הטמפרטורות אמנם עדיין גבוהות, אבל החורף כבר מעבר לפינה, וזה בדיוק הזמן לרענן את ההמלצות לחיסונים לקראת העונה הקרה. "המלצנו לציבור, בעיקר לאנשים המבוגרים, להתחסן בחיסון החדש המותאם לאומיקרון ולשמחתי יש היענות, מעל 30 אלף איש כבר התחסנו", כך אומר הבוקר (ה') לאולפן ynet, פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה ומנכ"ל בית החולים זיו בצפת.
הוא מוסיף ואומר כי למרות העובדה שנראה שהמספרים לא גבוהים מאוד, הוא אופטימי לגבי מגמת ההתחסנות. "אני לגמרי גם מבין שהציבור נמצא בחגיגות ובחגים ונסע לחו"ל. סביר מאוד להניח שכשיתקרר בחוץ ויתחיל לרדת גשם, יותר אנשים ייענו לחיסון, אין לי ספק בכך".
לפני כחודש פורסמו נתונים על עונת השפעת שהסתיימה כעת באוסטרליה, שהייתה הקשה ביותר בחמש השנים האחרונות עם מאות מאושפזים, 60% מתוכם של ילדים. נרשמו גם 181 מקרי תמותה. מדינות חצי כדור הארץ הדרומי, דוגמת אוסטרליה, מהוות לא אחת "מודל אפשרי" להתפרצויות של מגפות השפעת ואיפיון הנגיפים הצפוי, שכן החורף שם כאמור מקדים את החורף הצפוי במדינות הכדור הצפוני.
1 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה
חיסון חיסונים קורונה
להתחסן גם נגד השפעת וגם נגד הקורונה
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בעצם כשאתם מבקשים מאנשים ללכת להתחסן, מה אתם אומרים מבחינת המגפה, עדיין קוראים לזה מגפה בדיונים פנימיים שלכם? "אני חושב שבמהלך השנתיים וחצי שהקורונה נמצאת בעולם וגם כאן בישראל, הגיע הזמן להסתכל על המחלה הזו כמחלה נוספת שמערכת הבריאות המצוינת שלנו יודעת לתת עליה מענה. ככל שאנחנו מדברים על האומיקרון, מה שמטריד אותנו כרגע זה השילוב הצפוי של אומיקרון ושל שפעת. אני עוד לא יודע לומר אם אומיקרון זו שפעת, כי התחלואה באומיקרון היא יותר קשה ויותר מורכבת, אבל אנחנו לא חושבים על מגבלות. יש לנו כבר את ההבנה, הניסיון והידע להיות מאוד ממוקדים בתגובה שלנו. לכן המסר שלנו לאוכלוסייה הוא להתחסן ובכך לשמור על הבריאות שלו".
האם החיסון המותאם עוזר גם מפני מחלה קשה או שמוריד גם את הסיכוי להידבק? "עוד אין נתונים מדויקים בנושא הזה, החיסון עדיין חדש באופן יחסי. אנחנו עוד לא יודעים להבטיח שהוא מצמצם את ההדבקה. ההבנה שלנו, לאחר שהוא קיים כבר בכמה מקומות בעולם, שחיסון שמותאם לזן האומיקרון, יגן גם מפני הדבקה אבל מה שמאוד חשוב זו הגנה נגד מחלה קשה, ואת זה החיסון החדש בהחלט עושה".
למי מיועד החיסון הזה, רק לאוכלוסיות בסיכון? "רכשנו במשרד הבריאות קרוב לשני מיליון חיסונים, וחילקנו אותם לבתי החולים ולקופות החולים. אנחנו מאוד ממליצים לאוכלוסיות בסיכון, בני 65 ומעלה, וגם לצעירים עם מחלות רקע לבוא ולהתחסן. החיסון מתאים מגיל 12 ומעלה. כלומר, כל אדם שרוצה להגן על עצמו נגד מחלה, בטח אם יש לו סיכויים למחלה קשה - יכול לעשות את זה".
פרופ' זרקא מסכם ואומר כי ללא ספק יש שיפור במערכת הבריאות לאחר השנתיים הקשות שעברו עליה, אולם מוסיף כי הפערים במערכת הבריאות הם מאוד גדולים. "אנחנו במקום יותר טוב מאשר בעבר אבל מערכת הבריאות צריכה להיות במקום יותר איתן. לצערי, גם החורף נראה תורים בחדרי המיון ובמחלקות, שכן מערכת הבריאות זקוקה לעוד משאבים, גם אם ניתנו בשנה-שתיים אחרונות – הפער עדיין גדול, במיוחד בפריפריה".