ניתוחים להתאמה מגדרית (שינוי מין) יתבצעו לראשונה בישראל תוך חודשים גם מחוץ למרכז הארץ. השבוע נעשו לראשונה שלושה ניתוחים במרכז הרפואי לגליל בנהריה, על ידי רופא אמריקני, פרופ' לורן שכטר. את הכשרת הצוות הרפואי בגליל מנהל המרכז הרפואי שיבא, בית החולים היחיד שמבצע את הניתוחים הללו בישראל.
קראו עוד:
בישראל יש היום רופא אחד בלבד שמתמחה בניתוחים הללו: ד"ר אלון לירן משיבא. בשל זמני המתנה ארוכים במיוחד, בוחרות נשים טרנסג'נדריות רבות לעבור את הניתוח בחו"ל, בעיקר בתאילנד, בעלות של עשרות אלפי דולרים. לדברי גורמים במערכת הבריאות, "בתוך כמה חודשים ניתוחים להתאמה מגדרית יוצעו גם בגליל. הציפייה היא שיתקצרו זמני ההמתנה, שעומדים כיום על כשנתיים וחצי".
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל
המרכז הרפואי לגליל. השבוע בוצעו שלושה ניתוחים להתאמה מגדרית
(צילום: שרון צור)
יש לציין כי בעקבות יוזמה של שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ, נוספו שני ימי ניתוח בחודש לשיבא. המהלך הוביל לקיצור בזמני ההמתנה. כעת הניתוחים בבית החולים בנהריה עשויים לקצר עוד יותר את זמני ההמתנה. בין היתר בוחנים שם הטסה של רופא או רופאה לחו"ל לצורך הרחבת ההכשרה הנדרשת לביצוע הניתוח.
בקהילה הטרנסית מברכים על המהלך, אך מבהירים: זמני ההמתנה גם היום ארוכים מאוד. הודיה בן־שמעון, שאת סיפורה מלווים "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשנים האחרונות, קיבלה בשנת 2020 אישור לעבור את הניתוח, אך גילתה כי התור לניתוח שלה נקבע רק ל־2024. לבסוף הרימה ידיים ועברה את הניתוח בינואר השנה, בתאילנד, לאחר שדרשה מקופת החולים שלה, כללית, לממן לה אותו. "טוב מאוד שהמהלך הזה נעשה", אומרת בן־שמעון, "להרבה נשים מהצפון קשה להגיע למרכז משום שהן לא ניידות עם מכונית. זה יכול לעזור להרבה טרנסיות. אני מקווה שעוד בתי חולים יפתחו את האופציה הזו. ביולי 2020 קיבלתי תור לעוד ארבע שנים. היה לי קשה מאוד לחיות עם הדיסוננס בין הגוף לנפש. זמן ההמתנה גם היום הוא לא סביר, אבל לפחות הוסיפו ימי ניתוח".
3 צפייה בגלריה
הודיה בן שמעון
הודיה בן שמעון
הודיה בן שמעון. עברה בסוף את הניתוח בתאילנד
ד"ר לירן, מומחה לכירורגיה פלסטית ומנהל ניתוחי התאמה מגדרית בשיבא, אומר ש"היום אנחנו מבצעים ארבעה ניתוחים בחודש. משום שאנחנו היחידים שעושים אותם – זמני ההמתנה מאוד ארוכים. שום בית חולים אחר לא רצה להיכנס לעניין הזה, מכל מיני סיבות. מדובר בניתוח מאוד מורכב. צריך מערכת שתכיל את ההיבט הנפשי, ההיבט ההורמונלי וההיבט הכירורגי. אם אני לא יכול להגיע לניתוח, אז כל המערכת הזו קורסת".
3 צפייה בגלריה
הצוות של שיבא והגליל בניתוחים הראשונים
הצוות של שיבא והגליל בניתוחים הראשונים
הצוות של שיבא והגליל בניתוחים הראשונים
פרופ' ליאור לבנשטיין, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי בנהריה, אומר ש"הרעיון הגיע מתוך מצוקה. נותנים שירות אבל הוא עדיין לא מספק. ההמתנה היא של שנים. חשבתי שנכון יהיה להציע שהשירות הזה יינתן בבית חולים נוסף, ולא רק באזור המרכז, כדי שגם נשים מהצפון יוכלו לקבל אותו. הקמנו צוות רב־תחומי שכולל פסיכיאטרית, עובדת סוציאלית, אנדוקרינולוג ופלסטיקאים. מדובר בשיתוף פעולה מלא עם שיבא והצוות שלהם".
פרופ' מסעד ברהוםפרופ' מסעד ברהוםצילום: תומס סולינסקי


פרופ' מסעד ברהום, מנהל בית החולים לגליל: "שלושה ניתוחים שנעשו במרכז הרפואי לגליל במרתון יוצא דופן של שלושה ימים הוכיח את היכולת של אנשינו לחולל את כלל התנאים הנדרשים, מקצועיים, רגשיים ואנושיים ע״י שיתוף פעולה לאומי ובין לאומי, אשר ריכז את מיטב המנתחים בארה״ב ובשיבא יחד עם בכירי המומחים מהמרכז הרפואי שלנו והביא להצלחתם של הניתוחים המורכבים והכה רגישים הללו באופן מעורר הערכה, ואם יורשה לי, אף מרגש ומעצים.
"הוכחנו לעצמנו, כפי שהוכחנו בעבר באתגרים קודמים בעבר, שכל מי שנכנס למרכז הרפואי שלנו הוא או מטפל או מטופל ללא הבדלי דת מין או גזע, ללא שיפוטיות או ביקורת וללא אפליה על בסיס שום רקע, כי אצלנו דבר אחד נכון לכל קשת הפעילות שלנו: אדם לאדם אדם".