פריצת דרך משמעותית במאבק באיידס: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר הערב (ג') זריקה ארוכת טווח למניעת הדבקה בנגיף ה-HIV, במקום גלולות ה-PrEP היומיות. הזריקה, Apretude, ניתנת אחת לחודשיים ומונעת בשיעור גבוה מאוד את הסיכון להידבק בנגיף.
קראו עוד:
שני ניסויים של ה-FDA שניתחו את הבטיחות ואת היעילות של התרופה מצאו כי היא נוטה להפחית את סיכון ההדבקה ב-HIV יותר מהתרופות היומיות שניתנות דרך הפה - ב-69% עבור גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, וב-90% עבור נשים.
"האישור מוסיף כלי חשוב במאמץ לסיים את מגפת ה-HIV", אמרה ד"ר דברה בירנקרנט, מנהלת חטיבת התרופות האנטי-ויראליות במרכז להערכת תרופות ב-FDA. "הזריקה הזו תהיה קריטית לטיפול במגפת ה-HIV במיוחד לקבוצות מסוימות, שבהן ההקפדה על נטילה יומיומית של התרופות לא הייתה אופציה ריאלית".
הזריקה החדשה, שמיוצרת על ידי גלקסו סמית' קליין, פועלת על אנזים של נגיף ה-HIV - אינטגראז - החיוני לשכפולו. במחקר אחרון על הזריקה נבדקו 3,223 נשים בגילי 18 עד 45 שהיו בסיכון גבוה להידבק ב-HIV מ-20 ערים בשבע מדינות אפריקה: בוצוואנה, מלאווי, דרום אפריקה, אוגנדה וזימבאבווה.
הנבדקות חולקו לכמה קבוצות שקיבלו את הזריקה אחת לשמונה שבועות או את הגלולה הנלקחת דרך הפה, או תרופת פלצבו (שאינה מכילה חומר פעיל). התוצאות הראו שהזריקה הייתה אפקטיבית ב-89% יותר מהגלולה.
שני הטיפולים המונעים, בגלולה ובזריקה, לא גרמו לתופעות לוואי משמעותיות, אם כי בקרב אלה שנטלו את הגלולה היו מעט יותר תלונות על בחילות. אף אחת מהנשים לא הפסיקה את הטיפול באמצע המחקר.
2 צפייה בגלריה
איידס HIV בדיקת דם
איידס HIV בדיקת דם
"הזריקה הזו תהיה קריטית לטיפול במגפת ה-HIV במיוחד לקבוצות מסוימות, שבהן ההקפדה על נטילה יומיומית של התרופות לא הייתה אופציה ריאלית"
(צילום: shutterstock)
מחקר קודם בזריקה הראה כי היא יעילה גם לגברים: המחקר, שהחל ב-2016 וכלל 4,500 משתתפים מרחבי העולם, הראה כי שיעור ההדבקה בקרב גברים שקיבלו את הזריקה עמד על 0.38%, בעוד ששיעור ההדבקה בקרב אלה שנטלו את הגלולה עמד על 1.21% - 69% יותר ממקבלי הזריקה.
מספר מחקרים בעבר כבר הראו כי אלו שנטלו את הגלולה כטיפול PrEP למניעת הדבקה ב-HIV, נדבקו משום שלא נטלו את הטיפול מדי יום. התקווה היא שזריקה אנטי-ויראלית תסייע להפחית את סיכון ההדבקה בלי צורך בטיפול מונע יומי.