עוד הוכחה ליעילות של החיסון השלישי נגד הקורונה: מחקר של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד, שהתפרסם הלילה (שבת) בכתב העת Lancet, מעלה כי המנה השלישית של החיסון, הבוסטר, מפחיתה אשפוזים ב-93%, מחלה קשה ב-92% ותמותה ב-81%.
קראו עוד:
המחקר נערך בין 30 יולי ל-23 בספטמבר השנה והשווה בין 728,321 מטופלי כללית שקיבלו מנת חיסון שלישית, לבין מספר זהה של מטופלים שקיבלו שתי מנות בלבד כחמישה חודשים קודם לכן.
1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
עמדת חיסון בתל אביב, אוגוסט 2021. מחקר קודם הוכיח שהחיסון יעיל גם לבני נוער
(צילום: EPA)
"המחקר כלל ניתוח נוסף, ברמת האוכלוסייה, שמצא כי בכל קבוצת גיל החלו שיעורי ההדבקה לרדת שבוע עד עשרה ימים לאחר שהקבוצה נעשתה זכאית למנה השלישית", מסרו החוקרים. "המתאם בין תוצאות ניתוח זה לבין תוצאות האנליזה הראשית, שבוצעו בשיטות שונות וברזולוציה שונה (רמת המטופל הבודד לעומת רמת האוכלוסייה), מגדיל את הוודאות לכך שממצאי המחקר מדויקים".
פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר, הסביר: "התוצאות מדגימות באופן משכנע כי המנה השלישית של החיסון יעילה ביותר במניעת תחלואה קשה ואשפוז עקב מחלת הקורונה בקבוצות גיל שונות ובתתי-קבוצות שונות באוכלוסייה. התוצאות חשובות ביותר ונותנות מידע מבוסס לכל מי שעדיין מהסס לגבי קבלת המנה השלישית - בישראל ובמדינות אחרות".
"המחקר כלל ניתוח נוסף, ברמת האוכלוסייה, שמצא כי בכל קבוצת גיל החלו שיעורי ההדבקה לרדת שבוע עד עשרה ימים לאחר שהקבוצה נעשתה זכאית למנה השלישית", מסרו החוקרים. "המתאם בין תוצאות ניתוח זה לבין תוצאות האנליזה הראשית מגדיל את הוודאות לכך שממצאי המחקר מדויקים"
ממחקר נוסף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד שפורסם לאחרונה, עולה כי בקרב בני נוער בגילי 12 עד 18 שקיבלו חיסון של פייזר נגד הקורונה נרשמה יעילות של 90% במניעת בהדבקה ויעילות של 93% בהופעת מחלה תסמינית. המחקר נערך במהלך הגל הרביעי של הקורונה, בין 8 ביוני ל-14 בספטמבר. הוא התבסס על נתונים של 94,354 בני נוער ישראלים שהתחסנו, מול מספר זהה של לא מחוסנים, אם כי במהלך המחקר הספיקו להתחסן כ-14 אלף נערים מהקבוצה השנייה.
"עם פרוץ הגל הרביעי, עקב זן דלתא, עלתה השאלה אם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם נגד זן זה, כפי שהוא הגן מפני זן אלפא", אמר פרופ' בליצר. "מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה בגל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכלה לספק תשובה לשאלה. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד-משמעי כי החיסון יעיל ביותר במניעת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית שבוע לאחר קבלת שתי מנות.
"תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה נגד זן דלתא דומה מאוד לזו שנצפתה בקרב מבוגרים צעירים נגד זן אלפא בעבר. מסקנות אלו מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים".