שלוש שנים לקורונה: מה למדו רשויות הבריאות בישראל בשלוש השנים האלו? אלו טעויות בוצעו? איזה לקחים הופקו? ועד כמה המדינה ערוכה לגלים נוספים של המגפה, אם יהיו? פרופ' סלמאן זרקא, פרויקטור הקורונה, מתייחס היום (ג') לשאלות אלו בריאיון מיוחד לאולפן ynet.
קראו עוד:
"אפשר להגיד שאפו גדול לאזרחי ישראל", אומר פרופ' זרקא, "ובוודאי לאנשי מערכת הבריאות, שהתמודדו עם מגפה שלא ידענו כמוה בעבר. הקורונה עדיין כאן, והיא כנראה תמשיך ללוות אותנו גם בשנה הקרובה, אבל יש תהליך של נרמול. חיים עם הקורונה. היא מטופלת בתוך מערכת הבריאות. לא צריך את כל גופי הממשלה והביטחון כדי לטפל בה. התהליך הזה מלווה אותנו לא מעט חודשים".
מה מצב התחלואה כרגע? "אני לא יודע להגיד מה מצב הקורונה בישראל עכשיו, כי מאז האומיקרון הראשון, בתחילת 2022, אין חובה לעבור בדיקת קורונה במדינה. מי שנבדקים הם אלו שזקוקים לטיפול תרופתי. כרגע יש עשרה עד 15 חולים חולים קשים. בחודש האחרון היו 32-30".
לא רבים הלכו לקבל את מנת החיסון החמישית. ניתן לראות בכך הבעת אי-אמון במשרד הבריאות. "אני רואה את זה קצת שונה. לפני שיצאנו במבצע החיסון של הבוסטר, ביצענו סקר בקרב אנשים מעל גיל 50. שליש אמרו שברגע שמשרד הבריאות יגיד להתחסן, הם יתחסנו; שליש אחר אמר שיתחסנו אם יתחיל גל תחלואה חדש; והשאר אמרו שהקורונה נגמרה ולכן לא יתחסנו. נכון לעכשיו, כ-400 אלף איש קיבלו את החיסון הזה. כל הנתונים מעידים שהחיסונים שיפרו את היעילות שלהם נגד מחלה קשה. כולנו מבינים שמה שהוציא אותנו ממגפת הקורונה זה החיסונים".
"יש תהליך של נרמול. חיים עם הקורונה. היא מטופלת בתוך מערכת הבריאות. לא צריך את כל גופי הממשלה והביטחון כדי לטפל בה. התהליך הזה מלווה אותנו לא מעט חודשים"
בארצות הברית יש דיווחים על בני 65 ומעלה שעברו שבץ או אירוע לב בעקבות החיסון. "החיסון לא הרג אנשים מדום לב. עשינו בדיקה מאוד מדוקדקת על הפגיעה בשריר הלב ומצאנו בצורה מאוד מובהקת שמחלת הקורונה פוגעת בשריר הלב יותר מהחיסון. זה נכון שיש לחיסון תופעות לוואי של כאב מקומי או חום. אנחנו מדווחים על כך לציבור. כל אדם גם יכול לדווח למשרד הבריאות על כל תופעה שהוא סובל ממנה. זו לא סיבה להפסיק עם החיסון".
1 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא
פרופ' סלמאן זרקא באולפן ynet. "בסוף מרס אנחנו אמורים לסגור לגמרי את מפקדת אלון ואת משל"ט הקורונה"
(צילום: קובי קואנקס)
משרד הבריאות הוציא לאחרונה ספר מקיף לציון שלוש שנים להתפרצות המגפה. מהם הדברים המרכזיים שלמדתם בתקופה הזאת? "אחרי כל גל אנחנו עוצרים, עושים תחקיר, לומדים. זו חובתנו. הספר שהוצאתי עם פיקוד העורף נועד לייצר תהליך למידה והפקת לקחים לצד הסתכלות קדימה. יש סבירות שיופיעו עוד גלים. תראו מה קורה בסין. אנחנו לא מוטרדים מייבוא תחלואה מסין, אלא מאפשרות שבגלל ההתפרצות שם יופיע וריאנט חדש.
"הפקנו לא מעט לקחים שאנחנו בתהליך הטמעה שלהם. זה לא סוד שכשהתחילה מגפת הקורונה, חלק מהדברים לא היו מספיק מסודרים במדינת ישראל. אולי לא חשבנו שצריך אותם".
"כ-400 אלף איש קיבלו את הבוסטר. כל הנתונים מעידים שהחיסונים שיפרו את היעילות שלהם נגד מחלה קשה. כולנו מבינים שמה שהוציא אותנו ממגפת הקורונה זה החיסונים"
ואולי קשה לכם לשחרר? רק עכשיו האריכה הכנסת את החקיקה שמאפשרת הטלת הגבלות על הציבור בגלל הקורונה. "אני כבר כמעט חצי שנה מדבר עם השותפים במשרד הבריאות ובפיקוד העורף על נרמול הקורונה".
אז למה להאריך את הפעילות של משל"ט הקורונה? כל עוד המשל"ט קיים, אין נרמול מוחלט של הקורונה. "אני מסכים איתך שאנחנו עדיין לא נמצאים בנרמול מוחלט, אבל התהליך קיים. למשל, הפסקנו את הפעילות של כל מתחמי פיקוד העורף. לא צריך יותר להגיע לתחנה של פיקוד העורף ולעבור דגימה. אם אתה מרגיש לא טוב, תגיע לקופת החולים. כמו שהיא מטפלת במחלות אחרות, היא תטפל בקורונה. בסוף מרס אנחנו אמורים לסגור לגמרי את מפקדת אלון ואת משל"ט הקורונה.
"אני חושב שלמדנו הרבה בשלוש השנים האלו. היום המחסנים שלנו מלאים, כולל חיסונים ובדיקות. אני חושב שאנחנו מסוגלים לתת מענה להתפתחויות".