חודשיים וחצי אחרי ישראל – אירופה מצטרפת ל"בוסטר": סוכנות התרופות האירופית אישרה הערב (ב') מתן מנת בוסטר לבני 18 ומעלה, בעקבות המחקרים שהראו עלייה במוגנות החיסונית בעקבות המנה השלישית. בסוכנות אישרו עוד מתן מנה שלישית לבעלי דיכוי חיסוני, חודש לאחר המנה השנייה, לאחר שנמצא כי שתי מנות חיסון אינן מספיקות עבורם.
קראו עוד:
מומחי הסוכנות, המקבילה האירופית ל-FDA, קבעו כי על סמך נתונים שהראו עליית רמות הנוגדנים לאחר מתן הבוסטר, כשישה חודשים לאחר המנה השנייה, ניתן לשקול את מתן הבוסטר לפחות שישה חודשים לאחר המנה השנייה לבני 18 ומעלה. מנת הבוסטר שאושרה בשלב זה היא בחיסוני פייזר ומודרנה.
הסוכנות קבעה כי על כל מדינה להחלט בעצמה על עיתוי מתן הבוסטר. המומחים קבעו עוד כי הסיכון לדלקת שריר הלב או תופעות לוואי אחרות נדיר ביותר.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
המומחים קבעו עוד כי הסיכון לדלקת שריר הלב או תופעות לוואי אחרות נדיר ביותר
(צילום: Shutterstock)
בתוך כך הודיעה הסוכנות כי לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת מאוד, ובהם מושתלי איברים, ניתן לתת מנת חיסון שלישית 28 ימים לאחר המנה השנייה. זאת בעקבות מחקרים שהראו שמנה שלישית (שאיננה נחשבת "בוסטר" אלא מנה נוספת), מגבירה את יכולת החולים לייצר נוגדנים נגד קורונה, וכי צפוי שהמינון הנוסף יגביר את ההגנה אצלם.
החלטת הסוכנות מגיעה לאחר שמדינות רבות באירופה כבר החלו במתן חיסוני הבוסטר או שאישרו את הבוסטר ויתחילו במבצע מנת הדחף בקרוב, בהן בריטניה, הונגריה, גרמניה, איטליה, קפריסין ומדינות נוספות. ארה"ב החלה במתן מנת הדחף לפני כשבועיים. במקביל צפוי ה-FDA לדון באישור הרחבת מתן הבוסטר גם לצעירים בשבוע הבא. ב-FDA ממתינים גם לתוצאות נוספות על חיסון הבוסטר בקרב חיילי צה"ל.

ישראל: עומסים בתחנות ההתחסנות

בינתיים נרשמה עלייה ביממה האחרונה בדרישה לחיסוני הבוסטר גם בישראל: עומסים רבים נרשמו בנקודות התחסנות רבות ברחבי הארץ, כשרק אתמול חוסנו מעל 80 אלף איש, מתוכם כ-69 אלף מהם במנת הבוסטר. העומסים הכבדים נבעו ככל הנראה גם משינוי תוקף התו הירוק, הקובע כי הוא פג חצי שנה לאחר המנה השנייה. עד היום חוסנו בישראל במנת הבוסטר מעל 3.5 מיליון איש.