שיעור ההישרדות של מי שנולדים עם מום בלב עלה בשנים האחרונות, אך מערכת הבריאות בישראל מתמודדת עם מחסור קיצוני ברופאים המתמחים בטיפול במי שנולדו עם מום שכזה כשאלה הופכים לבוגרים.
1 צפייה בגלריה
לב מבוגרים
לב מבוגרים
מחסור קיצוני ברופאים המתמחים בטיפול במום בלב בקרב מבוגרים. ד"ר סרגיי יאלוניצקי בחדר הניתוח
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
בבית החולים רמב"ם, למשל, רופא אחד בלבד מטפל בחולי לב מבוגרים עם מום מולד, ד"ר סרגיי יאלוניצקי – והוא היחיד בכל אזור הצפון שעושה זאת. "באזור שלי יש 2,000 מטופלים, מהם 700 או 800 במעקב פעיל", הוא מספר, "אנשים שמאובחנים עם מום לב מולד ועוברים ניתוח לתיקונו – ברוב המקרים לא מחלימים לגמרי. נותרות בעיות שמצריכות התערבויות נוספות ומתן טיפול מיוחד בגיל מבוגר. ולכן חשוב מאוד שיהיו במעקב במסגרת שמתמחה בבעיה שלהם.
סרגיי יאלוניצקיד"ר סרגיי יאלוניצקיצילום: הקריה הרפואית רמב"ם
"עם זאת, הרבה פעמים הם נופלים בין הכיסאות. חולים רבים מרגישים שהם לא צריכים מעקב ומזניחים את העניין. חלק מופנים לקרדיולוגים לילדים, שלא תמיד יודעים לטפל במבוגרים. חולים אחרים בכלל לא יודעים שישנם רופאים שמתמחים בתחום הזה. אם מדובר במום פשוט, אפשר ללכת לקרדיולוג מן השורה, אך במקרים מסובכים יותר זו בעיה".
קראו עוד על מצוקת הרופאים:
במערכת הבריאות מעריכים כי בישראל יש כ-20 אלף חולים בוגרים שנולדו עם מום בלב – ופחות מעשרה קרדיולוגים המתמחים בתחום. מאז התריע האיגוד הקרדיולוגי על כך בשנת 2020, מספרם לא עלה. אחת הסיבות היא שמדובר בהתמחות שניתן לעבור בחו"ל בלבד. וכך, מי שהחלו את הטיפול שלהם אצל קרדיולוג ילדים מגלים בבגרותם שהם נותרו כמעט ללא מענה טיפולי הולם.
לדבריו של פרופ' יהודה אדלר, היו"ר היוצא של האיגוד הקרדיולוגי הארופאי למחלות שריר וקרום הלב,"אין כמעט רופאים שהולכים לתחום הזה. זה עוד כישלון של המערכת. יש כאלו שמכנים את המצב הנוכחי צונאמי. אנחנו מדברים על שכיחות של כמעט אחוז מהאוכלוסיה עם מומי לב מולדים, שרובם שורדים ומגיעים לבגרות. חייבים עוד רופאים".
 פרופ' יהודה אדלר פרופ' יהודה אדלר
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במרבית מרכזי העל בישראל ישנם מומחים למומי לב מולדים. תחום המומחיות מתפתח מקרדיולוגיה ילדים או קרדיולוגיה מבוגרים, בתוספת התמחות־על (fellowship) במרכז ייעודי בחו"ל. בשנים הקרובות צפויים להיכנס לתחום מומחים נוספים".