כ-322 מיליון איש בעולם סובלים מדיכאון. בכל שנה הדיכאון משפיע על אחד מ-15 אנשים בעולם, כשאחד מכל שישה צפוי לחוות דיכאון במהלך חייו. דיכאון הוא הגורם המוביל למצבי אובדנות וגם הסיבה מספר אחת לאובדן כושר עבודה.
קראו עוד:

הורמון האושר: האם הסרוטונין אשם?

בחודש שעבר פורסם בכתב העת המדעי Nature מאמר שסקר 17 מחקרים שבדקו את הקשר בין דיכאון לסרוטונין. מסקנת כותבי המאמר הייתה שהמחקרים אינם מספקים תמיכה לתיאוריה הקובעת שדיכאון נגרם מרמות נמוכות או מפעילות מופחתת של המוליך העצבי, "הורמון האושר", סרטונין.
אז מה יכול להיות אם כן ההסבר לדיכאון? שני מאמרי סקירה גדולים, אחד שפורסם בשנת 2020 במגזין Neuron ומאמר שני שהופיע בכתב העת האמריקאי לפסיכיאטריה ב-2015, מדברים על הקשר בין דלקת לדיכאון - לפחות בקרב חלק מהסובלים מהמחלה.
דלקת היא תהליך בו המערכת החיסונית שלנו מגיבה לאיזשהו גירוי כמו חיידק או גוף זר. זהו תהליך שמגן עלינו כשהוא מתרחש בתגובה לגירויים הללו ומסתיים במהירות. אולם, כשהתהליך הדלקתי נמשך מעבר לתגובה הקצרה הרצויה, הוא גורם לנו לנזקים. כיום ידוע שמרבית המחלות הכרוניות, כמו מחלות לב, סוכרת, תסמונת מטבולית, מחלות פרקים, ואסטמה, מאופיינות במצב דלקתי מוגבר.
המאמר מ-2020 מצטט שלושה מחקרי סקירה גדולים שמצאו בחולים עם דיכאון רמות מוגברות של ציטוקינים דלקתיים. כותבי המאמר מציינים שקיימים מחקרים על כך שדיכאון יכול להוביל לדלקת, והדלקת יכולה להוביל לדיכאון: רמה גבוהה של סמני דלקת בדם ניבאה התפתחות של דיכאון בהמשך, וקיום של דיכאון ניבא הופעת רמה מוגברת של סמני דלקת.
9 צפייה בגלריה
אימהות
אימהות
דיכאון יכול להוביל לדלקת, והדלקת יכולה להוביל לדיכאון
(צילום: Shutterstock)
האם הדלקת המוגברת קיימת בכל חולי הדיכאון? מחקרים שבדקו קבוצות של חולים עם דיכאון, שכללו גם חולים מטופלים תרופתית, הראו תוצאות מעורבות . אך במחקר מ-2018 שהתפרסם אף הוא במגזין Neuron , ובו נבדקו חולים עם דיכאון שמעולם לא קיבלו טיפול תרופתי למחלה, נמצאו אצל רובם רמות מוגברות של סמני דלקת.
איך הדלקת קשורה לדיכאון?
  • רמות מוגברות של חומרים דלקתיים פוגעות במטבוליזם של נוירוטרנסמיטרים, פוגעות בבריאות העצבים, ומשנות את הפעילות העצבית באזורים במוח שקשורים למצב הרוח.
  • במצבי דלקת מערכת העצבים המרכזית מקבלת התראה להפעיל ״התנהגויות של מחלה״ שכוללות מצב רוח ירוד, עייפות, חוסר חשק, עליה ברגישות לכאב, אובדן תיאבון, וירידה בתפקוד המוחי - סימפטומים המחקים דיכאון.
  • כאשר נותנים חומרים מעודדי דלקת כמו ציטוקינים או חיסונים לאנשים בריאים, מופיעים אצלם החמרה במצב הרוח, עייפות ועלייה ברגישות לכאב.
  • ישנם טיפולים בציטוקינים (חומרים מעודדי דלקת) שניתנים לחולי סרטן ולחולים במחלות וירליות כרוניות. טיפולים אלה מובילים לדיכאון בקרב עד ל-45% מהמטופלים.
9 צפייה בגלריה
המפתח לדיכאון? ציטוקינים בפעולה
המפתח לדיכאון? ציטוקינים בפעולה
המפתח לדיכאון? ציטוקינים בפעולה
(איור: shutterstock)

10 מצבים שכיחים שנמצאו כקשורים לדיכאון

1. מצבי לחץ וטראומה מצבים של לחץ פסיכולוגי, כולל טראומה פסיכולוגית חריפה, מצבי לחץ כרוניים וחשיפה לטראומה בילדות, מגבירים מאוד את הסיכון ללקות בדיכאון. יש עדויות לכך שסוגים שונים של לחצים פסיכולוגיים יכולים להפעיל תהליכים דלקתיים על ידי עלייה בחומרים מעודדי דלקת וירידה בחומרים נוגדי דלקת
2. שינויים בחיידקי המעי הציר מוח-מעי הינו מערכת של תקשורת דו-כיוונית בין מערכת העצבים המרכזית לבין מערכת העיכול. לחצים גופניים או נפשיים יכולים לשנות את הרכב חיידקי המעי, והשינוי בהרכב החיידקים ובחומרים שהם מייצרים יכול להשפיע על המוח ועל התגובות הרגשיות.
9 צפייה בגלריה
מאכלים בריאים לעיכול
מאכלים בריאים לעיכול
נמצא שפרוביוטיקה יכולה להפחית סימפטומים של דיכאון
(צילום: Shutterstock)
בנוסף, בחולים עם דיכאון מוצאים בדם שכיחות מוגברת של נוגדנים כנגד חיידקי המעי. זהו ממצא לא תקין וההשערה היא שחדירת החיידקים מהמעי לזרם הדם מובילה לתהליך דלקתי ובעקבותיו מתפתח הדיכאון. קיימות גם עדויות במחקרים בבני אדם על כך שפרוביוטיקה יכולה להפחית סימפטומים של דיכאון, בכך שהיא מפחיתה את התהליך הדלקתי.
3. תזונה הרגלי התזונה שלנו השתנו מאוד. החלפנו מזון עשיר בסיבים וברכיבים תזונתיים מועילים כמו חומצות שומן מסוג אומגה 3, בתזונה מתועשת, עשירה בסוכר מעובד ובחומצות שומן מסוג אומגה 6.
9 צפייה בגלריה
מזון מעובד
מזון מעובד
תזונה לא בריאה מאופיינות ברמות גבוהות של סמני דלקת
(צילום: Shutterstock)
מחקרים רבים בדקו את הקשר בין תזונה לדיכאון, והשוואה בין סוגי תזונה שונים הראתה שדיאטות בריאות (עשירות בירקות ופירות, בשמן זית ובדגים), קשורות בסיכון מופחת לדיכאון ויכולות לספק הגנה מסוימת מהתפתחות של דיכאון בהמשך.
אחד המנגנונים העיקריים שיכולים להסביר את הקשר בין התזונה לבין השכיחות של הדיכאון הוא הדלקת. תזונה בריאה מאופיינות ברמות נמוכות של סמני דלקת, ואילו תזונה לא בריאה מאופיינות ברמות גבוהות שלהם.
4. חוסר בפעילות גופנית ישנן עדויות מרובות לכך שפעילות גופנית מהווה טיפול יעיל בדיכאון, וכן עדויות מחקריות שפעילות גופנית סדירה מגינה מפני התפתחות של דיכאון חדש. אחד ההסברים האפשריים לכך שפעילות גופנית היא נוגדת דיכאון הוא הירידה בדלקת. באנשים פעילים גופנית מוצאים רמות נמוכות יותר של סמני דלקת מאשר באנשים שאינם פעילים.
9 צפייה בגלריה
אימוני כוח
אימוני כוח
פעילות הגופנית הובילה לשיפור הדיכאון בשליש מהמטופלים שלא הגיבו קודם לטיפול התרופתי
(צילום: shutterstock)
מחקר שבדק השפעה של תוספת של פעילות גופנית לאנשים שלא הגיבו לטיפול תרופתי בדיכאון, הראה שהפעילות הגופנית הובילה לשיפור הדיכאון בשליש מהמטופלים שלא הגיבו קודם לטיפול התרופתי. יותר מכך, הפעילות הגופנית נמצאה יעילה כמו או יותר מההשפעה של תוספת טיפול תרופתי לדיכאון.
5. השמנה דיכאון הוא גורם סיכון להשמנה, והשמנה היא גורם סיכון לדיכאון . ניתוח של מחקרים (מטא אנליזה) מ-2010 הראה שלאנשים עם דיכאון יש סיכון גבוה ב-58% להפוך לבעלי עודף משקל, והסיכון לפתח דיכאון גבוה ב-55% אצל מי שסובלים מעודף משקל.
9 צפייה בגלריה
ילד בעודף משקל הצופה בטלוויזיה
ילד בעודף משקל הצופה בטלוויזיה
הסיכון לפתח דיכאון גבוה ב-55% אצל מי שסובלים מעודף משקל
(צילום: Shutterstock)
השמנה מתאפיינת במצב דלקתי כרוני עם רמות גבוהות של חומרים דלקתיים בדם. זה יוצר מעגל קסמים: רקמת השומן מפרישה חומרים דלקתיים שגורמים להפרשה מוגברת של קורטיזול. הקורטיזול מעודד הצטברות תאי שומן, והתהליך חוזר על עצמו.
