בקרוב - הקלה משמעותית בבדיקות הקורונה: משרד הבריאות נערך לרישום ממוחשב של בדיקת האנטיגן הביתית באמצעות וידאו צ'ט עם מוקדן שישגיח על הליך הבדיקה ותוצאותיה. ההסדר החדש לא רק יחסוך לנו זמן רב ועמידה ממושכת בתורים מייגעים, אלא גם ידייק את תמונת המצב הרשמית של הקורונה בישראל.
קראו עוד:
המהלך נובע מהעובדה שתמונת הקורונה בישראל אינה משקפת נכונה את מצב החולים בחודשים האחרונים: מקדם ההדבקה מסתמך על מספר המאושפזים והמאומתים החדשים שהגיעו לעמדות הבדיקה הציבוריות, בעוד מאומתים רבים מוותרים על בדיקה ציבורית או על רישום ונשארים על דעת עצמם בבידוד. התוצאה: היקף התחלואה האמיתי בישראל אינו ידוע והוא כל הנראה גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים המפורסמים מדי יום.
משרד הבריאות עסק בנושא במספר דיונים והחליט להכיר בבדיקות הקורונה הביתיות לצורכי רישום. פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה, הורה לאתר חברה חיצונית שתעסוק ברישום של בדיקות האנטיגן הביתיות בהליך שבו מוקדן מורשה ישגיח על הבדיקה דרך שיחת וידאו עם הנבדק.
וכך זה יתבצע: מי שיערוך בדיקה, יתקשר למוקד באמצעות אפליקציה או מספר טלפון, ואז תיפתח שיחת וידאו. המוקדן יזהה את הנבדק באמצעות פרטיו האישיים ותעודת הזהות, ישגיח על הליך הבדיקה ויערוך רישום של התוצאות. במקביל לנוהל החדש, בשבוע הבא ירחיב משרד הבריאות את מספרן של עמדות הבדיקות. רבות מהן ייפתחו מחדש.
1 צפייה בגלריה
ילדים ואנטיגן
ילדים ואנטיגן
הנוהל החדש ימנע צורך לעבור בדיקה נוספת, גם אם התוצאה בבדיקה הביתית היא חיובית
(צילום: Shutterstock)
פרופ' זרקא חשף את התוכנית החדשה היום (ד') בישיבת ועדת הבריאות של הכנסת שעסקה בתופעת הקורונה הכרונית, ואמר: "במשרד עומדים להרחיב את עמדות הבידוק. בנוסף, אנחנו מקדמים בדיקה ביתית מפוקחת. נערכנו מול הרבה חברות בנושא, וביום שני נבקש מהוועדה לאשר תקנות שיאפשרו בדיקה ביתית מפוקחת דרך הטלפון. כתוצאה מזה, גם אלו שעושים בדיקה ביתית יהיו מוסדרים ורשומים במערכות".
הפרויקטור התייחס גם להתפשטות המחודשת של הקורונה ואמר כי הזן BA.5 הופך להיות דומיננטי בישראל: כ-50% מהחולים כעת נדבקו בו. "הזן מייצר מחלה קלה יחסית בקרב הצעירים, אבל רואים עלייה במספר האשפוזים בבתי החולים", אמר. "חשוב לשמור על האוכלוסייה בסיכון ועל בני 60 ומעלה. BA.5 תופס את מקומם של הזנים הקודמים, והוא ילך ויתחזק ויהיה הזן המשמעותי".
פרופ' זרקא: "מול הזן החדש החיסון פחות עוזר במניעת ההדבקה, אך עדיין מגן מפני מחלה קשה. כל המאושפזים הם אנשים מעל גיל 60, וחלקם קיבלו מנה רביעית. הנתונים שבידינו מקשים עלינו להחליט אם יש צורך במנה חמישית"
זרקא התייחס גם ליעילות החיסונים ואמר כי במשרד הבריאות בודקים אם יש צורך בחיסון חמישי. "נגד זן דלתא היה החיסון יעיל ב-90%", אמר. "באומיקרון נדבקו 30% מהמחוסנים. מול הזן החדש החיסון כבר פחות עוזר במניעת ההדבקה, אך עדיין מגן מפני מחלה קשה. כל המאושפזים הם מעל גיל 60, וחלקם קיבלו מנה רביעית. הנתונים שבידינו מקשים עלינו להחליט אם יש צורך במנה חמישית. נמשיך לעקוב אחרי הנתונים.
"אנחנו ממליצים לציבור לעטות מסכות בחללים סגורים. ככה אני עושה, וכך אני אומר לכל מי שנמצא סביבי, גם לא בבית החולים. יש מחשבה להחזיר את החובה לעטות מסכות בחללים סגורים. אני לא חושב שזו מעמסה שהציבור לא יכול לעמוד בה". צפו בדבריו: