"לפני הטיפול הזה, לא היו לי דמעות בכלל, התקשיתי לפקוח את העיניים, לעבוד מול מחשב או לצפות בטלוויזיה. השיא היה כשאימי האהובה נפטרה, ולא הצלחתי לבכות עם דמעות. אפילו לא בהלוויה. בכי ללא דמעות זה נורא. אי אפשר לפרוק את הכאב", מספרת אסתר גפן (54) מישוב קהילתי בצפון הארץ. "כעת, בזכות הטיפול הזה, לפעמים זולגות לי דמעות, ואני נהנית מכל דמעה".
קראו עוד:
כשגפן מדברת על "הטיפול הזה", היא מתכוונת לסרום אוטולוגי, טיפות עיניים שמופקות מהפלזמה (מרכיב הדם ללא תאי דם) של המטופלים. הבנתם נכון - המרכיב העיקרי בטיפות האלו הוא הדם של המטופלים עצמם. מדובר בטיפול המיועד לאנשים הסובלים ממחלות עיניים, שמובילות ליובש חמור. "זהו טיפול קו אחרון לאנשים הסובלים מתסמונת עין יבשה. הדבר מוביל לסבל רב, גרד בלתי נסבל, כאבים ופגיעה באיכות החיים עד לסכנת עיוורון", מסביר ד"ר מייקל מימוני, מנהל יחידת הקרנית במרכז הרפואי רמב"ם.
אסתר גפן: "לפני הטיפול הזה, לא היו לי דמעות בכלל, התקשיתי לפקוח את העיניים, לעבוד מול מחשב או לצפות בטלוויזיה. השיא היה כשאימי האהובה נפטרה, ולא הצלחתי לבכות עם דמעות. אפילו לא בהלוויה. בכי ללא דמעות זה נורא. אי אפשר לפרוק את הכאב. בזכות הטיפול, לפעמים זולגות לי דמעות, ואני נהנית מכל דמעה"
הטיפול החדשני בסרום הפלזמה נכנס לשימוש רק לפני מספר חודשים וכבר משרת מאות מטופלים, "וזה רק הולך ותופס תאוצה", מציין ד"ר מימוני. לצד הסרום האוטולוגי (עצמי) ישנם מוצרים נוספים המופקים לטיפול באותה הבעיה, כפלזמה עשירה בטסיות דם, פלזמה עשירה בגורמי צמיחה וציטוקינים, ותוצר פירוק טסיות דם. "מטרתם המשותפת היא חיקוי התפקוד של הדמעות הטבעיות. מחקרים קליניים בבני אדם מראים פרופיל טוב מבחינת הבטיחות והיעילות של כל המוצרים. זה יכול להוות טיפול מצוין למטופלים שלא מגיבים מספיק לטיפולים אחרים".
הסרום מדולל ל-20 עד 50 אחוז, במטרה להוריד את ריכוזם של פקטורים מסוימים שעשויים לעכב ריפוי. "מחקרים שהראו כי בדילול הסרום ל-20 אחוז מתקבלת תמיסה הדומה מאוד לדמעות שלנו", מסביר ד"ר מימוני, ולצד זה הוא מדגיש, כי ממחקרים אחרים עלה שחלק מהמטופלים מגיב טוב יותר לריכוזים גבוהים יותר של הסרום האוטולוגי.
6 צפייה בגלריה
ד"ר מייקל מימוני
ד"ר מייקל מימוני
טיפול קו אחרון לאנשים הסובלים מתסמונת עין יבשה. ד"ר מייקל מימוני
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
לאחרונה הכיר משרד הבריאות בטיפות אלה כמוצר דם ובכך פתח את האפשרות לבנקי הדם לתת את השירות. בנק הדם של רמב"ם הוא חלוץ בתחום והמטופלים מופנים אליו על ידי רופאי העיניים מרחבי הארץ. ד"ר מימוני, המשמש גם כיו"ר חוג הקרנית הישראלי, מדגיש כי הטיפול מצריך אישור מיוחד ואינו נמצא בסל הבריאות. "כ-60 אחוז מבני 60 ומעלה עלולים לסבול מיובש בעיניים ויכולים להיעזר בטיפול הזה, בהנחה שהטיפול הרגיל לא מסייע להם".
האם יש עדויות קודמות לשימוש במוצרי דם עצמיים לטיפול בעין? "הרעיון של שימוש במוצרים שמקורם בדם כטיפות עיניים לטיפול במחלות הוצע כבר לפני כמה עשורים. עדות ראשונה לכך היא משנת 1975 כאשר פיתחו משאבת זילוף עינית ניידת המשמשת להעברת סרום או פלזמה אוטולוגיים לפני שטח העיניים של חולים עם כוויות כימיות. עשור לאחר מכן, דווח לראשונה על השימוש בטיפות עיניים סרום אוטולוגיות בטיפול בחולי עין יבשה הקשורה לתסמונת סיוגרן (Sjögren)".
כיצד זה נעשה? "המטופלים מגיעים אחת לכמה חודשים אל בנק הדם, שם נלקח מהם דם ממנו מפיקים את הסרום בתהליך סטרילי. לאחר מכן מקבל המטופל את הסרום הטיפולי בבקבוקונים לשימוש על פי הנחיות הרופא".
6 צפייה בגלריה
הפקת סרום אוטולוגי
הפקת סרום אוטולוגי
הסרום נשמר בבקבוקונים בהקפאה
(צילום: ולדיסלב קונסטנטינובסקי)
ד"ר לילך בונשטיין, מנהלת מעבדת בנק הדם ברמב"ם, אשר יזמה והקימה את השירות במרכז הרפואי, היא חברה בקבוצת העבודה הבינלאומית בתחום. "טיפות העיניים מיוצרות מנוזל הדם לאחר שהוא עובר קרישה. בתהליך זה הטסיות פורקות את כל החומרים ה'טובים' המשתתפים בתהליכי ריפוי טבעיים בגוף, מהם אנחנו מרכיבים את הסרום. הסרום דומה מאוד בתכונותיו לדמעות ולכן מהווה תחליף דמעות מצוין. תוספת החומרים שהשתחררו מהטסיות מעניקה לו יתרון נוסף".
ד"ר בונשטיין: "ההשפעה החיובית של סרום אוטולוגי ומוצרי דם הוכחה גם מחקרית בטיפול במגוון מחלות פני השטח החיצוני של העיניים, כולל עין יבשה, פגם אפיתל בקרנית, כיב בקרנית, כוויה כימית, חסר בתאי גזע ועוד"
ד"ר בני בן ארי (76) מחיפה משתמש בסרום על רקע השתלת מח עצם שעבר, טיפול המוביל לעיתים קרובות לסיבוכים וביניהם התפתחות תסמונת העין היבשה. "הטיפולים הראשונים הפתיעו לטובה. לקחתי את הסרום ארבע פעמים ביום ואכן הייתה הקלה מידית והיו לי בהחלט ימים טובים. כעת, אני באמצע החודש השלישי לטיפול וכמו כל דבר בחיים, יש יום עסל ויום בסל. זו לא תרופת פלא במאה אחוז, אך לא ספק מקלה מאוד. יש לי הרבה תופעות לוואי בעקבות ההשתלה וכל טיפול מסייע ועוזר. לעומת מה שהיה קודם - ההקלה משמעותית".

"ביקוש אדיר מצד מטופלים"

במעבדת הדם לוקחים לפחות 100 מ"ל של דם מהמטופל למבחנות או לשקיות ייעודיות וללא חומר נוגד קרישה, במטרה להגיע לקרישה מוחלטת. המבחנות או השקיות מאופסנות כשעה בטמפרטורת החדר או עד ליום המחרת, באפסון בקירור, לצורך הקרישה. "לאחר מכן מכניסים אותן לצנטריפוגה במטרה להפריד את הסרום (הנוזל) מתאי הדם. הסרום, נוזל שקוף וצהבהב, נאסף ומדולל באופן סטרילי בתמיסת מלח מאוזנת, לריכוז הרצוי לפי הנחיות הרופא", מסבירה ד"ר בונשטיין.
6 צפייה בגלריה
הפקת סרום אוטולוגי
הפקת סרום אוטולוגי
זה לא מרפא, אבל מקל מאוד ויוצר מעין שכבה שומנית שלא מתאדה מהר, כך שתחושת היובש פוחתת. הפקת סרום אוטולוגי
(צילום: ולדיסלב קונסטנטינובסקי)
לדברי ד"ר בונשטיין, ניתן לאחסן את הסרום בפריזר הביתי לשלושה חודשים ולהפשיר בכל פעם בקבוק טיפות אחד, שנשמר במקרר עד שלושה ימים. "מכיוון שהסרום אינו מכיל חומרי שימור, צריך להשתמש בו לא יותר משלושה ימים לאחר ההפשרה. חשוב מאוד לשמור אותו קר כדי שלא יזדהם. כבר קרה שאנשים נסעו לטיולים בעולם כשהם מצוידים בבקבוקונים תוך שמירה קפדנית על תנאי הקירור".