עלייה במצב הדלקתי הקשורה בהשמנה היא ככל הנראה ההסבר לעלייה הנצפית בתחלואה, כולל דיכאון, באנשים עם עודף משקל.
6. עישון שכיחות המעשנים בקרב אנשים עם דיכאון גבוהה בהרבה משכיחותם בקרב אנשים ללא דיכאון. מספר מחקרים שנערכו בשנים 2010-2008 הראו שהעישון מגביר את הסיכון לדיכאון, ושהדיכאון מגביר את הסיכוי לעשן.
אחד המנגנונים דרכם העישון יכול להוביל לדיכאון הוא הגברת התהליך הדלקתי. עשן הסיגריות מכיל חומרים כימיים רבים והללו גורמים לעלייה בחומרים הדלקתיים הדומים לאלה שמוצאים אצל חולים הסובלים מדיכאון.
9 צפייה בגלריה
סיגריה
סיגריה
אחד המנגנונים דרכם העישון יכול להוביל לדיכאון הוא הגברת התהליך הדלקתי
(צילום: shutterstock)
עשן הסיגריות מכיל גם רדיקלים חופשיים שגורמים לנזק ישיר לרקמות, כולל אלה של מערכת העצבים המרכזית. ההשערה היא שדרך המנגנונים של הדלקת ושל הרדיקלים החופשיים - עישון הסיגריות יכול להגביר את הסיכון לדיכאון.
7. חורים בשיניים ועששת בחולים עם מחלות פסיכיאטריות נמצאה שכיחות מוגברת של בריאות לקויה של השיניים והחניכיים. מחקר מאטלנטה שבדק לפני עשור 80,00 אנשים, מצא שאנשים שסבלו מדיכאון פנו פחות לשירותי רפואת שיניים, והיו בעלי סיכון גבוה יותר לאיבוד שיניים. מחלות שיניים וחניכיים הן מצב דלקתי. במחלות החניכיים מוצאים מצב של דלקת מפושטת, ועלייה בסמני הדלקת בדם.
8. הפרעות בשינה מאמר מ-2019 שהתפרסם בעיתון לרפואה מולקולרית של התא מתאר את הקשר בין הפרעות בשינה לדיכאון: הפרעות בשינה מעלות פי שניים את הסיכון לדיכאון. חוסר שינה מעודד ייצור של ציטוקינים דלקתיים, ובכך יכול להאיץ התפתחות של דיכאון. מנגד, מצב דלקתי מוגבר פוגע בשינה. ההערכה היא ש-80 עד 90 אחוז מהסובלים מדיכאון סובלים גם מהפרעות בשינה.
9 צפייה בגלריה
פרעות בשינה מעלות פי שניים את הסיכון לדיכאון
פרעות בשינה מעלות פי שניים את הסיכון לדיכאון
פרעות בשינה מעלות פי שניים את הסיכון לדיכאון
(צילום: Shutterstock)
9. חוסר בוויטמין די חוסר בוויטמין D הוא מצב נפוץ ביותר באוכלוסייה. לוויטמין זה ישנם תפקידים חשובים בגוף, ומלבד שמירה על בריאות העצם יש לו תפקיד בשעון הביולוגי שלנו, בשינה, בהשפעה על אזורים שונים במוח ובשגשוג תאי עצב. סקירת מאמרים מ-2020 הראתה שיש קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D וסימפטומים של דיכאון. יש גם מחקרים המראים שלוויטמין זה יכולה להיות השפעה נוגדת דיכאון. מחקרים בבני אדם הראו שמתן של ויטמין D יכול להוריד רמות של סמנים דלקתיים.
10. רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3 המקור העיקרי של חומצות שומן מסוג אומגה 3 הוא מדגים שמנים. מחקרים רבים מראים שחומצות שומן מסוג אומגה 3 יכולות להוביל לירידה במצבי דלקת. באנשים הסובלים מדיכאון יש באופן ממוצע רמות נמוכות יותר של אומגה 3 מאשר באנשים שאינם סובלים מדיכאון. מחקרים הדגימו שבאנשים עם הרמות הנמוכות ביותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3 מוצאים את רמות הדיכאון החמורות ביותר.
9 צפייה בגלריה
אומגה 3 - עשויה לשפר דלקתיות ודיכאון
אומגה 3 - עשויה לשפר דלקתיות ודיכאון
אומגה 3 - עשויה לשפר דלקתיות ודיכאון
(צילום: shutterstock)
השורה התחתונה: דיכאון ודלקת קשורים זה בזה ומחמירים זה את זה. החדשות הטובות הן שרוב הגורמים הללו ניתנים לשינוי על ידי תזונה בריאה ושינויים באורח החיים שיאפשרו גם להפחית את הסיכון לפתח דיכאון וגם לשפר דיכאון קיים.
בכתבה הבאה נדבר על הדרכים הטבעיות שבהן אתם יכולים לנסות ולמנוע דיכאון ולטפל בו
ד״ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית