עלייה ניכרת בשיעור הסובלים מ"הרוצח השקט": דוח חדש של ארגון הבריאות העולמי מעלה שאחד מכל שלושה מבוגרים בעולם סובל מיתר לחץ דם - מצב שעלול להוביל לשבץ מוחי, להתקף לב, לאי-ספיקת לב, לנזק לכליות ולבעיות בריאות נוספות. מספר הלוקים בתופעה הוכפל בשלושת העשורים האחרונים, וכמחצית מהחולים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים ממנה.
2 צפייה בגלריה
יתר לחץ דם
יתר לחץ דם
יתר לחץ דם מגביר את הסיכון לשבץ מוחי, להתקף לב, לאי-ספיקת לב ולנזק לכליות
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
הדוח מעלה גם שארבעה מכל חמישה אנשים עם יתר לחץ דם אינם מטופלים כראוי, ושאם המדינות יגדילו את תקציבי הטיפול בתופעה, עשויים להימנע ב-25 השנים הקרובות 76 מיליון מקרי מוות, 120 מיליון מקרי שבץ מוחי, 79 מיליון התקפי לב ו-17 מיליון מקרי אי-ספיקת לב.
על פי הדוח, מספר האנשים שחיים עם יתר לחץ דם (140/90 מ"מ כספית ומעלה) או נוטלים תרופות ליתר לחץ דם, הוכפל בין 1990 ל-2019 מ-650 מיליון ל-1.3 מיליארד. יותר מ-75% מהם חיים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.
הסיבות ליתר לחץ דם הן גיל מבוגר, גנטיקה וגם גורמים הניתנים לשינוי כמו תזונה עתירת מלח, הימנעות מפעילות גופנית, עישון ושתייה מרובה של אלכוהול. שינויים באורח החיים כמו הקפדה על תזונה בריאה, הפסקת עישון ופעילות גופנית סדירה יכולים לסייע בהפחתת לחץ הדם, וכך גם תרופות ששולטות בערכי לחץ הדם ומונעות סיבוכים.
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי: "ניתן להוריד את לחץ הדם בעזרת תרופות פשוטות שעלותן נמוכה, ובכל זאת, רק אחד מכל חמישה אנשים שסובלים מהבעיה, מטופל כראוי"
מניעה, גילוי מוקדם וניהול יעיל של יתר לחץ דם נחשבים לטיפול יעיל המונע סיבוכים וחוסך אשפוזים וכספים. "ניתן להוריד את לחץ הדם בעזרת תרופות פשוטות שעלותן נמוכה, ובכל זאת, רק אחד מכל חמישה אנשים שסובלים מהבעיה, מטופל כראוי", אמר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס. "תוכניות לבקרה על יתר לחץ דם נותרות מוזנחות, בעדיפות נמוכה. כל מדינה חייבת להגביר את המעורבות שלה בבעיה".
יתר לחץ דם אינפו
מתברר שבקנדה ובדרום קוריאה החלו בתוכניות לאומיות לטיפול ביתר לחץ דם, והמצב שם השתפר. בישראל מהווה לחץ הדם מדד שבו משתמשים רופאים וקופות חולים: על פי ההנחיות, כל רופא משפחה מקבל התרעות על מטופלים שלא ביצעו בדיקות לחץ דם תקופתיות או שאינם מטופלים, וצריך לדבר איתם על כך. ההנחיות האלה הן חלק מפרויקט "מדדי איכות" של משרד הבריאות וקופות החולים הכולל בקרה על רבדים רבים באורח החיים ובריאות המטופלים.
התופעה זכתה לכינוי "הרוצח השקט" מכיוון שמדובר במחלה שאין לה סימנים עד שהמצב מידרדר לכדי פגיעה חמורה באיברים שונים בגוף.
2 צפייה בגלריה
יתר לחץ דם
יתר לחץ דם
הסיבות ליתר לחץ דם: גיל מבוגר, גנטיקה וגם גורמים הניתנים לשינוי כמו תזונה עתירת מלח, הימנעות מפעילות גופנית, עישון ושתייה מרובה של אלכוהול
(צילום: shutterstock)

הסיבות: עישון, נתרן והיעדר פעילות גופנית

לחץ הדם הוא הלחץ המופעל על כלי הדם. הוא מורכב מלחץ דם סיסטולי (בעת התכווצות חדרי הלב - המספר הגבוה מבין השניים שמופיעים בתוצאת הבדיקה) ולחץ דם דיאסטולי (בעת התרחבות שלהם - המספר הנמוך).
ב-90% מהמקרים, הסיבה ליתר לחץ דם אינה ידועה. מקרים כאלה מכונים "יתר לחץ דם ראשוני", ולפי ההשערות, הם תוצאה של נטייה גנטית. סיבות נוספות הגורמות ליתר לחץ דם: השמנה, עישון, צריכת מזון עם כמויות גדולות של נתרן והיעדר פעילות גופנית. בכעשירית מהמקרים מדובר ביתר לחץ שניוני, הנגרם מבעיות רפואיות אחרות כמו מחלות כליה, מחלות לב והפרעות הורמונליות.
איזון לחץ דם מוריד את שיעור הפגיעה באיברים מרכזיים בגוף, בהם המוח, הלב, הכליות וכלי דם גדולים כמו אבי העורקים. הוא גם מוריד את הסיכון לאירוע מוחי, לאי-ספיקת לב, להפרעה בתפקודי הכליה ולהרחבה של אבי העורקים.