ברקע פתיחת קבוצת הוואטסאפ לרילוקיישן של רופאים שאליה הצטרפו כבר יותר מ-2,000 רופאות ורופאים וגם סטודנטים ומתמחים מרחבי הארץ ששוקלים מעבר למדינות אחרות בשל ביטול עילת הסבירות – התקיימה הערב (ד') שיחת זום מיוחדת בין קבוצת רופאים לבכירי מערכת הבריאות ובהם גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שהביע דאגה נוכח המהלך. במפגש שהתקיים בזום ביוזמת ארגון ScienceAbroad שפועל להשבת מדענים לישראל, השמיעו הנוכחים אזהרות חמורות.
פרופ' רבקה כרמי, יו"ר ScienceAbroad ונשיאת אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, התריעה בחריפות וסיפרה שקבוצת הוואטסאפ לרילוקיישן גדלה בקצב מסחרר: "קיבלתי וואטסאפ שהכניס אותי לקבוצת הרילוקיישן לרופאים. כשנכנסתי היו 30 רופאות ורופאים ואז החל צונאמי אדיר של יותר מ-2,000 אישה ואיש שמתכננים הגירה. בכירות ובכירים, מתמחות ומתמחים. אני מודה שנכנס בי פיק ברכיים פיזי. שום דבר לא הכין אותי לאירוע הזה שהוא בעיניי מסוכן יותר מאירוע הטייסים. כי גם אם הרוב לא יממש את הכוונה, מדובר בתהליך בעייתי וקשה מאוד. כי הם מגיעים לאירוע מותשים גם מהמחאה שהם מרגישים שנכשלה".
3 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב
משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שמע אזהרות חמורות, וניסה להרגיע את הנוכחים בדיון
( צילום: יואב דודקביץ' )
קראו עוד:
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודה: "עוד לא הצלחתי לארגן את המחשבות באופן שלם. אני כמובן מבין את התחושות הקשות. כולנו חיים באותו מרחב". לדבריו, "אני יודע שיש רבים שמסתובבים היום עם תחושות מאד קשות וזה מובן. התגובות האינסטינקטיביות לעניין גם הן מובנות. לצד זה כולנו יודעים שגם אין לנו מדינה אחרת ומערכת בריאות אחרת. אחד הדברים שמאפיינים את המערכת שלנו שהיא באה מהעם וכולם מיוצגים בה. היא דוגמה לכך שלא רק אפשר לחיות ביחד, אבל הקיום המשותף של כל חלקי החברה הישראלית ביחד אפשרי לא רק כי חייבים, אלא כאידיאל. במובן מסוים, הוא הדבר שנותן את העוצמה למערכת שלנו".
פרופ' רבקה כרמי: "קיבלתי וואטסאפ שהכניס אותי לקבוצת הרילוקיישן לרופאים. כשנכנסתי היו 30 רופאות ורופאים ואז החל צונאמי אדיר של יותר מ-2,000 אישה ואיש שמתכננים הגירה. אני מודה שנכנס בי פיק ברכיים פיזי. שום דבר לא הכין אותי לאירוע הזה שהוא בעיניי מסוכן יותר מאירוע הטייסים"
עוד אמר: "אני באמת חושב שאין לאף אחד מאיתנו את הפריבילגיה לוותר, לא על המדינה ולא על המערכת. אנחנו נשמור, המערכת תשמור, על האתוס המקצועי ועל קבלת ההחלטות המקצועית. בסוף, אנחנו מצליחים לשמור על המערכת שלנו שאחד הדברים הייחודיים שלה, שבקוד ההפעלה שלה, הוא פעולה לפי ערכים של צדק, שוויון ועזרה הדדית".
3 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
מחאת הרופאים בעת השביתה, מול בניין ההסתדרות
(צילום: טל שחר)

