מתברר שלמשבר האקלים יש השפעה נוספת על איכות החיים שלנו: הוא מזיק לבריאות העיניים – כך אומר ד"ר דוד ישראלי, מומחה לקרנית ומנתח עיניים בכיר ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים ד"ר לוינגר" מקבוצת "דנאל" ובבית החולים כרמל. לדבריו, חשיפה לגורמים סביבתיים שונים כמו מזהמים, גזים רעילים וכימיקלים, חיידקים, עישון, לחות משתנה, שינויים בטמפרטורה, קרינה אולטרה־סגולה ועוד עלולה להוביל לבעיות עיניים קשות. איזה? "קטרקט, דלקת הלחמית, גלאוקומה, כוויות שמש שיוצרות עיוורון, פטריגיום (צמיחה של הקרום הרירי), דלקת בקרנית, צריבה סולרית ברשתית, ניוון מקולרי ועוד".
קראו עוד:
איך זה קשור למשבר האקלים? "ניקח לדוגמה את דלדול שכבת האוזון: הוא מוביל לעלייה בחשיפה לקרינה אולטרה־סגולה, אשר יכולה להיות בעלת השפעות חמורות על העיניים שלנו. עיניים בנויות כדי להגן על עצמן מפני עצמים זרים כגון אבק, רוח ואור בהיר מאוד, אך מובן שלצורך הראייה הן צריכות להישאר פתוחות. כך קורה שבמצב של חשיפה כרונית למזהמים רעילים דרך האוויר והמים עלולה להיווצר פגיעה".
2 צפייה בגלריה
שריפה של חורש כתוצאה ממשבר האקלים
שריפה של חורש כתוצאה ממשבר האקלים
משריפות ביערות לגירוי ויובש בעיניים
(צילום: AP)
אתה יכול לתת דוגמאות למזהמים? "למשל, מקלחת במים שזוהמו בכימיקלים. הנזק לא קורה מיד, אלא לאט ולאורך זמן. גם חשיפה למקורות הצפת אור, שנובעים מהתחממות כדור הארץ ומקרינה פוגעת בראייה שלנו".
"אנחנו כבר יודעים שטרכומה (הגורם המוביל לעיוורון כתוצאה מזיהום חיידקי) מתפשטת בקלות רבה בקהילות עם גישה מועטה למים נקיים. מים מלוכלכים ומזוהמים הם גם כר גידול למחלות כמו אונקוצרקיאזיס, מחלה טפילית שעלולה להוביל גם לעיוורון"
מה זה בעצם עושה? "גורם להזדקנות מוקדמת של העדשה הטבעית של העין. הדבר נפוץ בעיקר באוכלוסיות שחיות קרוב לקו המשווה, שם השמש חזקה יותר. הנזק יכול להיגרם לא רק על גלגל העין, אלא גם על עור העפעף. הוא יכול לכלול אדמומיות של העור, ייצור רקמות מתות, נגעים וגידולים".
2 צפייה בגלריה
מחלות עיניים בשל זיהום ומשבר אקלים
מחלות עיניים בשל זיהום ומשבר אקלים
מחלות עיניים, יובש וסכנת עיוורון בשל משבר האקלים
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי מים? "שינויי אקלים יכולים להשפיע לרעה גם על איכות המים ועל זמינותם. אזורים בעולם שמראש סובלים מאיכות מים ירודה יושפעו עוד יותר. לדוגמה, אנחנו כבר יודעים שטרכומה (הגורם המוביל לעיוורון כתוצאה מזיהום חיידקי) מתפשטת בקלות רבה בקהילות עם גישה מועטה למים נקיים. מים מלוכלכים ומזוהמים הם גם כר גידול למחלות כמו אונקוצרקיאזיס, מחלה טפילית שעלולה להוביל גם לעיוורון".
יובש בעיניים גם קשור לעניין? "כן. באזורים שבהם הטמפרטורות עולות כתוצאה משינויי האקלים יש עלייה בתסמינים אצל אנשים הנוטים ליובש בעיניים, וגם עשן משריפות שנגרמות בשל החום המוגבר עלול לגרום לגירוי שכזה".