מותו של הצעיר הישראלי בקולומביה החזיר לכותרות את נושא האלרגיה לחלב. הישראלי, בן 22 מירושלים, נפטר בעקבות ביקור במסעדה בעיר בוגוטה, במהלכו נחשף לגבינה. הוא ביקש שתוגש לו מנה ללא מוצרי חלב, אולם למרות זאת, המנה שקיבל הכילה גבינה שבה לא הבחין. הוא הובהל לבית חולים מקומי במצב אנוש, ואתמול (ב') נקבע מותו.
קראו עוד:
על פי נתוני מגן דוד אדום, ב-2020 פונו 592 ילדים ובני נוער בישראל לבתי חולים עקב תגובות אלרגיה, כש-230 מהם סבלו מתגובה אנפילקטית - תגובה אלרגית קשה הגורמת לסכנת חיים מידית. שנה קודם לכן פונו 865 ילדים ובני נוער כתוצאה מתגובה אלרגית, ו-290 מהם סבלו מתגובה אנפילקטית קשה. ואלו הם רק נתוני הילדים ובני הנוער, נתונים לגבי כלל האוכלוסייה לא קיימים.
ד"ר אדוארדו שחר, מנהל היחידה לאימונולוגיה קלינית בבית החולים רמב"ם בחיפה, השיב על שאלות ynet בנושא אלרגיה לחלב, שבשנים האחרונות שכיחותה עולה בישראל.
1 צפייה בגלריה
מוצרי חלב גבינות אלרגיה לחלב
מוצרי חלב גבינות אלרגיה לחלב
"הרגישות היא לכל המוצרים, כולל חלב ניגר, מעדנים, יוגורטים וגבינות"
(צילום: shutterstock)

מהי אלרגיה לחלב?

"מדובר ברגישות לחלבונים שונים הנמצאים בחלב", אומר ד"ר שחר. "האלרגיה יכולה להיות לחלב פרה, לחלב עיזים או לחלב מחיות אחרות. במצב כזה, כשיש חשיפה לחלב, הגוף מייצר תגובה של המערכת האימונלוגית, שבה משתתפים נוגדנים מסוג IgE. התגובה האלרגית היא מידית, מתרחשת בתוך דקות ספורות עד חצי שעה, ובמהלכה משתחררים חומרים קטלניים לגוף, בהם היסטמין".

איך מתבטאת האלרגיה לחלב?

"התסמינים לרוב מתחילים בתחושת עקצוץ בלשון או בשפתיים ובנפיחות של הלשון, הלוע, השפתיים וכפות הידיים והרגליים, והם עלולים לכלול חנק בשל בצקת בלוע, שלשולים, כאבי בטן, פריחות בכל הגוף, קשיי נשימה וירידה בלחץ דם. במקרים קיצוניים זה עלול להגיע לנזק מוחי בלתי הפיך ולמוות".

מתי מתפתחת אלרגיה לחלב?

"בדרך כלל, כשילד אלרגי מתחיל להיחשף לחלב פרה. אצל חלק מהילדים האלרגיה תיעלם עם השנים מסיבה שאינה ברורה לנו עדיין, ואצל אחרים היא תימשך למשך כל ימי חייהם".

האם האלרגיה היא לכל סוגי החלב או רק למוצרים ספציפיים?

"זוהי אלרגיה לחלבוני החלב, והרגישות היא לכל המוצרים, כולל חלב ניגר, מעדנים, יוגורטים וגבינות".
"בעשור האחרון הטיפול היחיד הוא בחשיפה מבוקרת לחלב: חושפים את הילד לכמויות מזעריות של חלב, ההולכות וגדלות בשבועות ובחודשים הבאים. הטיפול הזה אינו מרפא, אבל מונע תגובה קטלנית ומסכנת חיים אם יש חשיפה לחלב"

האם אלרגיה ללקטוז היא סוג של אלרגיה לחלב?

"לא. השם 'אלרגיה ללקטוז' הוא שגוי: מדובר באי-סבילות ללקטוז, סוכר המצוי בחלב, ואין כאן תגובה אלרגית אלא רק כאבי בטן או יציאות רכות. אלרגיה לחלב היא רגישות לחלבוני החלב, ובניגוד לאי-סבילות ללקטוז, מדובר במצב מסכן חיים".

איך מאבחנים אותה?

"רופא המשפחה או רופא הילדים מפנה לרופא אלרגיה הבוחן את התסמינים ומבצע מספר בדיקות אפשריות: תבחיני עור לחלב, בדיקת דם לאיתור נוגדנים לחלבוני החלב, ובמקרים מסוימים גם מבחן תגר במרפאת אלרגיה מפוקחת, שבה ניתנות כמויות מפוקחות של חלב למטופל כשהוא בהשגחה, והצוות הרפואי בוחן אם פיתח תגובה אלרגית".

איך מטפלים?

"בעשור האחרון הטיפול היחיד הוא בחשיפה מבוקרת לחלב: חושפים את הילד לכמויות מזעריות של חלב, ההולכות וגדלות בשבועות ובחודשים הבאים. הטיפול הזה אינו מרפא, אבל מונע תגובה קטלנית ומסכנת חיים אם יש חשיפה לחלב".

מה לעשות בשעת חירום?

"כל אדם המאובחן עם אלרגיה מסכנת חיים, צריך לשאת עימו מזרק אפיפן לכל מקום. המזרק, שנראה כמו עט, מכיל את החומר אפינפרין, המוזרק לעור דרך הבגד. האפינפרין גורם לכיווץ מחדש של כלי הדם ומונע נפילת לחץ דם ונזק לאיברי הגוף ולמוח. על פי החוק במדינת ישראל, כל מסעדה מחויבת להחזיק מזרק אפיפן לשעת חירום".
מיה"ל, העמותה לאלרגיות מזון, נמסר: "אנו בצער עמוק על אובדן החיים. חשוב שכל אדם אלרגי יישא על עצמו שני מזרקי אפיפן בכל עת. המזרק מציל חיים כאשר משתמשים בו מיד כשמזהים תסמינים של תגובה אלרגית".