שברים קטנים וגדולים, דימומים וחבלות ראש. הבהלה והצורך להגיע במהירות לממ"ד עלולים לגרום לפציעות ולנפילות. תומר מן, חובש מדריך במד"א, מסביר ל-ynet Live מה לעשות במקרים של חשד לשבר ופציעות נוספות שעלולות להתרחש.

כתבות קודמות בסדרה:
"בתקופה האחרונה אנחנו מקבלים המון קריאות על פציעות בדרך למרחב המוגן, ולא רק מהטילים עצמם", אומר מן. "שברים למשל, זו פציעה שקורית לא מעט פעמים בדרך למרחב. במידה ומישהו נופל ואתם רואים פתאום שאזור המכה אדום ונפוח, או משנה את הצורה שלו, זהו חשד לשבר".
2 צפייה בגלריה
שבר ברגל
שבר ברגל
אודם, נפיחות, שינוי צורה. מהסימנים לשבר בעצם
(צילום: shutterstock)
כיצד נדע אם זה באמת שבר? "ניקח אותו לבית החולים. עד ההגעה לבית החולים או עד שהאמבולנס יגיע, נרצה לא להזיז יותר מדי את הגפה, את היד או הרגל, האזור שנראה לנו שבור וכואב. ניתן במקביל לקרר את המקום - זה יעזור שיהיה טיפה יותר נעים. זה תופס גם לגבי שברים קטנים יותר כמו באצבעות, אשר לא מצריכים ביקור דחוף בבית החולים. גם כאן נרצה לא להזיז יותר מדי את העצם השבורה, כי כל תנועה יכולה לפגוע בבנאדם - וגם להכאיב לו".
איך מקבעים שבר בשטח? "הקיבוע שלנו בתור צוות מד"א יתבצע עם משולשי בד שיש לנו באמבולנס ובתיקי עזרה ראשונה, אבל אני לא סומך על זה שלכולם יהיה משולש בד, וגם לא קריטי שכולם ידעו איך לקבע. עדיף למנוע את התנועה כמה שאפשר. ניתן לקחת חתיכות בד כלשהן ושפשוט הבן אדם יחזיק לעצמו את היד. העיקרון הוא להזיז כמה שפחות. בכל מקרה תמיד ניתן להרים טלפון למד"א ולקבל הדרכה טלפונית"
2 צפייה בגלריה
סימנים לחבלת ראש
סימנים לחבלת ראש
סימנים לחבלת ראש
מן מרחיב על פציעות נוספות האופייניות לנפילות בדרך לממ"ד: "לגבי שפשופים וחבלות קטנות, אם הדימום מאוד קטן, אפשר פשוט לשטוף במים זורמים על מנת למנוע זיהום, ואם רואים לנכון לפנות לבית החולים.
"חבלות ראש הן גם חבלה מאוד נפוצה בדרך למרחב המוגן. אם מישהו נופל ונפגע בראשו ומראה סימנים כמו שינוי ברמת ההכרה, פרכוסים, הקאות, שלשולים, דיבור מבולבל כמו חזרה על אותו משפט שוב ושוב, זה יכול להיות סימן מאוד ברור לחבלת ראש. איך נדע? גם כאן חשוב מאוד להגיע לבית החולים".