האם מנת דחף שלישית נגד נגיף הקורונה תהיה בלתי נמנעת? מחקרים ראשוניים שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך ששתי מנות של חיסון לקורונה אינן מספיקות כדי להתגבר על זן הדלתא, שהמוטציות שפיתח מצליחות להתחמק ממערכת החיסון ולהשתכפל במהירות של פי אלף מנגיף הקורונה המקורי. על סמך הממצאים, שוקלים במשרד הבריאות לאשר מנת דחף שלישית למבוגרים מגיל 60 ומעלה.
מנת דחף (המכונה גם Boost) נהוגה במרבית החיסונים הקיימים בעולם. היא נדרשת כדי לעורר את מערכת החיסון ליצירת מנגנוני הגנה בתגובה לזריקה. מנות דחף כאלה ניתנות לתינוקות בטיפת חלב, לילדים בבתי הספר, לחיילים לפני הגיוס וגם למבוגרים. למעשה, אין חיסון המאפשר זריקה אחת בלבד, ומנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית ההולכת ומתמעטת עם השנים.
קראו עוד:
בתחילת המגפה הראו הנתונים כי חיסוני פייזר ומודרנה גורמים לתגובה חיסונית רבת עוצמה, יותר מכל חיסון המוכר להיסטוריה. אלא שנגיף הקורונה יצר מוטציות במהירות אדירה, האחרונה שבהן – זן הדלתא (שכונה עד כה הווריאנט ההודי, א.ג) פיתח מוטציות המאפשרות לו לחדור בקלות רבה לתא האדם תוך שהוא מתחמק ממערכת החיסון המבקשת להשמידו, ולהשתכפל במהירות של עד פי אלף בהשוואה לזן הקורונה המקורי.
כעת מגלים מחקרים ראשוניים כי שתי מנות חיסון לא בטוח מספיקות כדי ליצור את ההגנה החיסונית הנדרשת. הממצאים הראשונים שהצביעו על כך הגיעו דווקא ממשרד הבריאות, שהראה כי שישה חודשים לאחר החיסון חלה ירידה ביעילותו במניעת הדבקה ל-64 אחוז, אך הוא נותר עוצמתי במניעת אשפוזים ותחלואה קשה ביעילות המגיעה ל-93%.

1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית בשיבא, תל השומר
(צילום: AFP)

