יותר מ־300 בני אדם עד גיל 64, שקיבלו את מנת החיסון השנייה נגד קורונה, ועדיין לא התחסנו בבוסטר, נדבקו בנגיף ולקו במחלה קשה. 35 מהם נפטרו. מדובר בנתונים מהגל הרביעי, עד ה־18 בספטמבר, שמצביעים באופן חד־משמעי על דעיכת החיסון לאחר כחצי שנה.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה. הבוסטר יעיל
חיסון קורונה. הבוסטר יעיל
חיסון קורונה. הבוסטר יעיל
(צילום: AP)
מהנתונים, שמשקפים את מצב התחלואה מתחילת אוגוסט ועד 18 בספטמבר, עולה כי בפרק זמן זה 290 בני אדם שקיבלו את שתי מנות החיסון אושפזו בבתי חולים במצב קשה, לאחר שחלפה חצי שנה ממועד החיסון השני. 46 אושפזו במצב קריטי ו־35 נפטרו כתוצאה מסיבוכים של הקורונה.
קראו עוד:
עוד עולה מהנתונים כי הפערים בין קבוצות הגיל השונות הם משמעותיים: בני 40 ויותר נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים ולתמותה לעומת שכבות גיל צעירות יותר. בקרב בני 16 עד 39 אושפזו 33 במצב קשה ושישה במצב קריטי. שלושה מהחולים נפטרו. בקרב בני 40 עד 64, לעומת זאת, 257 אושפזו במצב קשה, 40 במצב קריטי, 32 מהם נפטרו. במשרד הבריאות מבהירים שוב, בדומה לפרסומים קודמים ובהמשך להחלטה על מתן מנת החיסון השלישי: הדעיכה בחיסונים הראשונים והשניים ניכרת.
"ברור שיש פה התיישנות של החיסון", אומר פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, "הראינו את העובדה הזו גם בנתונים שלנו, בהדבקות ובתחלואה קשה. ככל שמדובר בצעירים, יש פחות תחלואה קשה, אבל בהחלט רואים אותה בקרב מחוסנים בשתי מנות חיסון של בני 40 ויותר. אפשר לומר שהדעיכה של החיסון היא ברורה אחרי חמישה או שישה חודשים, והיא נרשמת בכל הגילים. אנשים נדבקים ובגילים היותר מבוגרים, בני 40 ויותר, יש גם מקרים קשים. אדם שלא מתחסן בחיסון שלישי לוקח על עצמו סיכון שיחלה, וזה כולל את כל הגילים".
נתונים אלה תואמים את המצב בכל הנוגע לחיבור חולים למכונות לב ריאה (אקמו). נכון לאמש, 54 חולים חוברו למכונות המיועדות לחולים הקשים ביותר – רובם כלל לא מחוסנים.
בקופות החולים דיווחו בימים האחרונים על התעוררות במספר המתחסנים במנה שלישית, אך רבים עדיין מהססים לעשות זאת. כך למשל יותר ממחצית בני ה־30 עד 39 שזכאים להתחסן במנה השלישית, טרם עשו זאת. בקרב בני 19 עד 29 שיעורם עומד על 35%.