הצלחה לזריקת הרזיה חדשה: חברת התרופות האמריקנית, אלי לילי, מדווחת על ירידה משמעותית במשקל בקרב משתתפי מחקר של זריקת הרזיה חדשה מתוצרתה. הזריקה, הנקראת "טירזפאטיד", נלקחת אחת לשבוע ומחקה הורמונים בגוף המובילים לשובע ולירידה ברמת הסוכר. על פי ההערכות, בתוך מספר חודשים היא תוגש לאישור של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).
1 צפייה בגלריה
ירידה של כחמישית ממשקל הגוף. הזריקה החדשה שבדרך
ירידה של כחמישית ממשקל הגוף. הזריקה החדשה שבדרך
ירידה של כחמישית ממשקל הגוף. הזריקה החדשה שבדרך
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
מדובר בתרופה שמשלבת שני הורמונים טבעיים הנקראים אינקרטינים - GLP-1 (פפטיד דמוי גלוקגון-1) ו-GIP (פוליפפטיד אינסולוטרופי תלוי גלוקוז). היא מקדמת ירידה במשקל בכמה מנגנונים המפחיתים את רמת הסוכר בדם לאחר האכילה, יחד עם האטה של התרוקנות הקיבה והפעלה של מנגנון תחושת השובע בגוף. ההורמון GLP-1 הוא הבסיס לזריקות קודמות לירידה במשקל ולטיפול בסוכרת שקיבלו את אישור ה-FDA - סקסנדה, שמביאה לירידה של 11-7% מהמשקל ומוזרקת מדי יום, ו-וויגובי, שניטלת אחת לשבוע ומביאה לירידה במשקל של עד 20%.
בישראל מאושרות לשימוש סקסנדה, לירידה במשקל, ואוזמפיק, בחצי מהמינון המותר בארצות הברית - ולהתוויה של סוכרת (ניתן לרכוש אותה לירידה במשקל באופן פרטי).
זריקות לירידה במשקל
במחקר שבחן את הזריקה החדשה השתתפו 2,539 אנשים שסבלו מעודף משקל, ללא סוכרת. הם קיבלו זריקת טירזפאטיד או פלצבו במהלך 72 שבועות, יחד עם תפריט תזונה מופחת קלוריות ופעילות גופנית.
טירזאפטיד ניתנת בשלושה מינונים שונים - 5, 10 או 15 מ"ג - והמשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, שכל אחת קיבלה את הזריקה במינון מסוים. התברר שכל שלוש הקבוצות הראו ירידה משמעותית במשקל. אצל הנבדקים שקיבלו 15 מ"ג חלה ירידה ממוצעת במשקל של 22.5% (כ-24 ק"ג), המינון של 10 מ"ג השיג ירידה של 21.4% (22 ק"ג בממוצע), ואלה שקיבלו 5 מ"ג ירדו ב-16% (כ-16 ק"ג).
תופעות הלוואי שעליהן דיווחו המשתתפים היו דומות לאלו שדווחו בהקשר לזריקות האחרות: בחילות, הקאות, שלשולים ועצירויות. רק אחוז קטן מהמשתתפים פרש מהמחקר בשל התופעות הללו.
"טירזפאטיד היא התרופה הראשונה שמביאה לירידה ממוצעת של יותר מ-20% ממשקל הגוף במחקר שלב 3", אמר ד"ר ג'ף אמיק, סגן הנשיא לפיתוח מוצרים בחברת אלי לילי. התוצאות עדיין לא עברו בקרת עמיתים, אבל מהחברה נמסר שהיא נערכת לפרסום שלהן במהלך 2023, ואחר כך תגיש כנראה בקשה לאישור ה-FDA.
אינפו חדש
גם אם יתקבל אישור, עלולה להתעורר בעיה עם המחיר של הזריקה. עלות הזריקה של וויגובי בארצות הברית היא 1,300 דולר לחודש, סכום שרק מעטים יכולים להרשות לעצמם. התרופה המקבילה, אוזמפיק, נמכרת בישראל בכ-600 שקל בחודש, שגם זה סכום לא מבוטל.
ומתי הזריקה החדשה תגיע לישראל? אם אכן יושלם המחקר במהלך 2023, יעברו מספר חודשים עד לאישור ה-FDA. הליך אישור תרופה על ידי משרד הבריאות הישראלי נמשך מספר חודשים, ולעיתים גם שנה ושנתיים, כך שהתרופה לא צפויה להגיע לארץ לפני 2024. עם זאת, אם היא תאושר בארצות הברית, ניתן יהיה לייבא אותה לארץ דרך בתי מרקחת פרטיים העוסקים בייבוא תרופות מחו"ל על בסיס הגשת טופס שימוש חריג בתרופה (טופס 29ג') למשרד הבריאות, חתום על ידי רופא.