הוא קרא לנוכחים בכנס הזום: "אל תוותרו על זה ואל תלכו למערכות אחרות. תישארו פה ותהיו חלק מקביעת הכללים שלפיהם היא פועלת. שר הבריאות עודכן על מפגש זה ואנחנו מחויבים אליכם ולהבטיח את היכולת שלכם להמשיך ולקבל את ההחלטות הנכונות ולמנוע מכמה שיותר מרעשי הרקע והמחלוקות בחברה הישראלית להשפיע על הדרך שהמערכת פועלת. מבין את התגובה האינסטינקטיבית ואנחנו מכבדים החלטות של כל אדם, אבל אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל".
משה בר סימן טוב: "אל תוותרו ואל תלכו למערכות אחרות. תישארו פה ותהיו חלק מקביעת הכללים שלפיהם היא פועלת. מבין את התגובה האינסטינקטיבית ואנחנו מכבדים החלטות של כל אדם, אבל אני מפציר בכם, עלינו להמשיך עם המחויבות כלפי המערכת והציבור בישראל"
בינתיים עולים בקבוצת הוואטסאפ של הרופאים ניסיונות לפניות יזומות וקבוצתיות למדינות שונות במטרה לקלוט אותם לעבודה. במדינות כמו ארה"ב נדרש רישיון מקומי לצורך עיסוק ברפואה, ואילו במדינות אחרות ההגירה פשוטה יותר. "קבוצת הווטסאפ מטלטלת", אמרה במפגש פרופ' דינה בן יהודה, דיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, מנהלת המערך ההמטולוגי במרכז הרפואי הדסה בירושלים ויו"ר ועדת סל התרופות האחרונה. "ראיתי שם רופאות ורופאים שלימדתי, כאלה שהתמחו והיו איתי בתור רופאה בהדסה. הצער גדול כי יש פה בעיניי יותר קריאה לעזרה ומחאה יותר מכל דבר אחר. התחושה שלנו בפורום הדיקנים הייתה רצון לחבק ולהצטער שכך אתם חשים".
"אני רוצה להגיד שאנחנו נמצאים בפתח תקופה, סוף סוף יש תכנון לטווח ארוך ברפואה בארץ. ב-2026 יהיה לנו המספר הנמוך בעולם של רופאים לאנשים וכול משרדי הממשלה נרתמו לזה כי הדאגה גדולה", אמרה פרופ' בן יהודה, "זיהיתי בקבוצת הווטסאפ אנשים מכל הקשת הפוליטית והכעס הוא גדול והוא בא לידי ביטוי בקבוצה ששווה יותר מאלף מילים".

מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), ד"ר אסנת לבציון-קורח, סיפרה מניסיונה האישי: "גרנו בבוסטון שלוש שנים נהדרות. אבל הבנו שזה לא שלנו וזה לעולם לא יהיה שלנו. חזרנו ארצה אחרי ששם נולד בנינו הרביעי. שניים מהארבעה שאלו למה לחזור. אני יכולה להגיד לכם ששבועיים אחרי שחזרנו, אף אחד מהם לא היה מוכן לעשות אחורה פנה. כאן המקום לגדל את הילדים שלנו".
בינתיים כאמור מצטרפים עוד רופאים וסטודנטים לרפואה לשיח על אופציות לרילוקיישן. תומר רוזנברג (30), סטודנט לרפואה מתל אביב, הוא אחד מאלה ששוקלים את המהלך. "אף אחד פה לא באמת רוצה לעשות רילוקיישן", אמר ל-ynet Live. "אבל אנשים חווים סיטואציה שבה יש להם חשש ממשי גם לחיים האישיים שלהם וגם לחיים המקצועיים, אז הם מרגישים צורך להכין תוכנית מגירה. אני נמצא בין האנשים האלה".

למה לא להישאר כאן ולהיאבק מבפנים? למה לחפש אופציות בחוץ? "למה לחפש בחוץ? כי אני מוצא את עצמי מפחד לחזור הביתה, מפחד שיקללו אותי או ירביצו לי בדרך הביתה מבית החולים או מהרכבת, רק כי אני תל-אביבי שלובש מדים של רופא. יש גם חששות בפן המקצועי".
אתה לא מגזים? הרי לא מקללים פה על בסיס יומיומי אנשים שמסתובבים בתל אביב עם מדי רופא. "האם היו פעמים אחדות שבהן קיללו אותי בדרך הביתה? התשובה היא כן. האם יש לי חשש שזה יקרה כל יום? לא".
היית עם מדים של רופא וקיללו אותך מחוץ לתחנת רכבת? "הלכתי הביתה עם מדים של רופא, והיה לא נעים".
תומר רוזנברגתומר רוזנברג
מה אמרו לך? "אומרים שאנחנו 'איכס', שאנחנו 'פריבילגים ועשירים'. האם אני חווה את זה כל פעם? לא. האם זה חשש שהולך ומצטבר אצלי כחוויה יומיומית? התשובה היא כן".
סטודנט לרפואה נוסף ששוקל לעזוב את ישראל הוא גיא יגור. הוא סיפר שהוא לומד בטכניון, אף שיכול היה ללמוד בפראג, וכעת הוא רוצה לחיות בחו"ל.
"התעקשתי ללמוד בארץ, ועכשיו אני שוקל לעזוב, ולא רק בגלל ההפיכה המשפטית", אמר ל-ynet Live. "אני חבר בקהילה הגאה, וכשנציגי ציבור אומרים עליי שאני יותר מסוכן מחמאס ומחיזבאללה, כשקוראים לי 'נפולת של נמושות', משהו בי נשבר. יש פה חוסר אחריות אמיתי של נציגי ציבור שמביאים אותנו למצב הזה. אני עוד לא הגעתי לשלב של שבר אמיתי, של החלטה לעזוב את הארץ מחר. אני פה כדי לצלצל בכל הפעמונים ולהגיד, 'תעצרו, תפסיקו עם השיח הזה. אתם גורמים לבריחת מוחות מטורפת'.
"אתמול פגשתי סטודנט מפקולטה אחרת, והוא הראה לי תעודת סטודנט של אוניברסיטת הוואי. הוא הולך ללמוד שם. אנשים עוזבים".
בהכנת הכתבה השתתפו אלכסנדרה לוקש ואטילה שומפלבי

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.