פייזר: נבקש אישור חירום לחיסון שלישי

בצל החשש מהירידה ביעילות החיסון, הודיעה פייזר לפני כשבוע כי בכוונתה לפנות למנהל המזון והתרופות האמריקני בבקשה לקבל אישור חירום לחיסון שלישי, שיוכל להעלות את רמת ההגנה החיסונית. ד"ר מיקאל דולסטן, המדען הראשי של פייזר, אמר כי מידע מקדים על חיסון מנת הדחף, ה"בוסטר" של החברה, מראה כי רמת הנוגדנים בגופו של אדם שקיבל את שתי מנות החיסון של פייזר ומקבל גם את השלישית תוכל להעלות פי חמישה עד עשרה ביחס לרמת הנוגדנים אחרי שתי מנות חיסון בלבד.
דולסטן ציין עוד כי הירידה ביעילות החיסון בישראל נבעה בעיקר מהידבקות של אנשים שהתחסנו בינואר או בפברואר. "חיסון פייזר יעיל מאוד נגד זן דלתא, אך אחרי שישה חודשים יש כנראה סיכון להידבקות מחודשת". בעקבות הודעת פייזר והממצאים מישראל, החליט משרד הבריאות לאשר השבוע את מנת הדחף השלישית לחולים הסובלים מדיכוי חיסוני.
מחקר שנערך על ידי חוקרי אוניברסיטת ייל וטרם עבר בקרת עמיתים, מאשר את הנתונים מישראל: החוקרים בדקו את תגובת הנוגדנים ותאי הדם הלבנים מסוג T אצל מחלימים שחוסנו, בהשוואה לאנשים שלא נדבקו בקורונה וחוסנו בשני חיסוני פייזר או מודרנה.
ארגון הבריאות העולמי מנסה לצנן את ההתלהבות ממנת דחף שלישית, ככל הנראה ממניעים פוליטיים: מרבית העולם עדיין אינו מחוסן ובמצב הקיים בארגון לא ימהרו להמליץ על מנת הדחף השלישית בעוד מיליוני בני אדם נותרו ללא כל כיסוי חיסוני
המחקר מצא שדווקא אלו שהחלימו מהמחלה וחוסנו במנה אחת, הראו פעילות ניטרול טובה יותר של מערכת החיסון שלהם, נגד נגיף הקורונה, בהשוואה לאלה שלא נדבקו בקורונה וחוסנו בשתי מנות. הממצאים האלה הובילו להערכת החוקרים שמנת דחף שלישית עשויה לשפר את יכולת מערכת החיסון להתמודד עם נגיף הקורונה ולמנוע הדבקה ותחלואה.
מחקרים נוספים מתבצעים כיום ברחבי העולם ובודקים את השפעת מנת הדחף השלישית ביעילות ההגנה בפני הקורונה. אולם ארגון הבריאות העולמי מנסה לצנן את ההתלהבות ממנת דחף שלישית, ככל הנראה ממניעים פוליטיים: מרבית העולם עדיין אינו מחוסן ובמצב הקיים, לא ימהרו בארגון להמליץ על מנת הדחף השלישית בעוד מיליוני בני אדם נותרו ללא כל כיסוי חיסוני.
עם זאת, על סמך ידע החיסונים הקיים בעולם עשרות שנים, ועל סמך תוצאות הביניים שהתקבלו עד כה ממחקרים והנתונים המדאיגים על אלימותו של נגיף הדלתא, מסתמן שלא יהיה מנוס מלהמליץ על מנת דחף נוספת בהקדם, למדינות שיוכלו להרשות זאת לעצמן.
במשרד הבריאות כאמור, שוקלים לאשר בקרוב את הרחבת מנת הדחף לא רק למדוכאי חיסון, אלא גם למבוגרים בני 60 ומעלה הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה. זאת באם תקבל ישראל מלאי מספיק של חיסונים מחברת פייזר.
עם זאת, עדיין נותרו לא מעט שאלות פתוחות בנושא מנת החיסון השלישית:
  • האם עדיף לתת את מנת החיזוק עם אותו חיסון שניתן בתחילה או עם חיסון אחר?
  • מהי השיטה הטובה ביותר למדוד את המרכיבים השונים של התגובה החיסונית לאחר החיסון?
  • עבור אלו הנוטלים תרופות מדכאות חיסון, האם הפחתה קצרה בתרופות אלו תהיה טובה או טובה יותר כמו מאיץ?
  • איזה מינון צריך להיות בבוסטר ובאיזה מרווח זמן משתי המנות הראשונות?
  • האם הבוסטר בטוח בכל קבוצות הגיל?
  • איזו קבוצת גיל תרוויח יותר מכל ממנת הבוסטר?
אם בסופו של דבר יוחלט על מתן מנת בוסטר שלישית, נראה כי ישראל ערוכה לעניין. שר הבריאות, ניצן הורוביץ התייחס לכך בראיון שנתן לאולפן ynet הבוקר (ג'): "יש מלאי חיסונים רב. יש לנו מאות אלפי חיסונים ברגע זה על המדף. כשתהיה המלצה רפואית חד-משמעית נעשה את זה - לא לפני".

חיסון ילדים: הניסוי הקליני בשלבי סיום

ובצל הגל הרביעי המתפשט בישראל, ומדינות העולם שהופכות אדומות בזו אחר זו, נימה אופטימית: חברת פייזר תחל בעוד כשבועיים בניסוי בחיסון החדש שפיתחו, המעודכן גם נגד נגיף הדלתא. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA יכולות פייזר ומודרנה "לשפץ" כל חיסון, ולהתאים אותו נגד כל מוטציה וזן חדש בתוך שבועות ספורים. אם ימצא החיסון יעיל – הוא יוחלף בהדרגה עוד לפני החורף הקרוב.
תקווה נוספת להאטת גל ההדבקות מגיעה אף היא מחברת פייזר העומדת בשלבי סיום של הניסוי הקליני בילדים בני 5 ומעלה. עד כה לא התקבל מידע על תופעות לוואי חריגות בקרב הילדים שהתחסנו. בעוד כחודשיים תגיש החברה בקשה לאישור ה-FDA, מה שיאפשר לחסן את אוכלוסיית הילדים לפני החורף הקרוב, קבוצה המהווה כיום את מרבית הנדבקים בזן הדלתא.