עלייה של 240% במספר הפניות לנט"ל - מאז הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב ביום חמישי. "כל פיגוע פה הוא לא מקרה בפני עצמו אלא חלק מרצף, כך שגם אנשים שחוו פיגועים בעבר מרימים את הטלפון", אומרת היום (ב') אפרת שפרוט, מנכ"לית נט"ל, בריאיון ל-ynet radio.
"תמיד אחרי פיגוע, בעיקר למחרת, יש עלייה בפניות", היא אומרת. "יש הרבה מאוד מתח וחרדה שהציבור חי בהם כרגע, אם זה בגלל רצף פיגועים ואם זה בגלל המאבק החברתי-כלכלי-פוליטי. אנחנו רואים עלייה בפניות לקווי הסיוע שלנו מאנשים שהיו פיזית בדיזנגוף ביום חמישי בערב וראו את האירוע בעיניים, מאנשים שישבו בבתי הקפה הסמוכים, מאנשים שברחו בריצה ונפצעו קלות ומאנשים שזה מזכיר להם נשכחות".
יום חמישי האחרון היה בלתי נסבל מבחינת העומס הנפשי: ההפגנות, הפיטורים של עמי אשד, השיבושים - ובסוף גם פיגוע. "אתה אומר, 'כמה אפשר?'. ואת זה אומרים גם אנשים שמתפקדים וקמים בבוקר לעבודה. כשאנשים נמצאים במצב חרדה או פוסט-טראומה על רקע אירוע קיצוני בעבר, זה מתיישב על מצב של חרדה יותר עמוק, וזה מאוד מדרדר את המצב. אבל זה בכל מקום, זה אצל כולנו".
את יכולה להתייחס למספרים המוחלטים, לא רק לאחוזים? "מדברים על מאות שיחות מאז יום חמישי. כשמשווים את זה לסוף השבוע הקודם, שבו לא היה פיגוע, אנחנו רואים עלייה דרמטית. חלק מהפונים הם הורים שצריכים לדברר את האירוע לילדים ולהסביר להם".
אמרת שגם הוויכוח החברתי-פוליטי מייצר שיחות לנט"ל. "נכון. בן אדם לא יכול להפריד. אני חושבת שאין אדם שלא מרגיש לחץ מוגבר בשבועות האחרונים".
יש לך נתונים לגבי הפניות שקשורות למצב החברתי? "כמעט כולם מזכירים את הנושא הזה בעת הזו, כי מרגישים שהקרקע נשמטת מתחת לרגליים".
הפסיכיאטר ד"ר אילן טל, מנהל מרכז ד"ר טל, אומר שהתופעה, בה המצב הפוליטי משפיע על מצב החרדה, מאוד הגיוני. "מה שמעורר פחד זה אי-ודאות", אומר ד"ר טל. "הרבה אנשים לא יודעים מה יהיה במדינה בעקבות הצעדים שננקטים עכשיו: האם הרפורמה תיושם? האם המחאה תצליח? איך תיראה המדינה? הם חשים אי-ודאות שמעוררת תחושת שליטה נמוכה. תחושת השליטה הנמוכה הזו מתחברת לחוסר האונים ולתחושת השליטה האפסית שמתעוררים בעקבות פיגוע".
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב ביום חמישי, 9.3. "גם אנשים שחוו פיגועים בעבר מרימים את הטלפון"
(צילום: AFP)
הנתונים מראים כי 56% מהפונים אליכם הם נשים, ו-47% הם אזרחים המתגוררים בירושלים וביהודה ושומרון. "נכון. יש עלייה דרמטית בפיגועים באזור ירושלים בחצי השנה האחרונה. היה רצף של פיגועים, שחלקם לא מדווחים בגלל עומס החדשות: פה זורקים אבן, פה ירי. אנשים חיים במתח מאוד קשה, ויש עלייה בפניות מירושלים ומיהודה ושומרון".
כמה צעירים פונים אליכם? "הרבה מאוד. יותר מ-70% מהפונים אלינו הם מתחת לגיל 35, וזה משמעותי. אנשים בגיל הזה יותר מודעים לעניין של בריאות הנפש וליכולת לקבל עזרה. אחרי פיגועים זה מגיע מכל הכיוונים - גם הורים, גם צעירים".
ד"ר טל לא מופתע מכך שרוב הפונים הם צעירים יחסית. "כשהפיגוע מתרחש במקום שבו נמצאים צעירים רבים - הוא מעורר פחד דווקא בקרבם", הוא אומר. "הפיגוע הזה היה באזור בילוי של צעירים במרכז תל אביב, כך שהוא הפחיד אותם במיוחד. בקרב צעירים יש גם מודעות רבה יותר לעזרה נפשית ולגיטימציה לדבר על זה ולבקש עזרה. זה בולט במיוחד אצל בני נוער".
קו הסיוע של נט"ל - 1-800-363-363