התקדמות הרפואה והעלייה בתוחלת החיים מעמידים את רופאי השיניים בפני מטופלים הסובלים ממצבים רפואיים מורכבים. בעוד לרופא המשפחה יש ברוב המקרים גישה לכל המידע הרפואי, החדש והישן, מה שמאפשר רצף טיפולי נאות, שמירה על המידע ומעקב רפואי מיטבי כנדרש - ברפואת השיניים המצב שונה, ומטופלים רבים מחליפים מרפאות באופן תדיר בלי המכתב הכולל את הרקע הרפואי שלהם. חלקם אפילו לא זוכרים את שמות התרופות שהם נוטלים וומשום כך, לא מדווחים עליהן לרופא.
קראו עוד:
ד"ר שלמה מזרחי, מומחה בכירורגיית פה ולסתות ברשת כללית סמייל, סבור שהטיפול המיטבי, המעקב ושמירת הרצף הטיפולי נפגעים כך, ומידע רפואי רב אובד. לדבריו, יש שמונה טיפים שכדאי לכל מטופל להשתמש בהם ושיכולים לסייע לטיפול.
1 צפייה בגלריה
עברתם ניתוח? לקחתם תרופות? ואולי יש היריון באופק? רופא השיניים חייב לדעת
עברתם ניתוח? לקחתם תרופות? ואולי יש היריון באופק? רופא השיניים חייב לדעת
עברתם ניתוח? לקחתם תרופות? ואולי יש היריון באופק? רופא השיניים חייב לדעת
(צילום: shutterstock)
1. כדאי לשמור בטלפון הנייד מכתב רקע רפואי מעודכן עם רשימת אבחנות ותרופות ולהציג אותו לפני כל טיפול שיניים, כולל הסרת אבנית אצל השיננית.
2. יש לעדכן את רופא השיניים בכל שינוי במצב הרפואי כדי להתאים את תוכנית הטיפול. "הנה סיפור מהחיים", משתף ד"ר מזרחי. "מטופל מגיע לבדיקה לקראת התקנת שתלים. לאחר תשאול למצבו הרפואי, בדיקה קלינית ורנטגנית והסבר על הטיפול המתוכנן ועלותו, הוא מקבל הנחיות ומרשמים וקובע תור לטיפול בעוד כחודשיים. כעבור כשבועיים אושפז בטיפול נמרץ עקב אירוע לבבי. לאחר שהתאושש וחש בטוב, הגיע כמתוכנן לתורו במרפאת השיניים, בלי ליידע ובלי להיוועץ בקרדיולוג. למזלנו, רופא השיניים ביצע תשאול חוזר, והטיפול נדחה".
ד"ר מזרחי מסביר שאם מתבצע טיפול שיניים בחודשים הראשונים לאחר אירוע לבבי או מוחי, קיים סיכון מוגבר לאירוע נוסף וסיכון בשל תרופות נוספות שמקבל המטופל. לכן, עדיף לא לבצע טיפולי שיניים בעת מחלה או בהתאוששות ממנה. לדבריו, יש מספר שאלות בסיסיות שרופא השיניים עשוי לשאול ובהן, האם אתה בריא בדרך כלל, האם סבלת לאחרונה ממחלות של דרכי הנשימה העליונות, והאם ידוע על אלרגיות, בעיקר לתרופות. המטופל צריך לתת להן תשובות מדויקות ואמינות.
3. כדאי לפנות למומחה לאלרגיה כדי לבדוק אם ניתן לקבל טיפול בפניצילין. יש לכך השפעה רבה על כל טיפול רפואי עתידי. מטופלים רבים מדווחים על אלרגיה לפניצילין, אבל בשנים האחרונות מתברר שבמקרים רבים לא מדובר באלרגיה של ממש. מומחה בנושא יוכל לוודא זאת.
חשוב לדווח על ניתוחים או אשפוזים שעבר המטופל, בעיקר בשנים האחרונות, או שהוא עומד לעבור בקרוב. זה רלוונטי במיוחד לחולי סרטן שעברו הקרנות לאזור הלסתות וראש-צוואר או טיפול ביוד רדיואקטיבי, למנותחים ולמוזרקים באף ובפנים ולנשים בהריון
4. חשוב לומר לרופא אם המטופל נוטל תרופות באופן קבוע, ומהן האבחנות שבגללן ניתנו התרופות. אם נוטלים נוגדי קרישה ומדללי דם, יש להתייעץ עם הרופא המטפל כדי להקטין את הסיכון לדימום מחלל הפה ללא הגברת הסיכון הלבבי. חולים הנוטלים נוגדי קרישה צריכים לקבל מראש הנחיות בכתב מהקרדיולוג. מדללים כמו אספירין אפשר להמשיך לקחת לפני ואחרי טיפול שיניים, גם כירורגי.
אם יש מחלות של מסתמי הלב, יש לשאול קרדיולוג אם נדרשת אנטיביוטיקה מניעתית לפני כל טיפול שיניים (כולל הסרת אבנית).
אשר לסוכרת - מצד אחד, סוכרת בלתי מאוזנת מגבירה סיכון לזיהומים ולכשל של טיפולים כירורגיים כהתקנת שתלים. מצד שני, ההיגיינה האורלית חשובה, כי דלקת חניכיים מפריעה לאיזון הסוכרת, ועם משנן מלא קל יותר לשמור על תזונה בריאה לאיזון המחלה. איזון הסוכרת נקבע לפי בדיקת המוגלובין מסוכרר (HgbA1C) כל שלושה חודשים. לא מומלץ להתקין שתלים כשהערך הוא מעל 8%.
לגבי תרופות לאוסטאופורוזיס (בריחת סידן) - הן מפחיתות את הסיכון לשברים בעצמות, אבל חלקן מגבירות את הסיכון לנמק של הלסת, גם כשהן ניתנות בהזרקה אחת לשנה. חשוב ליידע את רופא השיניים אם לוקחים תרופות כאלה כדי לבדוק אפשרות הפסקתן לפני טיפול כירורגי בחלל הפה.
5. יש לדווח על עישון וצריכת קנביס. הם מזיקים לשיניים ולחניכיים ופוגעים בריפוי, בסיכויי ההצלחה ובשרידות של שתלים דנטליים. גם למשאפים עבור אסתמה תיתכן השפעה מזיקה. מי שמעוניין בהתקנת שתלים, כדאי שישלב גם תוכנית להפסקת הרגלים כמו עישון.
6. חשוב לדווח על ניתוחים או אשפוזים שעבר המטופל, בעיקר בשנים האחרונות, או שהוא עומד לעבור בקרוב. זה רלוונטי במיוחד לחולי סרטן שעברו הקרנות לאזור הלסתות וראש-צוואר או טיפול ביוד רדיואקטיבי, למנותחים ולמוזרקים באף ובפנים ולנשים בהריון.
7. מתכננת להיכנס להריון? חשוב לטפל קודם בשיניים ולשמור על בריאות הפה בעת ההיריון.
8. לידיעת חולים שעומדים לפני ניתוח במסתמי הלב או השתלת מח עצם וחולי סרטן: אתם זכאים לטיפולי שיניים במסגרת סל הבריאות.