריים ועוד. כל אותם הרגלי עישון נעשים חלק בלתי נפרד מחיי המעשן, וההתנתקות מהם אינה קלה, בעיקר בשבועות הראשונים שנחשבים לתקופת הגמילה הראשונית. הבשורות הטובות הן שמיד לאחר מכן מגיעים דברים טובים שיגרמו לכם לשכוח את הקשיים.
20 דקות אחרי עישון הסיגריה האחרונה כבר תרגישו בהבדל: לחץ הדם והדופק שלכם יתחילו לחזור לערכים תקינים יותר.
כעבור 24 שעות הגוף יתנקה מהפחמן החד-חמצני, ורמת החמצן תחזור לרמתה התקינה.
עד 72 שעות מהסיגריה האחרונה גם הניקוטין ייעלם לגמרי מהגוף, ויחול שיפור בחוש הטעם והריח. במקביל, יתחילו בשלב זה תופעות פחות נעימות.
ד"ר אמיליה חרדאקד"ר אמיליה חרדאק
הניקוטין משפיע, בין השאר, על הפרשת הדופמין במוח. הדופמין הוא מוליך עצבי שיוצר תחושת הנאה, וכשרמתו יורדת עקב הירידה ברמת הניקוטין בגוף, עלולות להתעורר תחושות של דכדוך, עצבנות, חוסר סבלנות או אי-שקט. השינוי ברמת הניקוטין עשוי לגרום גם נדודי שינה, קושי להירדם ועייפות מתמשכת.
ייתכנו גם תחושת רעב מוגבר ועלייה קלה במשקל, משום שהניקוטין מדכא תיאבון, מגביר את חילוף החומרים ומשמש כחלופה התנהגותית לאכילה או הסחת דעת במצבי רעב. החדשות הטובות הן שבטווח הארוך, משקל הגוף הממוצע של אנשים שהפסיקו לעשן דומה לזה של אנשים שמעולם לא עישנו. בתוך מספר שבועות הגוף מסתגל לתפקד ללא ניקוטין, והרעב חולף. מומלץ לבצע פעילות גופנית כדי לשפר את חילוף החומרים, ולהתייעץ עם תזונאית.
עוד תופעות שעלולות להופיע בעקבות הפסקת עישון – שיעול וליחה. לאחר הפסקת העישון מתחילות הריאות להתנקות, ורקמת הסיליה מתחדשת ומסייעת בהוצאת ליחה. בשלב זה אתם עלולים להשתעל יותר מהרגיל. השיעול הוא המנגנון שמאפשר לריאה להתנקות, והוא בדרך כלל חולף מעצמו לאחר מספר שבועות.
3 צפייה בגלריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
כשמפסיקים לעשן, הגוף עובר תהליך גמילה פיזי ונפשי, הכולל לא רק גמילה מניקוטין אלא גם מכל ההרגלים שקשורים בעישון - וזה לא קל
(צילום: shutterstock)

הגוף מתחיל להתאושש

ונעבור לחדשות הטובות יותר: הגוף שלכם משתקם מהר. לאחר שלושה שבועות יסתיים התהליך הגופני של הגמילה, והגוף יתחיל להתאושש מנזקי העישון בקצב מהיר.
בתוך שבועיים עד 12 שבועות: תשתפר זרימת הדם בגוף, והסיכון שלכם להתקף לב יירד משמעותית. גם היכולת לבצע פעילות גופנית תעלה: תרגישו שהאוויר לא נגמר לכם מהר, ושאתם מסוגלים ללכת בקלות.
בתוך שלושה עד תשעה חודשים: ישתפר תפקוד הריאות שלכם, ויפחתו התסמינים שאפיינו את תקופת העישון – שיעול, קוצר נשימה וגודש בסינוסים. במהלך תקופה זו גם עור הפנים שלכם יתאושש פלאים: הוא יאבד מהאפרוריות שאפיינה אותו בתקופת העישון וייעשה פחות מקומט, בעיקר באזור השפה העליונה ובאזור קמטי הלחיים שנמתחים מזווית העין לזווית הפה. מחקר שבחן את השפעות הגמילה מעישון על עור הפנים של 67 נשים, העלה כי בתשעת החודשים שחלפו מאז הפסקת העישון, ירד הגיל הביולוגי הממוצע של עור הנשים בלא פחות מ-13 שנים.
כעבור תשעה-עשרה חודשים: ניתן יהיה להבחין בשיפור משמעותי בזרימת הדם בגוף וביכולת החלמה טובה יותר של הרקמות. בשלב זה תרגישו רעננים, ותהיו פחות עייפים לאורך היום. הסיליה בריאות תצמח מחדש ותאפשר ניקוי של הריאות, כמו גם התמודדות יעילה יותר של הגוף עם שיעול, כיח וזיהומים שונים.
כעבור 12 חודשים: הסיכון שתקבלו התקף לב יפחת בחצי.
חמש שנים לאחר שהפסקתם לעשן: הסיכון לאירוע מוחי או לשבץ יהיה זהה לזה של אדם שמעולם לא עישן.
לאחר עשר שנים ללא סיגריות: הסיכון שלכם לחלות בסרטן ריאות פוחת בחצי. גם הסיכון לסרטנים אחרים כמו הפה, שלפוחית השתן, הכליות, הוושט והלבלב, פוחת משמעותית.
כעבור 15 שנים: הסיכון שלכם לחטוף התקף לב זהה לזה של אנשים שלא עישנו מעולם.
חשוב לזכור שתהליך שיקום הגוף לאחר הסיגריה האחרונה יהיה תלוי במידה רבה במשתנים הבאים: הגיל שבו הפסקתם לעשן; משך הזמן שעישנתם; הגיל והמין שלכם; מספר הסיגריות היומי שעישנתם; מצבכם הבריאותי; היקף הנזק שנגרם לאיברים פנימיים, כולל אלה שאינם קשורים בעישון; מחלות כרוניות קיימות;, שימוש באלכוהול ובסמים; נטילת תרופות. חשוב לקחת בחשבון גם גורמים סביבתיים כמו אורח חיים, תנאי עבודה, מעגל חברתי ותמיכה משפחתית.
אז נכון, להפסיק לעשן זה אתגר לא קל בכלל. מעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן חוששים מתופעות הלוואי הצפויות, ולא בלי צדק - אבל כשרואים את היכולת המופלאה של הגוף להשתקם במהירות רבה כל כך, מגלים שזה שווה.
הכותבת היא מומחית למחלות ריאות במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות ומנהלת יחידת ריאות בבית החולים בני ציון