עד כמה אנחנו צריכים לדאוג מהמוטציות החדשות של נגיף הקורונה שהתגלו בשבועות האחרונים, והאם הן צריכות לקלקל את שמחת החג וליל הסדר? זה היה נושא הדיון שנערך היום (ד') באולפן ynet בהשתתפות פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי.
קראו עוד:
"כל הזמן עלולות להיות מוטציות בנגיף הזה, ואנחנו לא יודעים מתי תהיה מוטציה בעלת משמעות", אמרה פרופ' רהב. "בצרפת מצאו כ-65 מקרים של שילוב בין האומיקרון לדלתא. יש גם שילובים של אומיקרון עם BA.2. יש גם BA.4 ו-BA.5, אבל כמעט לא מצאו אותם. כרגע לא נראה שיש מוטציה שתפסה את המקום של ה-BA.2, שהוא הזן הדומיננטי עכשיו. בהמשך יהיו עוד ועוד ועוד".
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה במהלך סגר קורונה ב שנגחאי סין
בדיקת קורונה במהלך סגר קורונה ב שנגחאי סין
בדיקת קורונה בשנגחאי, סין, שנמצאת בסגר עכשיו. "יהיו עוד מוטציות", אומרת פרופ' רהב
(צילום: AP)
פרופ' אדלר: "אנחנו בתקופה של רגיעה יחסית, אבל הקורונה לא נגמרה. היא ממשיכה איתנו. אנחנו נחיה עם הקורונה, והיא תחיה איתנו. וריאנטים יש כל הזמן, אבל אי אפשר להיכנס להיסטריה מכל וריאנט, אלא רק מאותם וריאנטים שתופסים תאוצה, כמו ה-BA.2 שהשתלט על העולם. רוב הווריאנטים האחרים לא צברו תאוצה. יהיו עוד וריאנטים, וצריך לעקוב אחריהם. צריך לבקש ממשרדי הבריאות והאוצר להשקיע במערכת, לשפר את הניטור, להשקיע בחיסונים. המערכת רעבה ורזה. המגפות שהיו עד עכשיו הן לא הקשות ביותר שיכולות להיות. יכולות להיות מגפות הרבה יותר קשות, ואנחנו לא מוכנים אליהן".
פרופ' רהב: "מי שמחליט שהמגפה כנראה נגמרה, זה הציבור. הציבור החליט שזהו, נגמרה המגפה, הולכים בלי מסכות, חוזרים לחיים הרגילים. אבל יש קורונה: יש הדבקות, ויש מקרים קשים, ויש מקרי מוות, אם כי המחלה הרבה יותר קלה אצל מרבית האנשים".
פרופ' יהודה אדלר: "צריך לבקש ממשרדי הבריאות והאוצר להשקיע במערכת, לשפר את הניטור, להשקיע בחיסונים. המערכת רעבה ורזה. המגפות שהיו עד עכשיו הן לא הקשות ביותר שיכולות להיות. יכולות להיות מגפות הרבה יותר קשות, ואנחנו לא מוכנים אליהן"
כשנשאלה פרופ' רהב אם ליל הסדר צריך להיות מושפע מהמגפה, המליצה לעבור בדיקות אנטיגן לפניו. "אני חושבת שזה בהחלט טוב", אמרה. "זה מה שהייתי עושה. וכמובן, שכל מי שחולה, לא יבוא. מאוד יכול להיות שאחרי פסח תהיה עלייה משמעותית בתחלואה כמו שהייתה אחרי פורים, כך שמומלץ לעבור בדיקת אנטיגן".
גם פרופ' אדלר חושש מתוצאות החג על התחלואה וקורא "לחגוג את הסדר במעט בריחוק זה מזה. ומי שחולה, שלא יצטרף לשולחן החג".
בהמשך הדיון התייחסה פרופ' רהב למקרה הפוליו שהתגלה בארץ לאחרונה, ואמרה: "זה נורא שמדינת ישראל הצטרפה לפקיסטן, לניגריה, למדינות שיש בהן פוליו. זה פשוט עצוב. זה נורא שיש לנו אוכלוסייה שלא התחסנה נגד המחלה הזאת".