הם לא צמחונים ולא טבעונים אבל באופן מודע אוכלים פחות בשר מטעמי מצפון. לתופעה הזאת יש כבר שם: מפחיתנים. לפי סקר חדש, כמיליון איש, כ-21 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל, נוהגים לאכול תחליפי בשר לפחות פעם בחודש. תשעה אחוזים מהישראלים הבוגרים, כמעט חצי מיליון איש, נוהגים לאכול תחליפי בשר לפחות פעמיים בשבוע.
קראו עוד:
לפי הסקר, שנערך בקרב 502 איש על ידי מכון רושינק עבור חברת Beyond meat, רוב המפחיתנים הם בגילים 18 עד 29 או 40 עד 49. יש בהם רוב מובהק לחילונים, לרווקים, לנשים ולבעלי הכנסה ממוצעת ומטה.
מי הכי משפיע על הרצון להפחית את צריכת הבשר? בסקר נמצא כי בן/בת הזוג הם המשפיעים המרכזיים, אחריהם הילדים ובמקום שלישי חבר/חברה.
רוני לנגרמן זיו, מדריכת הורים במכון אדלר, מאמנת אישית למתבגרים ואמא לשלושה בנים בגילים 17-6, אומרת שילדים הם לרוב סוכני השינוי של המשפחה. "בזכות הילדים הורים למדו כל השנים שלא לקטוף פרחים מוגנים. ילדים הם גם אלה שייכנסו לאוטו ויגידו, 'לא נוסעים עד שכולם חגורים'. הם אלה שלימדו את ההורים למחזר בקבוקים ועיתונים. ועכשיו הם אלה שמבקשים לא לאכול יותר מדי בשר", אומרת לנגרמן זיו, שממליצה להקשיב לילדים ולשקול להיעתר לרצונות ולצרכים שלהם.
רוב המפחיתנים הם בגילים 18 עד 29 או 40 עד 49. יש בהם רוב מובהק לחילונים, לרווקים, לנשים ולבעלי הכנסה ממוצעת ומטה
הדור הזה, לדבריה, הוא גם זה שחשוב לו שיוון מגדרי. הם אלה שמקבלים באהדה את החבר או החברה שיוצאים מהארון. וכן, הכול קשור, הכול נוגע למצפון ולערכים. "כמאמנת למתבגרים וכאמא שילדיה מביאים חברים הביתה, אני רואה כמה שהם מצפוניים ואיכותיים. עד כמה טובים הערכים שהם מביאים למשפחה – אם רק נשכיל להקשיב להם. הילדים לא אומרים להורים 'אל תאכלו בשר', אלא אומרים: 'אני מעדיף לאכול תחליף בשר', וכך השינוי הזה משפיע גם על ההורים", היא מסבירה.
1 צפייה בגלריה
מנה בשרית נגד מנה צמחונית
מנה בשרית נגד מנה צמחונית
ילדים הם לרוב סוכני השינוי של המשפחה
(צילום: Shutterstock)
ומדוע בני ה-30 נעדרו מתוצאות סקר המפחיתנים? אלמוג גולד רוטנברג, נטורופתית, מטפלת בתזונה ומנחת ריסטארט תזונה, מסבירה ש"בני ה-30 נמצאים בשלב ההישרדותי והעסוק של החיים. הם התחתנו, קנו דירה, משלמים משכנתה, עושים ילדים, עושים קריירה, והיומיום שלהם חייב להיות פונקציונלי ולהישען על הזמין והמהיר. הרבה יותר פשוט להכניס עוף לתנור מאשר להשרות קטניות במשך שעות. אבל בגיל 40 זה משתנה, בין היתר כי יש כאלה שכבר מפתחים מחלות כמו סוכרת וכולסטרול וצריכים להתחיל לשים לב למה שהם אוכלים".