מה היתרון של הסרום האוטולוגי על פני טיפולי העיניים הקונבנציונליים, דוגמת תחליפי דמעות? "טיפות העיניים מהסרום האוטולוגי מכילות חומרים טבעיים המשמשים לריפוי פצעים בגוף, לחיזוק ולתמיכה בתאים, ולכן הם עוזרים לרקמה, לקרנית ולתאים של העין ומזינים אותם, וזאת מעבר לפעולת הדמעות. זה לא מרפא, אבל מקל מאוד ויוצר מעין שכבה שומנית שלא מתאדה מהר, כך שתחושת היובש פוחתת. ההשפעה החיובית של סרום אוטולוגי ומוצרי דם הוכחה גם מחקרית בטיפול במגוון מחלות פני השטח החיצוני של העיניים, כולל עין יבשה, פגם אפיתל בקרנית, כיב בקרנית, כוויה כימית, חסר בתאי גזע ועוד".
6 צפייה בגלריה
ד"ר לילך בונשטיין
ד"ר לילך בונשטיין
"כאוהבת טסיות, אמרתי לעצמי שאני חייבת שזה יהיה בבנק הדם שלנו". ד"ר לילך בונשטיין
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
גם ד"ר בונשטיין מדגישה כי לטיפול יש ביקוש אדיר מצד המטופלים. "שמעתי על הטיפול בכנס בנקי דם בחו"ל וכ'אוהבת טסיות'", היא מחייכת, "אמרתי לעצמי שאני חייבת שזה יהיה בבנק הדם שלנו ברמב"ם. קידמתי את הנושא גם מול משרד הבריאות. כל זה לא היה קורה אילולי תמיכתה של הנהלת בית החולים והתגייסותן של שתי עובדות בבנק הדם שלנו – אילנית בנעים וקלרה סמרקטין - שהסכימו ברוח של חלוציות לחבור אליי ולעזור לי להרים את זה מאפס".

קינאן בן השלוש קיבל את הסרום מתרומת דם

ישנם מקרים שבהם נעזרים גם בסרום שהופק מתורם. "יש מטופלים שלא יכולים לתרום לעצמם את כמות הדם הנדרשת בשל מחלה, למשל חולים במחלות אוטואימוניות או כשמדובר בילדים, שמהם לא ניתן לקחת נפח דם כזה. במקרים כאלה ותחת אישור מיוחד של משרד הבריאות, התחלנו להפיק לאחרונה טיפות מסרום של תורמי דם בריאים. עד כה עשינו שלוש פעמים את ההליך הייחודי הזה, כאשר הצעיר ביותר היה בן שלוש. בינתיים התורמים כולם הם עובדי בנק הדם אצלנו ברמב"ם, שהתגייסו למען המטרה החשובה".
6 צפייה בגלריה
קינאן
קינאן
קינאן וטיפות העיניים שהוכנו מתרומת דם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
לינה אלקדאסה מטירה, אמא של קינאן שבקרוב יחגוג יום הולדת שלוש, מספרת על תרומת הסרום שקיבל בנה לאחר אירוע דריסה בכניסה לביתו בחודש יוני האחרון, שהסתיים בפציעת ראש אנושה. "קינאן הוא בהחלט סיפור של נס. אלוהים החזיר אותו אלינו במתנה. קרנית העין שלו נפצעה קשה ומאז היא משותקת ויש לה יובש יתר. ככל שהוא ממצמץ, הפציעה שבקרנית משתפשפת וכתוצאה מזה היא נפגעת יותר. בשבעת החודשים שעברו מאז הפציעה, הוא נותח ארבע פעמים כדי שהעין לא תהיה יבשה. ואז הוחלט בבנק הדם ברמב"ם לנסות את סרום הפלא שהוכן במיוחד עבורו מתרומות".
6 צפייה בגלריה
קינאן
קינאן
קינאן והוריו. מצבה של העין השתפר מאוד
על השפעת הסרום היא מספרת: "עבר כמעט חודש מאז שהתחלתי לטפטף לו שלוש פעמים ביום טיפות מהסרום ואני רואה שמצבה של העין השתפר מאוד. הרופא המטפל באיכילוב אמר שיש שיפור ובקרוב נבדוק איך וכמה זה עוזר לו. קינאן לא רואה עדיין בעין זו, אבל לא יודעים אם בגלל העיוורון או בגלל הפצע ובגיל הזה קשה לאבחן בבדיקות ראייה. אני מקווה שעם הסרום הזה הוא ירגיש טוב יותר. אנחנו מטפלים ומחכים בתקווה שזה מאוד יעזור לו. הרופאים ואנשי הצוות ברמב"ם ובאיכילוב עושים הכול כדי שההליך יצליח ושקינאן יחזור לראות".